Tämän vuoden painos virallisesta F1-ajelusta on ulkona. On siis aika lähteä taas kurvailemaan maailman tunnistettavimmille radoille. Tuttujen ratojen ja kuskien ohella mukana on paljon muutakin, mikä muistuttaa aiemmista vuosista.
Parannukset ovat pieniä. Tänä vuonna ajatuksena on hioa sitä pyörää, eikä keksiä sitä uudelleen. Hionnan kohteet ovat odotettuja, ja tekemistä muutenkin riittää. Viime vuoden painos oli paras pitkiin aikoihin, ja Codemasters kera EA:n tuntuivat todella ottaneen onkeensa palautteesta. Mutta tänä vuonna mukana ei olekaan uutta kautta Braking Pointia. Sen tilalla on kokonaan uudenlainen uratila, jossa pelataan yhdellä 20 oikeasta kuskista, ja nyt meno on aiempaa tarinavetoisempi. Omankin hahmonsa voi luoda, jos niin haluaa. Niin ja ajamisen voi aloittaa F2-luokasta.
Olosuhteet toki vaihtelevat sen mukaan, minkä kuskin ja tallin valitsee. Maali on silti sama kaikille. On kerättävä Driver Recognitionia ja oltava paras. Autoa voi päivittää omaan pelityyliin sopivaksi. Kisojen aikana pelaajalle annetaan myös erityisiä haasteita, joita suorittamalla se Driver Recognition nousee edelleen. Kokonaisuutena uusi uratila ei ole yhtä kiinnostava kuin se viime vuoden Braking Point.
Challenge Career puolestaan on pelitila, joka lyhentää kautta, ja tarjolla on vain kuuden kisan mittainen tiivis kokonaisuus. Olosuhteet ovat satunnaisia niin kuskien, tallien kuin ratojenkin suhteen. Kuusi kisaa on jaettu kolmeen osaan, joista jokaisessa annetaan pelaajalle selvät tavoitteet saavutettaviksi. Se on sanottava, että lyhyempi kausi tuo omanlaisensa tunnelman. Toisin sanoen kyseessä yksi uusi tapa lisää pelaamiseen. Uratilaa voi nyt pelata myös yhdessä kaverin kanssa.
Autojen tuntuma on erilainen, ja se johtuu uudesta dynaamisesta mallinnuksesta. Onko pelaaminen sitten parempaa vai huonompaa, riippuu tietenkin olosuhteista. Jos käyttää pelatessaan rattia ja polkimia, on tuntuman uusi suunta varmaankin oikea. Perinteistä peliohjainta käyttävien kokemus ei ole aivan yhtä miellyttävä. Kaasusta on vaikea saada tuntumaa, ja mutkien käsittely on hankalampaa. Näin ollen peliohjaimen kanssa ajamisen tuntuma ei ole yhtä hyvä kuin aiempina vuosina.
Ulkoisesti peli on pitkälti ennallaan. Pieniä viilauksia on tehty, kuten parannuksia valaistukseen, heijastuksiin ja varjoihin. Viime vuonnakin peli näytti hyvältä ainakin PC:llä, ja sama koskee tätä uuttakin painosta. Pienet parannukset saavat pelin näyttämään hitusen taas aidommalta.
Neljä rataa on tehty kokonaan uudestaan: Qatar, Silverstone, Spa ja Jeddah. Lisäksi Shanghai International Circuit tekee paluun. Toisin sanoen F1 24 tarjoilee nyt peräti 25 rataa, ja lisää on luvattu ladattavana lisämateriaalina.
F1 24 on äänimaailmaltaan esimerkillinen. Moottorit murisevat niin kuin pitääkin, ja jos käytössä on hyvä äänentoisto tai kuulokkeet, kuulostaa kaikki niin hyvältä kuin pitääkin. Mukana on myös ääninäytteitä eri kuskeilta aiemmilta vuosilta. Lisäys on pieni, mutta lisää mukavasti sitä aitouden tuntua.
Kannattaako hankkia F1 24, jos on jo käytössä se viime vuoden painos? Jos on kova lajin fani, ja panostaa harrastukseensa, on ostaminen toki selviö. Ajotuntuman muutos on silti asia, joka jakaa mielipiteitä. Sisältöä on varmasti mukana riittävästi jo heti julkaisussa. Jos taas tavoitteena on vain pelata F1-peliä eivätkä pienet päivitykset niin kiinnosta, pärjää viime vuoden painoksella oikein hyvin.