Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
ennakot
The Lord of the Rings: Gollum

The Lord of the Rings: Gollum on täynnä tarinaa, vaikka lineaarinen onkin

Daedalic Entertainment näytti pätkän pelattavuutta tulevasta hiiviskelevästä seikkailupelistä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

The Lord of the Rings: Gollum lykättiin vuoden 2021 alussa vuoteen 2022, ja siitä asti pelaava kansa on odotellut lisätietoa tästä hiiviskelevästä seikkailupelistä. Kehittäjä Daedalic Entertainment on pian valmis laskemaan pelinsä ulos maailmalle. Gamereactor pääsi taannoin katsomaan (vaan ei kokeilemaan) pelattavuutta.

HQ

The Lord of the Rings: Gollum sijoittuu The Hobbitin ja The Lord of the Ringsin väliseen aikaan. Klonkku on hurjana etsimässä armastaan sormusta, jonka Bilbo Reppuli otti ja vei Misty Mountainsin luolissa. Peli on oma itsenäinen pelinsä, eikä millään lailla sidoksissa Peter Jacksonin elokuviin tai muihinkaan The Lord of the Rings -peleihin. Klonkku siis esitetään sellaisena kuin hänet lähdemateriaalissa kuvataan.

Klonkku on loistava kiipeilijä ja liikkuu saalistajan lailla. Ruumiinrakenne ja ulkonäkö tuovat mieleen Peter Jacksonin elokuvat, sillä laiha olemus yhdessä pulleiden silmien kanssa pitävät takanaan jakautuneen persoonallisuuden hobitti Smeagolin ja Klonkun kesken. Näin ollen pelattavuuden aikana Klonkku puhuu itsensä kanssa, kun kaksi eri puolta taistelee johtoasemasta. Moinen vaikuttaa ajoittain myös pelattavuuteen, sillä välillä voi valita, kuunteleeko Smeagolia vai Klonkkua. Moinen vaikuttaa siihen, miten ympäristö suhtautuu Klonkkuun. Ennakon aikana tällainen valinta tuli vastaan siinä, syödäkö koppakuoriaisen vai päästääkö sen vapaaksi.

Tämä on mainos:
The Lord of the Rings: GollumThe Lord of the Rings: Gollum
The Lord of the Rings: GollumThe Lord of the Rings: Gollum

The Lord of the Rings: Gollum painottuu hiiviskelyyn, joten taistelua on hyvin vähän. Pääasiassa eteneminen tapahtuu lineaarisissa kentissä, eikä tutkimista paljoakaan tehdä. Ideana on keksiä, mikä onkaan se keino edetä eteen asetetuista esteistä.

Molemmat nähdyistä kentistä muistuttivat toisiaan köynnösten ja kiipeiltävien pintojen puolesta. Joka tapauksessa tavoitteena on saavuttaa maali, johon ei voisi vain kepeästi kävellä. Nämä ympäristön asettamat pulmat ovat jokseenkin monimutkaisia, ja niitä on hieman syytä tarkkailla ennen tilanteeseen syöksymistä. Stamina-palkki määrittää sen, miten kauan jollakin reunalla voi roikkua. Klonkulla on oma Sense-kyky, jolla edessä olevaa reittiä voi korostaa, mutta noin yleensä eteneminen on hyvinkin lineaarista. Jokaiseen pulmaan näyttää olevan vain se yksi ratkaisu.

Tämä on mainos:
The Lord of the Rings: Gollum
The Lord of the Rings: Gollum

Kuten jo mainitsin, hiiviskelevän luonteen vuoksi Klonkku ei joudu taistoihin. Hän voi hiiviskellä esimerkiksi Mordorin örkkien kimppuun, mutta se tuottaa kovasti melua. Lisäksi keino kuluttaa paljon staminaa, joka voi jopa loppua kesken kaiken. Lisäksi kohteena voi olla vain yksi pahis kerrallaan.

Klonkku voi käyttää ympäristöä hyväkseen. Esimerkiksi kiviä voi heittää huomion suuntaamiseksi muualle, tai ehkä päästää pahiksen päiviltä ympäristön avulla. Nähdyssä ensimmäisessä tehtävässä Klonkku johdattaa örkin Lukitarin suihin.

Pelissä on mukana tuttujakin hahmoja, joista jokainen on muotoiltu Daedalic Entertainmentin omalla tyylillä. Moinen pätee esimerkiksi hahmoihin Lukitari, Aragorn, Elvenking Thranduil, Gandalf the Grey ja Nazgûl (Ringwraiths). Tarinaan ja maailmaan on panostettu, ja peli näyttää olevan Tolkienin materiaalin fanien tekemä.

The Lord of the Rings: GollumThe Lord of the Rings: GollumThe Lord of the Rings: Gollum

On sanottava, ettei mikään ennakkoesityksessä varsinaisesti tehnyt vaikutusta. Ympäristöt ja grafiikka tuntuivat olevan joko pielessä tai oikein kohdallaan. Mirkwood näytti oikein vaikuttavalta, kun taas Mordor oli vain yksi kivikasa laavavirtoineen. Klonkku itse ei ole näyttävän näköinen graafisesti, kun taas muut henkilöhahmot olivat hyvinkin edustavia. Näin olen kokemuksesta jää kaksinainen mielikuva.

Sama koskee itse pelattavuuttakin. Lineaarisuuden vuoksi hahmonkehitys on hyvin vähäistä: Klonkulla on alusta asti käytössään kaikki konstit ja kyvyt. Pelkkien ympäristön muodostamien esteiden ohittaminen saattaakin muodostua rasittavaksi hyvin nopeasti. Toivottavasti tarina onnistuu korvaamaan pelillisiä puutteita.

The Lord of the Rings: Gollum julkaistaan 1. syyskuuta PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä