Suomi
Gamereactor
ennakot
Exoborne
KUUMAA NYT: Gamescom 2024 -sisältö

Exoborne on ehkä yksi ensi vuoden merkittävimmistä peleistä

Nyt paneudutaan uuteen taktiseen avoimen maailman räiskintään maailmanlopun jälkeisissä Yhdysvalloissa (The Divisionin tekijöiltä).

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Avoimen maailman videopeleissä on tavallista, että mahtava traileri kohottaa pelaajien odotuksia, ja sitten se lopullinen peli onkin jotain muuta. Esimerkeiksi kelpaavat niin Cyberpunk 2077 kuin Watch Dogs, ja ne ovat muistutuksia siitä, että aina lupauksia ei pidetä, ja ne saatetaan suorastaan rikkoa.

Mahtavat välivideot, eläytymiseen kutsuvat maailmat ja lupaukset pelattavuuden vallankumouksista ovat saaneet useamman kuin yhden pelaajan pettymään, kun pitkän odotuksen jälkeen peliä riivaavatkin tekniset ongelmat, tai niitä odotuksia ei vain ole kyetty lunastamaan. Tässä yhteydessä Sharkmobin uusi peli Exoborne on hyvin kunnianhimoinen lajityypissään "extraction shooter". Ennakkoa lukevat ovat jo varmaan nähneetkin vaikuttavia trailereita ja pelipätkiä Exobornesta.

Vuoden 2024 Gamescomin humussa pääsin puhumaan vastaavan tuottajan ja Sharkmobin markkinointipomon kanssa, jonka pitämää esitystä pääsin italialaisen toimittajan kanssa seuraamaan. Pelimekaniikka muistuttaa sellaisia kuin Escape from Tarkov ja Hunt: Showdown, ja Exobornesta on muovautumassa yksi lajityyppinsä odotetuimpia pelejä ensi vuonna. Kaiken hypetyksen keskelläkin kaksi kysymystä vaativat vastausta: pystyykö peli lunastamaan odotukset, vai onko luvassa taas yksi uusi pettymys. Tällaisia asioita saatiin sitten selville.

Tämä on mainos:

Exobornea ymmärtääkseen on aloitettava sen lähtökohdasta, joka siis on "extraction shooter" maailmanlopun jälkeisessä avoimessa maailmassa.

Yhdysvaltoja riivaavat niin keskenään vihamieliset joukkiot ja elämisen edellytysten vähäisyys, mutta myös luonnon armoton meno. Kyseessä ei ole se perinteinen tuhoutunut kaupunkikuva: tässä on dynaaminen ympäristö, jossa luonto näyttelee pääosaa tornadoineen, ukkosmyrskyineen ja äärisääolosuhteineen, jotka voivat muuttaa ottelun kulun sekunneissa.

Yksi Exobornen muista lajityyppinsä teoksista erottava tekijä on todella elävä ja vaarallinen ympäristö. Esityksen aikana painoa annettiin säälle, kuten tornadoille ja myrskyille, jotka voivat dramaattisesti muuttaa ottelun kulkua. Selväksi tuli, ettei ole olemassa kahta samanlaista ottelua: jokainen sukellus tuhoutuneisiin Yhdysvaltoihin tulee olemaan erilainen ei ainoastaan vastapuolen pelaajien toiminnan vuoksi vaan myös ympäristön arvaamattomien muutoksien vuoksi.

Sääolosuhteet eivät ole ainoastaan ulkoisesti näyttäviä, vaan ne vaikuttavat suoraan pelattavuuteen lisäten mukaan ennalta arvaamattomia elementtejä ja odottamattomia vaaroja.

Tämä on mainos:

Näin lisätään mukaan ylimääräinen kerros jännitettä, mikä voi olla se keskeisin ero muihin lajityypin peleihin. Escape from Tarkovissa pelaaja tietää aina, mitä odottaa: toiset pelaajat ovat se pääasiallinen uhka. Exobornessa luonto itse voi vaarantaa suunnitelmat lisäten mukaan mielenkiintoisen lisän ennustamattomuutta.

Ja tässä Exoborne eroaa muista mahtavista, mutta silti toteutumatta jääneistä lupauksista, joita kertoili muun muassa Cyberpunk 2077. Luvattuna oli elävä maailma, mutta monin tavoin tuloksena oli staattista pelaamista tai hyvin vähäistä vuorovaikutusta maailman kanssa. Sharkmob näyttää luottavan ympäristöön, joka aidosti reagoi pelaajan toimiin ja sään muutoksiin. Tällainen dynaaminen suunnittelu on yksi asia, joka saattaa estää Exobornia lankeamasta samoihin sudenkuoppiin.

Exobornen ulkoinen tukiranka eli "exo-rig" on se toinen erottuva ominaisuus, ja Exoborne painottaakin korkeuseroja ja yksilöintiä. Ulkoinen tukiranka auttaa pelaajaa liikkumaan, ja on ehdottomasti osa taistelun strategiaa. Tarttumakoukulla kiipeillään rakennuksien seinillä, ja korkealle voi hypätä vahinkoa ottamatta. Sharkmob on lupaillut runsaasti keinoja yksilöidä omaa ulkoista tukirankaa, ja näin pelaajat voivat tehdä muutoksia omaan pelityyliinsä sopivaksi.

Pelaaminen alkaa perusrangalla, ja ottelun edistyessä rankaa pääsee päivittämään. Rankoja on nopeampia ja liikkuvampia, tai sitten raskaampia kestämään enemmän vahinkoa (ja tekemään paljon tuhoa), muokkausmahdollisuuksien monipuolisuus näyttäisi olevan hyvä ja isossa osassa pelaamista. Pelimekaniikka muistuttaa The Divisionin hahmoluokkia, jossa erikoistumiset ja "buildit" olivat keskeisiä pelin viimeisissä vaiheissa. Näyttää siltä, että Exoborne seuraa samaa esimerkkiä, ja pelaajat voivat tuntea luoneensa ainutlaatuisen hahmon.

Muokkailu koskee myös aseita ja varusteita, joita voi nikkaroida pelaajien keräämistä raaka-aineista. Tässä on tietysti riskinsä: jos kuolee kesken tehtävän, menettää kaikki tavaransa. "Kaikki tai ei mitään" -pelimekaniikka on se, joka luo jännitettä tähän lajityyppiin, ja nyt se vain vahvistuu arvaamattoman luonnon ja vastapuolen pelaajien ansiosta.

Sharkmob on tehnyt selväksi, että Exoborne ei ole kenelle tahansa pelaajalle. Pelaajien ja tavaroiden evakuointi eli se "extraction" on keskeinen osuus peliä. Ja tässä Exoborne erottuu joukosta: kyse ei ole ainoastaan muiden pelaajien ulottuvilta pakenemisesta tai tekoälyn ohjastamista pahiksista vaan myös ympäristön asettamien vaarojen kanssa selviytymisestä. Ukkosmyrsky saattaa pyyhkäistä vastustajat pois, mutta myös pelaajan itsensä, ja tornadot eivät ole ainoastaan ulkoisesti näyttäviä, vaan voivat laittaa koko kartan uuteen uskoon kesken ottelun.

Exobornessa on siis vankka keskittyminen riskinoton ja siitä saatavan palkinnon tasapainossa. Kyse ei ole ainoastaan selviytymisestä vaan myös siitä, että saa mukaan mahdollisimman suuren hyödyn tavaroina. Kannattaako lähteä keskelle vaarallista myrskyä, kun palkintona olisi roinaa täynnä oleva arkku? Vai olisiko parempi vain evakuoitua jo hankittujen tavaroiden kanssa, ja kokeilla joskus toiste uudelleen? Jatkuva päätöksenteko tekee jokaisesta ottelusta omanlaisensa pitäen pelaajat varpaillaan.

Verrattuna esimerkiksi peliin Escape from Tarkov, jossa realismi ja jännite ovat keskeiset, Exoborne tuntuu tarjoavan enemmän elokuvallisen ja dynaamisen kokemuksen uhraamatta sitä strategista syvyyttä. Tasapainon löytäminen on vaikeaa, mutta jos Sharkmob saa kaiken toimimaan niin kuin esittelyssä näin, saattaa käsillä olla se "extraction shooter", joka asettaa uuden merkkipaalun koko lajityypille.

Ja siinä kaikki tältä päivältä: Exoborne ei ole vain yksi lajityyppinsä edustaja; se rakentuu korkeuseroille, ympäristön ennustamattomuudelle ja monipuoliselle muokkaukselle tarjoten näin pelikokemuksen, joka - jos se saavuttaa kaiken mitä aikookin - voi todellakin olla vallankumouksellinen.

Toistaako Exoborne Cyberpunk 2077:n ja Watch Dogsin kohtalon? Kuten sanoin, en päässyt pelaamaan peliä itse, mutta merkkien perusteella ei toista. On tietenkin aina riskinsä, että kunnianhimo saattaa ylittää realistiset kyvyt, mutta Exobornen innovatiivinen lähestymistapa ja keskittyminen maailman suunnitteluun ja pelimekaniikkaan antaa olettaa, että Exoborne saattaa pystyä verrokkejaan parempaan. Jos Sharkmob pystyy hienosäätämään tekniset asiat ja luomaan vankan pelikokemuksen, saattaa Exoborne olla yksi ensi vuonna merkittävimmistä peleistä ja ainakin sellainen lajityyppinsä edustaja, jota fanien ei ole syytä ohittaa.

ExoborneExoborneExoborne
ExoborneExoborneExoborneExoborne
ExoborneExoborneExoborneExoborne
ExoborneExoborneExoborne

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä