Pulmapelit ovat varsin tavallisia, mutta kokonaan pakohuoneisiin nojautuvat pelit eivät. Onhan pakohuonepelejä toki vuosien saatossa ollut, kuten The Room, mutta tietääkseni Coin Crew Gamesin Escape Academy on ainoa laatuaan. Pelaajan eteen asetetaan kirjaimellisesti pakohuoneita ratkottavaksi, ja kokonaisuus nivotaan yhteen tarinalla, joka ei vaivaa päätään realismilla. Niin tai näin, pulmat ja huoneet ovat varsin hauskoja selvitettäviä.
Pelaaja liittyy Escape Academyyn, jossa parhaat luennoitsijat opettavat olemaan se paras pakenija. Opetusmetodina on työssä oppiminen, joten pakenemalla ansaitaan tunnustusmerkkejä samaan malliin kuin Pokémonissa. Ja siinäpä se tarina oikeastaan onkin. Mukana on tosin niin salaliittoa kuin muitakin kummallisuuksia, ja meno on varsin naurettavaa. Mutta eipä tällaista peliä kukaan tarinan vuoksi pelaa.
Onneksi pulmien ratkominen on korkealaatuista. Jokaisella pakohuoneella on oma teemansa ja lopullinen tavoitteensa, kuten pommin purkaminen tai myrkytyksestä toipuminen. Lopulliseen maaliin pääsee ratkomalla joukon pienempiä eteen tulevia pulmia. Ja näissä pienemmissä välipulmissa kehittäjät ovat erityisesti päässeet aivomuskeleitaan pullistelemaan. Joskus edessä on sudokua tai vaikka kaasun koostumuksen selvittämistä kemiallisten reaktioiden avulla.
Se on sanottava, etteivät Escape Academyn pulmat ole erityisen hankalia. Ratkaisu pitäisi olla keksittävissä pienellä miettimisellä ja terveellä järjellä. Yleensä vastaus on suoraan pelaajan edessä alusta alkaen, joten pelaaminen on siinä mielessä varsin suoraviivaista.
Sanoisin jopa niin, että pulmat ovat usein jopa liian helppoja, eikä haaste nouse riittävästi pelin edetessä. Jokaisessa pakohuoneessa on oma aikarajansa, mutta siitä huolimatta aikaa on yleensä riittävästi. Mukana on myös vinkkejä antava järjestelmä, joka käytännössä kertoo ratkaisun pelaajan niin halutessa. Ja vaikka vinkkejä käyttäisi kuinka paljon, ei siitä tunnuta pelaajaa rankaisevan.
Kannattaa silti pitää lähellä paperia ja kynää, sillä joissakin pulmissa pitää muistaa jokin koodi tai muu vastaava. Jos tässä ei onnistu, muuttuu oma elämä tarpeettoman hankalaksi. Ei siis kannata kohottaa pelaamisen vaikeustasoa siten, että laittaa muistinsa tällä tavalla koetukselle.
Escape Academy on kaikesta huolimatta nautittava pelikokemus. Loppuun pääsee noin 4-6 tunnissa, joten pelin voi halutessaan kokea yhdellä istumalla. Pulmat ovat sen verran monipuolisia, ettei toiston tunne pääse iskemään. Toisaalta uudelle kierrokselle ei välttämättä ole kiinnostusta lähteä, sillä kaikki on nähty jo ensimmäisellä kerralla.
Escape Academyssa niin sanottu taitopelaaminen on korvattu ajattelun vaatimuksella, joten peli pitäisi olla nautittavissa varsin monenlaisille pelaajille. Toisin sanoen teoksen parissa viihtyy, vaikka ei videopeleistä olisikaan ennakolta paljoa kokemusta.
Lisääkin pakohuoneita ja pulmia olisi voinut olla mukana, ja ennen kaikkea tarina olisi voinut olla parempi. Niin ikään pulmille olisi voinut olla useampia erilaisia ratkaisuja, jolloin uusintakierros olisi voinut tulla kyseeseen. Escape Academy on siis hyvä valinta sellaiselle, joka haluaa saada pelin alusta loppuun yhdessä päivässä tai jopa illassa.