Uusintajulkaisun voi hoitaa kahdella tapaa. Alkuperäistä peliä voisi päivittää, hioa ja ehostaa. Valitettavasti Fable Anniversaryn tapauksessa Lionhead on hoitanut homman sillä toisella tavalla. Minun täytyi kokeilla Fable: The Lost Chaptersia PC:llä selvittääkseni, tekikö muistini tepposia vai oliko Lionhead todellakin julkaissut jotain, mikä on "päivitys" sanan ohuimmassa merkityksessä.
Xbox 360:lla ei pitäisi olla mitään ongelmia pyörittää alkuperäistä Fablea, mutta vielä mitä. Kun kameralla panoroi maastossa juoksentelun tai taistelun tiimellyksen aikana, on tuloksena nykimistä. Parantamisen sijasta nyt ollaankin menty takapakkia.
Vaikka graafisia parannuksia on mainostettu, kuvitus on kulahtanutta ja pehmeää, minkä tarkoituksena on kenties peitellä muita ongelmia. Kalvakka ilme yhdistyy auringonvaloon ajoittain niin, että kaikki yksityiskohdat häviävät osasta kuvaa. Fable teki nimensä täyteläisillä väreillä ja hyvällä fantasiaestetiikalla, mutta Fable Anniversary näyttää rapistuneelta parannetusta hahmomallinnuksesta sekä paremmasta resoluutiostaan huolimatta. Uusintajulkaisun teksturointi ei vakuuta ja sekä valaistus että väripaletti vaikuttavat vikatikeiltä.
Fable on nyt kymmenen vuotta vanha, ja sarja on kehittänyt pelimekaniikkojaan sinä aikana. Anniversaryn valikkojärjestelmä tuntuu vertailussa kamalalta ja tavaroihin on liian vaikea päästä käsiksi. Tasojen nostaminen, esineiden selaaminen, kirjojen lukeminen - kaikki on kuin tervaa joisi. Valikko ei saisi olla este, ja pelaajan pitäisi saada keskittyä seikkailemiseen. Minulta meni silti viisi minuuttia selvittää, miten saisin luettua kirjan tai varustaa katanan vyölleni.
Mukana on edelleen sosiaalinen järjestelmä, joka vaikuttaa tekoälyn reaktioihin, ja dynaamiset taistelut, jotka ovat lähellä toimintagenreä olematta kuitenkaan liian vaikeita hallita. Hahmoa saa kehittää haluamaansa suuntaan, oli se sitten lähitaistelu, pitkän matkan aseet tai taikuus, vaikka lopulta nämä kaikki pystyy vetämään tappiin. Hahmoa voi kehittää myös hyväksi tai pahaksi, enkeliksi tai paskiaiseksi. Fable ei ole enää yksin näine ominaisuuksineen, mutta vain harva on pystynyt integroimaan ne tarinaan ja hahmon olemukseen tällä tavalla. Siitä siis edelleen pisteet.
Valitettavasti mukana on kiusallisia pikkubugeja. Pelaaja törmää hahmoihin, jotka seisovat tönkkönä pari kolme sekuntia, ennen kuin ne alkavat puhua, ja joskus ne saattavat jämähtää kokonaan sille sijoilleen.
Fable Anniversary epäonnistuu jo hyvin perinpohjaisella tasolla päivittämään alkuperäistä Xbox-klassikkoa. Sen kömpelyydet eivät tule vetoamaan niihin, jotka eivät ole koskaan pelanneet alkuperäistä, ja sen pelanneilta uudistukset runtelevat hyvät muistot viihdyttävästä ja uusia elämyksiä tarjonneesta toimintaropesta. Kaikki tässä haisee kehnolta yritelmältä rahastaa pelin nimellä ja sen herättämällä nostalgialla.