Suomi
Gamereactor
ennakot
F1 22

F1 22 vaikuttaa olevan askel oikeaan suuntaan

Testissä seuraava osa Codemasterin ajelusarjaan

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Yli 12 vuotta sitten studio Southamissa nappasi itselleen F1-lisenssin Sonylta, jolla oli 2000-luvun puolivälissä yksinoikeus tehdä pelejä maailman nopeimmasta moottoriurheilusta. Vuosien 2003-2007 välisenä aikana Playstation oli ainoa alusta, jolla saattoi pelata virallisilla F1-autoilla. Psygnosis hoiti työsarkaa, eivätkä pelit mitään suurmenestyksiä olleet.

Codemastersin otettua lisenssin haltuun ero entiseen on ollut merkittävä, ja jokainen uusi osa sarjaan on merkinnyt selviä edistysaskeleita. Viime vuoden F1 21 ei ollut poikkeus. Tämän vuoden F1 22 näyttää jatkavan samalla linjalla, sillä parannuksia on tehty. Mutta huolenaiheita on niin ikään ilmassa.

HQ

Uudet korisäädökset ovat merkinneet suurta muutosta. Raskaammat mutta samalla pienemmät autot ja uudelleen mukaan lisätyt maatehosteet ovat muuttaneet peliä, ja niin ikään itse ajamista radalla. Pelaaminen on nyt intensiivisempää ja jännittävämpää. FIA:n sääntömuutokset ovat olleet positiivisia vaikutuksiltaan. Codemasters on tietenkin pyrkinyt tekemään tämän vuoden pelin mahdollisimman edustavaksi siitä, millaista ajaminen on oikeasti.

Tämä on mainos:

Ensinnäkin tämä on huomattavissa pelin uusiksi tehdyssä fysiikkamoottorissa ja renkaiden simulaatiossa, joka on viime vuoteen verrattuna selvästi isompi (18" verrattuna viime vuoden 13"). Kaikki ei toki ole vielä paikoillaan, ja ajaessani muun muassa Imolassa ja Silverstonessa uudet autot muutettuine fysiikkoineen tuntuivat hitaammilta mutkissa, jolloin suurempi massa oli huomattavissa. Vaikka kyseessä ei olekaan perinteinen simulaatio, saa tämän vuoden autojen kanssa taistella enemmän verrattuna aiempiin vuosiin. Minulla ei tietenkään ole kokemusta tämän vuoden F1-autoilla ajamisesta, mutta televisiossa näkemieni esittelyjen ja kommenttien perusteella Codemastersin F1 22 on riittävän lähellä todellisuutta.

F1 22
F1 22F1 22

Tämän vuoden yksi isoimmista uutisista on tietenkin Miami International Autodrome, joka on mukana kaikkine yksityiskohtineen, ja ajaminen on karmean nopeaa. Lisäys on tietenkin tervetullut. Kyse on toinen kahdesta amerikkalaisesta radasta, jotka ovat mukana tämän ja ensi vuoden versiossa. Codemastersin uudet ominaisuudet sisältävät myös sopeutuvan tekoälyn, josta on kaksi eri versiota (normal ja full). Näin tarjolla pitäisi olla aiempaa dynaamisempi vaikeustaso, joka muuttuu kisan aikana riippuen siitä, miten hyvin pelaaja suoriutuu.

Tämä on mainos:

Muutoksia on tehty siihenkin, millä tavalla varikkokäynnit, turva-auto ja lämmittelykierrokset toimivat. Mukana on kaksi erilaista pelitapaa, joista se toinen on täysveristä simulaatiota, kun taas toinen muistuttaa enemmän F1-lähetyksen katsomista televisiosta. Mistään mullistavasta ei ole kyse, mutta mukava vaihtoehto silti. F1 22 tarjoilee myös kauan kaivatun VR-tilan, joka on useammalla laitteella tuettuna, kuten Valve Index, Oculus Quest 2, Oculus Rift S, HTC Vive ja HTC Vive Cosmos. Valitettavasti tätä ei ollut mahdollisuutta testata.

F1 22F1 22
F1 22F1 22

Ennakossa en päässyt kokeilemaan uutta F1-Lite-pelitilaa, mutta haluan siitä mainita. Kyse näyttää olevan The Simsin tyylisestä kokemuksesta, jossa pelaajalla on mahdollisuus sisustaa kotinsa luksusautoilla, huonekaluilla ja pukea pelihahmo erilaisiin vaatteisiin. Yksityiskohdat toimivuudesta eivät ole vielä täysin tiedossa, mutta mikromaksut saavat rypistämään otsaa. Moiset ovat täysin epäolennaisia simulaatiopelissä, joka asettaa ajamisen kaiken keskiöön. Suunnittelun ideana tuntuukin olevan ajan haaskaaminen.

F1 22 jää vajaaksi ilmiöstä, jota on nähty jo tämän kauden radalla. Autot nimittäin pomppivat edes takaisin ennen kaikkea suorilla. Codemastersin mukaan moinen oli odottamaton yllätys. Olisin halunnut ominaisuuden tämän vuoden peliin sisällyttää ainakin pelaajalle annettavana mahdollisuutena. On tietenkin mahdollisuus, että ominaisuus lisätään myöhemmin mukaan päivityksenä.

F1 22

Tämän vuoden versio Codemastersin F1-sarjaan vaikuttaa tarjoavan kaiken mitä siltä odotetaan, ja lisäksi joukon pienempiä positiivisia muutoksia. Toistaiseksi aikani pelin parissa on ollut vähintään yhtä viihdyttävää kuin viime vuoden versiossakin. Lisäksi uudet autot ja fysiikkamallinnus ovat asioita, jotka panee merkille positiivisella tavalla. Uusittu tekoäly pärjää sekin hyvin, ja odotan innolla mahdollisuutta VR-pelaamiseen. F1 22 julkaistaan 1. heinäkuuta. F1-fanit voivat odottaa julkaisua turvallisin mielin.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Arviossa F1 22

Arviossa F1 22

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Uusi Formula 1 -kausi on hyvässä vauhdissa, ja nyt saamme myös virallisen F1-videopelin vuotuisen painoksen.



Ladataan seuraavaa sisältöä