Suomi
Gamereactor
artikkelit
Spec Ops: The Line

Ensivilkaisu Spec Ops: The Lineen

Berliiniläinen Yager Development puhaltaa uutta eloa jo kuolleeksi luultuun Spec Ops -sarjaan asettamalla tarinan hiekkamyrskyjen runtelemaan Dubaihin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kiinnitätkö koskaan huomiota Modern Warfaren tai Ghost Reconin tarinaan? Et? No, en minäkään. Ympärillä pyörii terroristeja ja vaikka mitä, mutta liipaisinsormen motivoinnin lisäksi näissä peleissä ei ole juuri mitään millä mieltään vaivata. Mene suojaan ja ammu pahikset, toista kunnes homma on valmis.

Spec Ops: The Line on joukkuepohjainen taktinen ammuskelu, eli tuttua maaperää monelle pelaajalle. Asetelma ja tarina kuitenkin poikkeavat hieman siitä, mihin olemme yleensä tottuneet. Tästä syystä odotan peliä, jonka edeltäjistä en koskaan välittänyt, tekijäryhmältä, joka on pysytellyt tutkan alla lähes koko nykyisen konesukupolven.

Spec Ops: The Line asettuu lähitulevaisuuden Dubaihin, jossa valtavat hiekkamyrskyt ovat peittäneet valtavat rakennukset alleen pakottaen kaupungin täydelliseen evakkoon. Vaikka eihän kaupunki tietenkään ole täysin autioitunut, mutta palataan siihen myöhemmin. Massiiviset hiekkadyynit eivät palvele ainoastaan komeina maastoina, sillä hiekkaa voi käyttää taktisesti hyväkseen vaikkapa vihollisia hautaamalla ja ympäristöä muokkaamalla. Yager on luvannut myös dynaamisesti paikalle ilmestyviä hiekkamyrskyjä, jotka toisaalta sekoittavat pakkaa, mutta toisaalta myös mahdollistavat erilaiset taktiikat tilanteesta riippuen.

Visuaalisesti Spec Ops: The Line tarjoaa jotain täysin ennennäkemätöntä ja aavemaista postapokalyptista tunnelmaa alleviivaavat barbaariset tapahtumat, jotka lain kouran hylkäämä Lähi-idän kehittynein kaupunki mahdollistaa.

Tämä on mainos:

Pelaaja on kapteeni Martin Walker, jonka tehtävänä kera Delta Force -joukkionsa on pelastaa Walkerin oppi-isä, eversti John Conrad miehistöineen. Tehtävä ei ole helppo ja on epäselvää haluaako Conrad ylipäätään tulla pelastetuksi. Mieleen juolahtaa välittömästi Joseph Conradin klassikkoteos Heart of Darkness, ja Yager onkin ottanut runsaasti inspiraatiota kyseisestä teoksesta.

Spec Ops -sarja on ollut jäissä jo liki vuosikymmenen. Sarja itsessään ei koskaan ollut mitenkään suuri, ja kun alkuperäinen kehittäjä Zombie Games jätti sarjan, sen nimellä ilmestyi ainoastaan muutama halpishintainen ja heikkolaatuinen peli, joista viimeinen nähtiin vuonna 2002 Playstationilla. Kun 2K Games päätti palata Spec Opsin pariin, päätyivät he samalla käyttämään myös uuden kehitysryhmän palveluksia. Kehittäjän, joka sarjan tavoin on viettänyt viime vuodet hiljaiseloa. Pelistä vastuussa oleva Yager Development muistetaankin parhaiten PC:llä ja Xboxilla vuosina 2003 ja 2004 ilmestyneestä Yager-ammuskelusta.

"Olemme työskennelleet Spec Ops: The Linen parissa vuodesta 2007 2K:n siipien suojassa. Sitä ennen meillä oli kourallinen prototyyppejä, jotka kehittyivät lopulta Spec Opsin rungoksi", sanoo berliiniläisstudion pääsuunnittelija Cory Davis.

Dubaissa Martin Walker miehistöineen aloittaa etsimällä käsiinsä joukkion, joka lähetettiin pelastaan everstiä jo aiemmin. Näkemäni demo alkaa yhdestä kerrassaan upeasta öljyrahoilla rakennetuista rakennuksista. Rakennus vaikuttaa silti kuin egyptiläiseltä hautakammiolta, ja tapaamme matkalla myös muutaman paikallisen varastelijan. Ammumme tiemme läpi lasiseinän, ja kun hiekka alkaa valua sisään, on joukkiollamme samalla myös uloskäynti valmiina. Varkaat ovat varsin hyvin varustettuja ja antavat kovan vastuksen, mutta huomaamme myöhemmin, että edessä on vielä suurempi vihollinen odottelemassa dyynien takana. Condarin miehiä. Kryptisiä uskonnollisia kirjoituksia sisältäviä graffiteja ja lyhtypylväistä roikkuvia ruumiita. Jotain kammottavaa on tapahtumassa, eikä tehtävä olekaan enää tyypillinen pelastusoperaatio.

Tämä on mainos:

Walker miehineen raivaavat tiensä tähystyspisteelle, josta he näkevät joukkion joka lähetettiin paikalle aiemmin. Kapteeni Kukalie armeijoineen on valmistautunut teloittamaan Conradin miehistöineen. Tässä vaiheessa pelaajalla on vaihtoehtona paljastaa olinpaikkansa, samalla pelastaen Conradin, mahdollisesti myöhemmin tarvittavaa hyödyllistä tietoa varten. Spec Ops: The Line tarjoaa useamman vastaavanlaisen valintakohdan tarinan edetessä ja kuten kuvitella saattaa, oikean ja väärän rajapyykki muuttuu koko ajan hämärämmäksi.

Pystyykö Spec Ops: The Line kilpailemaan Ghost Recon: Future Soldierin tai Gears of War 3:n kanssa, jää nähtäväksi. Siitä huolimatta peli tarjoaa paljon sellaista, mitä tavallisessa kolmannen persoonan ammuskelussa ei ole aiemmin nähty.

"Tiedämme että genressä on paljon tarjontaa ja jos emme yrittäisi tuoda siihen jotain uutta, miksi edes yrittää? Meille Dubai tarjoaa hienon mahdollisuuden tuoda uutta sekä visuaalisesti että pelimekaanisesti", Davis toteaa.

[Käännös: Tero Kerttula]

Spec Ops: The Line
Spec Ops: The Line
Spec Ops: The Line
Spec Ops: The Line
Spec Ops: The Line
Spec Ops: The Line
Spec Ops: The Line
Spec Ops: The Line
Spec Ops: The Line
Spec Ops: The Line

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Spec Ops: The LineScore

Spec Ops: The Line

ARVIO. Kirjoittaja Mika Sorvari

Saksalainen Yager Development on tehnyt sotapelin ihmisille jotka eivät pidä sotapeleistä. Kenties vuoden tylyin tapaus.



Ladataan seuraavaa sisältöä