Ruotsalainen Teenage Engineering -pulju on viime vuosina piristänyt musiikkipiirejä omaperäisillä laitteillaan taskukokoisista syntetisaattoreista älppäreitä kirjoittaviin levytehtaisiin. Yrityksen uusin laite EP-1320 Medieval on jälleen näyte innovatiivisesta ajatuksesta ripauksella pöhköyttä, sillä kyseessä on maailman ensimmäinen Instrumentalis Electronicum eli samplepohjainen rytmilaite nimensä mukaisesti keskiaikaisilla äänillä. Ajatus on sen verran villi mutta samalla kiehtova, että sisäinen trubaduurini, jonka olemassaolosta en ollut edes tietoinen, on liekeissä kuin noita roviolla.
Medievalin paketti on jo itsessään huomiota herättävä. Lämpimän ruskeasta kierrätyspahvista tehty laatikko on koristeltu aistikkaalla ikonikuvituksella ja kaikki tekstit on kirjoitettu keskiaikaisin kirjaimin latinaksi kokonaisuuden tuodessa mieleen artesaanisuklaakonvehtirasian. Takakannessa huomiota herättävän reiän avulla laitteen sisältämän vetolaatikon saa näppärästi ulos. Samainen keskiaikainen koristelu jatkuu laitetta peittävässä ohjelappusessa. Medievalin ohella laatikossa on erikseen laitteeseen kytkettävät nupit ja läjä aiheeseen liittyviä näyttäviä tarroja. Koska laite ottaa virtansa neljästä AAA-patterista tai USB-C-johdon kautta, mukana ei ole erillistä virtalähdettä mutta ei myöskään omaa USB-johtoa.
Medieval itsessään on yllättävän iso mutta samalla näppärän ohut ja sen myötä kätevän kevyt laite. Neliömäinen muotoilu, isot napit ja kapea näyttö suurien digitaalisten numeroiden kanssa tuovat mieleen 90-luvun pöytälaskimen isän kotitoimistosta. Jopa laitteen värimaailma on kuin sekoitus auringon haalistamia ruskean sävyjä antaen laitteelle persoonallisen retrahtavan, mutta huomiota herättävän ja tyylikkään ilmeen. Huomiota herättävät myös laitteen kyljissä olevat reiät, joihin näyttäisi erehdyttävästi sujahtavan esimerkiksi Lego-palikat. Näille rei'ille ei kerrota mitään toiminnallisuutta toisin kuin vastaaville rei'ille laitteen päällä, jossa on 3,5" audioliittimen lisäksi sisään- ja ulostulot midille ja synkronoinnille. Synkronoinnin avulla Medievalin voi ketjuttaa näppärästi yhteen vaikka Teenage Engineeringsin Pocket Operator -laitteiden kanssa saadakseen monipuolisemman musiikillisen kokonaisuuden. Laitteen käytön kätevyyttä edistää myös sisäänrakennettu kaiutin, jonka avulla musisointia pääsee harrastamaan ilman erikseen liitettyjä laitteita.
Rakenne tuntuu Medievalissa yleisesti lujalta ja painon rekisteröivistä napeista jää tunne, että ne kestävät kovempaakin rämpyttelyä. Jokaiselle napille, liu'ulle ja portille on annettu selvennys koristeellisin kirjaimin laitteen tyylilajille ominaisin tavoin latinaksi tai latinalaistyylisesti. Tämä pieni yksityiskohta pitää hyvin yllä keskiaikaista tunnelmaa, mutta pakottaa samalla opettelemaan yleisesti tuttuja musiikin tekoon liittyviä termejä uudestaan ulkoa, joita ei muualla käytössä ole.
Perusidea sekvensseritoiminnalliselle Medievalin käytölle on varsin yksinkertainen. Laitteessa olevia ääniä lisätään halutussa järjestyksessä erikseen määrätyn pituiselle janalle joko livenä soittaen tai yksitellen asetellen. Ääniä voi soittaa useita päällekkäinkin ja lopputulosta voi koristella kokonaisuutena tai äänikohtaisesti vielä lukuisilla tehosteilla esimerkiksi kaiuista säröihin.
Laitteen käyttö vaatii kuitenkin hieman opiskelua latinalaistyylisten tekstien opettelun lisäksi. Haluamansa äänet pitää ladata erikseen soittimen pankkeihin, sillä lähemmäs kolmensadan erilaisen äänen kahlaaminen soiton yhteydessä on epäkäytännöllistä. Muutaman kirjaimen mittaiseen näyttöön ei mahdu paljoakaan tietoa, joten käskyt ja toiminnot pitää tehdä periaatteessa vain nappeja painamalla. Onneksi laitteelle tarjotaan varsin selkeä käyttöohje esimerkein Teenage Engineeringsin sivuilla, mikä antaa hyvän yleiskuvan ja selkeät lähtökohdat Medievalin käytölle, tosin esimerkiksi väärin sijoitettujen äänien poistamisen jouduin opettelemaan pelkästään kokeilemalla.
Medievalin äänet voi jakaa karkeasti neljään ryhmään rummuista bassoihin ja liideistä tehosteisiin. Laitteen mukana tulevat äänet ovat miellyttävän eläväisiä ja orgaanisia istuen uskottavasti keskiaikaiseen tunnelmaan. Kirkkaiden huilujen puhtaus ja hurdy gurdyn särömäinen sointu todella erottuvat normaalista syntikkasaundista. Samalla tehosteissa olevat miekan kalskeet, kuorohoilaukset ja pässien kirkumiset antavat omaperäisen leiman biisille kuin biisille. Osa äänistä on pidempiä useamman nuotin kuvioita, mikä jättää vähemmän tilaa luovalle soittamiselle. Äänet ovat myös valmiita sampleja eikä laskettua ääntä, minkä ansiosta niiden soitto eri nuoteista ei välttämättä kuulosta niin luonnolliselta ja vaikuttaa niiden soittonopeuteen. On kuitenkin hienoa, että laite taipuu soittamaan jokaista ääntä vapaasti eri nuotein. Monipuolisuus mahdollistaa työstää Medievalilla musiikkia keskiaikaisesta hovimusiikista taistelukenttien rohkaisevaan rummutukseen, mutta samalla myös vaikka tummanpuhuvaan elektroniseen fiilistelyyn ja jopa ambientmaiseen suhinaan.
Jos lähes kolmensadan laadukkaan äänen valikoima ei vielä riitä, on Medievalissa positiiviseksi yllätykseksi mukana myös sampleri. Omia ääniä voi siirtää laitteelle tietokoneelta tai vaikka luoda kokonaan uusia sisäänrakennetulla mikillä. Tällä tavoin laitteen monipuolisuus kasvaa huimasti entisestään, kun esimerkiksi omaa tekelettä voi rikastuttaa omin trubaduurilaulutaidoin.
EP-1320 Medieval on kyllä kaikin puolin veikeä vempain ja todella raikas tuulahdus omaperäisyyttä elektronisen musiikin tekemisessä. Persoonallinen ratkaisu tarjota keskiaikaista äänimaisemaa musiikintekoon tarjoillaan viimeisen päälle huolitellulla kokonaisuudella jopa tyylikästä koristelua ja tekstinmuotoilua myöten. Laitteen laadun voi kuulemisen ohella tuntea napakasta rakenteesta ja kokonaisuus kokonsa ja kepeytensä ansiosta liikkuu vielä helposti mukana arkisissa kiireissäkin. Trubaduurielämystä täydentämään Teenage Engineeringillä on tarjolla aiheeseen liittyvää laadukasta oheiskrääsää näyttävistä kantolaukuista tyylikkäisiin t-paitoihin ja makeisiin avaimenperiin. Laitteen käyttö vaatii hieman paneutumista varsinkin uusien laitetta varten keksittyjen termien opiskelun myötä, mutta selkeät opasteet saavat aloittelijankin nopeasti mukaan ja ensimmäiset musiikilliset pohjat valmistuvat näppärästi vain minuuteissa. Osa äänistä on hieman liian pitkiä ja yleisesti samplepohjaiset saundit eivät taivu kovin luonnollisesti eri nuoteista soitettavaksi, mutta kun laitteessa on vielä oma sampleri mukana, kuninkaallista kokonaisuutta ei voi kuin ylistää.