Gamereactor



  •   Suomi

Kirjaudu sisään
Gamereactor
arviot
Europa Universalis V

Europa Universalis V

Patrik on tajunnut, että keskiaika on hieman synkkä, ja on noussut puulaivaan, jotta hänellä olisi mahdollisuus tutustua uusiin maanosiin tässä kauan odotetussa jatko-osassa...

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Maailman hallitseminen ei ole helppo tehtävä. Paradoxin Europa Universalis -saagan viidennessä osassa tämä vastuu on jätetty sinulle. Voit valita maan ja seurata mukana matkaa 1300-luvulta 1800-luvun Euroopan suurten vallankumousten aikaan. Valittavana on satoja maita ympäri maailmaa. Vaikeinta pelissä on oikeastaan löytää maa, josta aloittaa. Apuna on luettelo suositelluista maista, jotka tutkivat yhtä kolmesta pelityylistä. Jos haluat kokeilla ekspansiivista kansakuntaa, Kastilia on valintasi, jos haluat kokeilla diplomatiaa, ehkä Norja on maasi, ja jos se ei toimi, ehkä kaupankäyntiin keskittyvä Alankomaat on vaihtoehto.

Kansakunnan valinta on melko tärkeää, sillä jotkin maat ovat suoraan ristiretken muunnelmassa, taistelevat selviytymisensä puolesta, ovat menettämässä johtajansa ja vaarassa joutua sisällissotaan tai ovat päätymässä suureen kansainväliseen konfliktiin. Opin tämän oppitunnin valittuani Englannin, joka melko pian päätyy sadan vuoden sotaan Ranskan kanssa. Tämän voi tietysti välttää, koska ei tarvitse valita historiallista reittiä. Toinen esimerkki on Teutoninen ritarikunta, joka sotii Liettuan suuriruhtinaskuntaa vastaan heti pelin alussa. En löytänyt mitään vaihtoehtoja aloitusajankohdan säätämiseen, joten sinun on mietittävä hieman riippuen siitä, kuinka kokenut olet näiden pelien kanssa.

Europa Universalis V
Grafiikka on kohokohta. Pidän maalatuista taustakuvista latausjaksoissa.

Jos Paradox on hyvä yhdessä asiassa, se on elävien, dynaamisten maailmojen luominen strategiamuotoon. Aina on jotain tekemistä, ja sinun on todella valittava viisaasti, miten käytät resurssejasi. Europa Universalis V ei ole helppo peli. Siitä voi saada nopean yleiskuvan, mutta pelin hallitseminen vaatii syventymistä lukuisiin pelijärjestelmiin, jotka puolestaan tukeutuvat toisiin järjestelmiin ja ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. Se on monimutkainen koneisto, joka vie pelimaailmaa eteenpäin kohti päämäärää. Tärkeimmät silmälläpidettävät osa-alueet ovat diplomatia, tutkimus, armeija, talous ja tutkimusmatkailu.

Tämä on mainos:

Diplomatia on yksi suosikkityökaluistani pelissä. Diplomaatteja ei ole ääretön määrä, ja uusien luominen maksaa rahaa. On sinun valintasi, mihin maihin lisäät suhteita, mitä maita haluat vakoilla ja näin luoda erilaisia Casus Belli -tilanteita. Kenen kanssa käyt kauppaa ja miten navigoit maailmassa. Nämä ovat kysymyksiä, joita pohdit kampanjan aikana. Sinun on myös otettava huomioon vaikutusvaltaiset organisaatiot, jotka voivat luoda konflikteja kanssasi tai muuten vaikuttaa sinuun. Esimerkkinä tästä on katolinen kirkko tai Pyhä Rooman valtakunta, jonka jäsenmaat voivat äänestää ristiretkistä, sodista, laeista ja paljon muusta.

Europa Universalis V
Harjoitustila on perustasoa eikä erityisen vaikuttava. Neuvoni niille, jotka ovat uusia ja epävarmoja, on katsoa videoita verkossa ja kokeilla itse.

Organisaatiot voivat olla voimakkaita, ja sinun on otettava ne huomioon, koska ne voivat käsittää monia valtioita ja vaikuttaa suoraan sinuun. Voit tietysti jättää ne, jos haluat, mutta joistakin tulee kustannuksia, kuten epävakautta ja sotaa. Valitsemastasi valtiosta riippuen ne näyttävät hieman erilaisilta ja niillä on erilaiset tarkoitukset. Jos päätät pelata Aasiassa, Afrikassa tai Amerikassa sijaitsevana kansakuntana, niillä on erilaiset organisaatiot kuin niillä, jotka aluksi kohtaat Euroopassa. Voit myös perustaa omia muunnelmia, jotka säätävät lakeja keskinäisestä puolustuksesta.

On kolme tärkeää tekijää, kun keskustelet toisen valtion kanssa. Luottamus, suhteet ja palvelut. Kahta ensimmäistä kontrolloidaan kampanjakartan valinnoilla, päätöksillä, sillä, mitä kilpailijoita sinulla on, teknologialla, kulttuurilla, uskonnolla ja paljon muulla. Jälkimmäinen on enemmän riippuvainen siitä, että käytät diplomaatteja vastavuoroisten palvelujen tuottamiseen. Näiden avulla voit saada valtiot tekemään asioita, jotka hyödyttävät sinua tai liittolaistasi. Järjestelmä on joustava ja jossain määrin tunnistettavissa neljännestä Europa Universalis -pelistä. Pidän siitä, että on melko helppo nähdä, mikä vaikuttaa lukuihin. Sinulla on paljon vaihtoehtoja, kuten liittojen, liittoutumien, saarrosten, siirtolaisten pyytämisen toisesta maasta ja paljon muuta. Luettelo siitä, mitä tällä järjestelmällä voi tehdä, on laaja.

Tämä on mainos:

Valitettavasti kynä ei aina ole miekkaa mahtavampi, ja joskus tarvitaan silti miekkaa. Sinulla on aluksi joukkosi, jotka kutsut taistelemaan kuninkaan puolesta. He ovat kouluttamattomia ja edustavat keskiaikaista sotatapaa. Panssaroidut, hyvin koulutetut pysyvät armeijat ovat kalliita eivätkä yhtä kustannustehokkaita. Pelin kuluessa tämä tietysti muuttuu, ja joukkosi korvataan ammattimaisemmilla vaihtoehdoilla ja palkkasotureilla. Joukkojasi ja aluksiasi voivat tietenkin johtaa kenraalit, ja jokainen armeija on jaettu rykmentteihin. Voit säätää tätä hieman saadaksesi parempia tuloksia taisteluissa. He voivat myös suorittaa tiettyjä tehtäviä. Laivat voivat toimittaa joukoille ruokaa, kuljettaa sotilaita ja tukkia satamia. Maalla olevat joukot voivat polttaa maata, piirittää ja valloittaa alueita. Ne voivat myös pystyttää leirejä ja muita asioita, jotka ovat suotuisia etenemisellesi.

Kuten olet tottunut, sotaa ei voiteta valtaamalla kaupunki tai kukistamalla vihollisjoukot. Pikemminkin voitat täyttämällä sodalle asettamasi tavoitteet. Tämä on casus belli, jonka luot vakoojien avulla tai hallintanäkymässä olevien kartanoiden avulla. Järjestelmä on samanlainen kuin sarjan aiemmissa osissa. Se toimii hyvin, koska se ei anna sinulle kerralla täydellistä hallintaa. Se pakottaa sinut käyttämään useita pelijärjestelmiä tavoitteidesi saavuttamiseksi. Jos et käytä casus belliä, sinua rangaistaan diplomaattisesti ja vaarannat naapurimaiden vihan. Diplomatia voi antaa sinulle voimakkaita syitä aloittaa sota, vahvan armeijan avulla voit voittaa sodan ja hyvän talouden avulla voit jatkaa sotia ja maksaa joukkosi.

Europa Universalis V
Valtioita on paljon, ja suodattimet voivat auttaa sinua saamaan paremman yleiskuvan.

Maasi talous on yksi kulmakivistä, jotta et menetä peliä. Et ole henkilö kuten Crusader Kingsissä, vaan pelaat maana. Yksi suurista uusista ominaisuuksista on tällä kertaa vankempi kauppajärjestelmä, jonka markkinat muuttuvat dynaamisesti sen mukaan, missä tavaroita myydään ja ostetaan. Vuosisatojen muutokset kampanjakartalla voivat muuttaa useita tekijöitä, kuten teknologiaa, ja fiksu johtaja antaa kansakuntansa hallita maailmankauppaa. On myös mahdollista luoda tullijärjestelmiä ja muuta vastaavaa. Tunnistin heti osia pelityylistäni Victoria III:sta. Vaikka Paradox ei olekaan rakentanut näin syvällistä taloussimulaatiota, se on silti vaikuttava.

Jos voi jättää huomiotta sen, että tietyt tavarat loihditaan joskus olemassaoloon, kyseessä on monimutkainen ja syvä järjestelmä. Luonnonvaroja louhitaan, asukkaat käyttävät niitä tavaroiden tuottamiseen rakennusten avulla, ja sitten niitä myydään markkinoilla. Voit hallita sekä vientiä että tuontia ja vastata yksityiskohtaisesti asukkaidesi tarpeisiin. Sinulla on melko suuri vapaus perustaa omia markkinoita, estää muita markkinoita ja vaikuttaa epäsuorasti kolmansiin maihin tai valvoa tavarantoimituksia. Voit käyttää kauppajärjestelmää tehokkaana välineenä pyrkiessäsi hallitsevaksi suurvallaksi, ja teollistumisen lähestyessä tästä tulee entistäkin tuntuvampaa.

Europa Universalis VEuropa Universalis V
Jotkin järjestelmät eivät ole yhtä ilmeisiä, mutta niitä muokkaavat valintasi kampanjakartalla.

Uudet ominaisuudet kaikilla sarjan perinteisesti tarjoamilla alueilla ovat merkinneet sitä, että olen joutunut opettelemaan paljon uudelleen. Kyse voi olla sodankäynnin näkökohdista, kuten joukkojen pysyvästä kuolemisesta. Tai se, miten sinun on tasapainotettava kartanoiden vaatimukset, ilot ja niiden etuoikeudet. Toinen esimerkki on kuninkaan neuvonantajien kyky suorittaa erityisiä ja voimakkaita tehtäviä. Toinen mielenkiintoinen muutos on keskittyminen hallintaan. Tämä luku määrittää, kuinka paljon arvoa saat kustakin alueesta. Korkeampi alue tarkoittaa enemmän rahaa. Teiden, neuvonantajien ja teknologian avulla voit kasvattaa arvoa. Enkä ole edes maininnut sääjärjestelmää, että sotilaat voivat kuolla, jos he seisovat jäällä lumen sulaessa keväällä, tehtäväjärjestelmää, joka toimii kuin toissijainen teknologiapuu, joka ei ole täysin erilainen kuin Imperatorin järjestelmä: Rome. Tai massiivinen uusi teknologiapuu, joka on jaettu aikakausille ja mukautettu valtiosi mukaan.

Vaikka tietokone ei tällä kertaa olekaan fiksuin vastustaja, jonka olen strategiapelissä kohdannut, se riittää minulle. Se tekee joskus virheitä joukkojen kanssa sodassa, diplomatiassa ja muilla tavoin. Hyvä esimerkki on, että se ei aina käytä topografiaa tai vuorokauden tunteja hyvällä tavalla. Näin pelaaja voi voittaa mahdottomiakin taisteluita. Jos sinulla on hieman vaikeuksia hyväksyä vähemmän kuin täydellisiä tietokonevastustajia, tämä voi olla sinulle miinusta. Vaikeustasoa on kuitenkin tietenkin mahdollista nostaa ja pelata Iron Man -tilassa. Korotetut vaikeustasot toimivat kuten strategiapeleissä aina. Tietokone saa enemmän resursseja ja sinä vähemmän, se ei navigoi maastossa paremmin tai tee parempia päätöksiä.

Europa Universalis V
Voit valita yhden kolmesta tehtävän teemasta. Kun olet valinnut yhden, valitse tehtävät ja suorita ne. Jokainen tehtävä on lueteltu teknologiapuussa, ja kun olet suorittanut sen, saat palkinnon.

Joistakin ongelmista huolimatta pidän todella paljon Europa Universalis V ja sen laajasta vuorovaikutteisten järjestelmien määrästä. Ne luovat monimutkaisen ja vaikean kokemuksen, jollaista ei oikeastaan saa mistään muualta. Kampanjasi Kastilian tai Aragonian valtakuntana ei välttämättä johda Espanjaan vaan eri kaupunkivaltioon. Saksaa ei ehkä koskaan muodosteta ja Englanti valtaa Ranskan. Mahdollisuudet historiattomaan kokemukseen ovat valtavat, mutta voit myös asettaa tietokoneen pelaamaan historiallisesti. On myös piilossa olevia maita, jotka voidaan luoda kapinoiden ja sisällissotien kautta. Ainoa vaihtoehto, jota todella kaipaan, on mahdollisuus muuttaa alkamispäivää.

Pidän mahdollisuuksista kokeilla tilanteita, joita on aina miettinyt ja mitä olisi voinut tapahtua, jos historia olisi mennyt eri suuntaan. Yksi Euroopan tärkeimmistä tapahtumista tapahtuu Pohjois- ja Etelä-Amerikan löytämisen ja teollisen vallankumouksen alkamisen myötä. Kaikki tämä on sinun kanssasi vuorovaikutuksessa. Sinun ei kuitenkaan tarvitse asuttaa tai valloittaa puolta maailmaa. Peli päättyy, kun haluat sen päättyvän, ja sinä hallitset maatasi, ei kukaan muu. Vaikka kampanjalla on loppuvuosi, voit silti halutessasi pelata, vaikka jäisitkin jumiin 1800-luvun teknologioihin. Jos haluat myöhemmän kokemuksen, voit kokeilla Victoria III:a, jossa on kunnianhimoinen taloussimulaatio.

Europa Universalis V
Siellä on taulukoita, luetteloita, tilastoja ja kaikkea mahdollista, jos haluat katsoa sitä. On myös mahdollista lajitella eri luokkiin.

Pelasin useita kampanjoita useana eri maana. Kokeilin myös outoja aloittavia kansakuntia muilla mantereilla. On aivan selvää, että monet näistä eivät ole sisällöltään vielä aivan valmiita. Pääpaino on Euroopan suurvalloissa. On kuitenkin täysin mahdollista pitää viihdyttäviä kampanjoita pienemmillä valtiomuodostelmilla. Yksi suosikkivaltioistani aluksi oli Kultainen Horde. Tämän factionin hankala puoli on se, että se on romahtamassa, jos et ole taitava. Toinen hauska vaihtoehto kokeilla on teutoniset ritarit. He ovat täydessä sodassa Liettuan suuriruhtinaskunnan kanssa, ja jos pelaat korttisi väärin, voit hävitä kampanjan melko nopeasti. Pidin myös Bysantin valtakunnasta. Jos haluat niiden historiallisen nimen, voit muuttaa sen asetuksissa. Heidän lähtöasemaansa tällä hetkellä on vaikea käsitellä. Japani ja Kiina ovat myös mielenkiintoisia testattavia tällä ajanjaksolla. Japani on kampanjan lähtötilanteessa suhteellisen rauhallinen ja rauhallinen.

Ehdotukseni on antaa pelin ohjata sinua alussa. Valitse yksi suositelluista maista ja seuraa mukana harjoitustilassa, joka on valitettavasti edeltäjiensä tapaan hieman karu. Paradox valitsee edelleen opastuksen siihen, miten hiirellä ja näppäimistöllä ohjataan ja sitten selitetään, mitä järjestelmät ovat. Pelissä ei kuitenkaan saa mitään apua siihen, miten asioita tehdään. Tähän reagoin usein, kun pelaan strategiapelejä. Sisäänrakennettu tietosanakirja on laaja, mutta siinä ei selitetä, miten tehdä asioita, joista peli kertoo. Miten asutat maakunnan tai miten saat toisen valtion lähettämään sinne uudisasukkaita. Jotkut asiat on helpompi selvittää kuin toiset, mutta mielestäni tämä pitäisi lisätä pelin tietosanakirjaan.

Europa Universalis VEuropa Universalis V
Teknologiapuu on laajempi kuin mihin olemme tottuneet. Se on jaettu eri aikakausiin, ja jokaisella aikakaudella on oma laaja teknologiapuunsa.

Mielestäni käyttöliittymä on kuitenkin hyvä, ja mahdollisuus kiinnittää tärkeinä pitämiään asioita oikealle puolelle helpottaa käyttöä. On myös harvinaista, että jokin asia on piilossa alivalikoissa, mitä Paradox on parantanut uudemmissa nimikkeissä. Tämä ja ruudun yläreunassa olevat välilehdet, joissa on tärkeää tietoa, ovat hienoja. Suuri osa tästä oli jo neljännessä ja toiminnallisuus on hienoa myös viidennessä. Karttatilojen määrä on kasvanut ja nyt on enemmän suodattimia käytettävänä. Joissakin valikoissa niihin liittyvät suodattimet kytkeytyvät automaattisesti päälle, mikä auttaa saamaan paremman kokonaiskuvan siitä, mitä haluaa nähdä. Näitä voivat olla esimerkiksi markkinat, topografia, arvot 3D:nä tai viholliset ja liittolaiset. Pelissä on myös näkökohtia, kuten muuttoliikkeitä ja siirtolaisuuksia, ja karttasuodatinjärjestelmä voi auttaa korostamaan näitä.

Teknisellä puolella peli sujuu hieman epätasaisesti. Se on melko vaativa eikä aina suju täydellisesti. Tämän huomaa erityisesti silloin, kun sitä ajetaan korkeammilla asetuksilla. Peli ei aina pysy perässä kaikkien taustalla olevien laskelmien ja muiden asioiden takia. Koin jonkin verran viivettä. Se voi tuntua hieman verkkaiselta, kun maailmassa tapahtuu paljon, mutta tämä ei kuitenkaan ole toimintapeli, eikä sillä ole niin suurta vaikutusta pelattavuuteen. Toinen seikka, joka ei vaikuta otsikkoon niin paljon, on musiikki. Se on aivan kuten neljännessäkin pelissä, todella hyvä, kunnes sitä kuulee vähän liian usein ja laittaa oman soundtrackin päälle. Maailma on kuitenkin renderöity hienosti ja pidän kaikista yksityiskohdista kartalla, kun sitä zoomaa. Kritiikkini visuaalisuutta kohtaan on lähinnä kaupunkien ja joukkojen ulkonäön vaihtelu. Jos tiedän Paradoxin oikein, tästä joudumme maksamaan julkaisun jälkeen.

Europa Universalis V
Maailmankartta on aika tyhjä vuonna 1337. Maailma on kuitenkin sinun kankaasi, jonka voit maalata päälle, kun sinulla on mahdollisuus tutkia maailmaa ja kolonisoida löytämättömiä paikkoja.

Sinä, joka olet lukenut tähän asti, kysyt itseltäsi, onko tämä aikasi arvoista. Vastaukseni on epäilemättä kyllä, jos pidät suurista strategiapeleistä. Pieniä suorituskykyongelmia lukuun ottamatta teille tarjotaan kaunis luomus maailmastamme vuonna 1337 ja siitä eteenpäin. Europa Universalis tarjoaa sinulle elävän, dynaamisen ja monimutkaisen maailman. Toisin kuin esimerkiksi Hearts of Iron IV:ssä, tässä pelissä on hyvin vähän seisonta-aikaa, ja sinulla on aina jotain tekemistä. Et koskaan istu odottamassa suurta sotaa, vaan teet asioita koko ajan. Rakennat sitten teitä, vakoiluverkostoja, varustat laivastoa, luot markkinoita, tuot tavaroita tai rakennat katedraaleja kaupunkeihin. Vuorojen välissä sinua ruokkivat sekä historialliset että tilannekohtaiset tapahtumat. Kaikki tämä ja paljon muuta tarkoittaa, että sinulla on aina jotain, jonka kanssa voit olla vuorovaikutuksessa. Usein nostan nopeutta näissä nimikkeissä, mutta viidennessä olen joutunut laskemaan nopeutta tästä syystä.

Mielestäni Europa Universalis V on ytimeltään hirveän vaikuttava. Europa Universalis ei ole koskaan ollut näin monimutkainen, helposti pelattava ja tarjonnut mahdollisuutta automatisoida pelin osia, joita ei halua käsitellä. Jälkimmäisestä ominaisuudesta puuttuu joitakin konfiguroitavissa olevia vaihtoehtoja tietokoneelle, joka valvoo sitä, mitä olet automatisoinut. Pienistä suorituskykyongelmista, kampanjatilan asetusten puutteesta ja tietokonevastustajasta, joka ei aina tee vaikutusta, huolimatta tämä on epäilemättä suosikkini sarjassa. On lukemattomia pelisysteemejä ja asioita, joista en ole ehtinyt antaa mielipidettäni tässä arvostelussa. Koko kokemus on kuitenkin todella hyvä, ja odotan innolla jatkoa päivityksillä ja laajennuksilla. Tämä on hieman syvällisempi, hieman monimutkaisempi ja tarjoaa sinulle tehokkaita työkaluja, joilla voit navigoida, vaikuttaa ja muuttaa historian kulkua. Jos pidit edeltäjästä tai olet utelias viidennen iteraation suhteen, voin suositella tätä sinulle lämpimästi.

Europa Universalis V
Europa Universalis V
Europa Universalis V
Europa Universalis V
Europa Universalis V
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Loistava perusta, monimutkainen ja elävä/hengittävä maailma, dynaaminen talous, erittäin koukuttava
-
Joitakin suorituskykyongelmia
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Europa Universalis VScore

Europa Universalis V

ARVIO. Kirjoittaja Patrik Severin

Patrik on tajunnut, että keskiaika on hieman synkkä, ja on noussut puulaivaan, jotta hänellä olisi mahdollisuus tutustua uusiin maanosiin tässä kauan odotetussa jatko-osassa...



Ladataan seuraavaa sisältöä