Suomi
Gamereactor
ennakot
Fallout 4

Fallout 4

Ohjaaja Todd Howard esitteli Fallout 4:n karuja autiomaita Dallasissa järjestetyillä Quakecon-pelimessuilla.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Jos kuulut siihen suureen joukkoon, joka ei voi saada tarpeekseen Fallout 4:ää koskevia uutisia, kannattaa jatkaa lukemista. Dallasissa järjestetyillä Quakecon-messuilla pelin ohjaaja Todd Howard esitteli runsaasti pelin uusia ominaisuuksia.

Fallout 4:n käyttöliittymä on aikaisempaa vaaleampi ja tuo mieleen kesällä ilmestyneen Fallout Shelterin. Animaatioita on ripoteltu joka puolelle valikoita, mikä voi tuntua pieneltä uudistukselta, mutta samalla se osoittaa Bethesdan kiinnittäneen runsaasti huomiota Fallout 4:n yksityiskohtiin.

Tapahtuman pääasiallinen anti oli 20-minuuttinen esittely, jossa nähtiin sekä tutkimista että taisteluja. Ensimmäinen näkymä karuun autiomaahan avautuu Diamond Cityn ulkopuolelta. Yksityiskohtaiset rakennukset ulottuivat kaukaisuuteen ja tämä hälvensi omalta kohdaltani huolet pelin ulkonäöstä. Esittely vedettiin kuitenkin läpi hahmon omista silmistä kuvattuna, joten tämä saattaa tarkoittaa sitä, ettei hahmon selän taakse sijoittuva kuvakulma ole vielä viimeistelyltään täysin valmis. Studiolla on lisäksi paljon tekemistä autiomaan asukkien animaatioiden kanssa, sillä heidän liikkeensä olivat hieman töksähteleviä.

Fallout 4Fallout 4
Tämä on mainos:

Ennen ensimmäistä tulitaistelua piipahdettiin Diamond Cityyn, jossa tavataan Piper. Hän on yksi pelin kahdestatoista henkilöstä, joiden kanssa autiomaahan voi suunnata. Kumppaneiden kanssa voi solmia romansseja, eikä sukupuolella ole myöskään tässä asiassa väliä. Kaupungissa kohdattiin lisäksi E3:n demossa esitelty robottihovimestari Mr. Handy ja uskollinen koirakaveri Dogmeat.

Ensimmäinen kohtaaminen autiomaan vähemmän ystävällisten asukkien kanssa tapahtui kadulla, jossa talosta ryntäsi ulos lauma irvokkaita ghouleja. Sankari kuitenkin päätti hyökkäyksen lyhyeen laserkiväärinsä avulla. Kohtaus oli ohi noin viidessätoista sekunnissa, joten se ei vakuuttanut ainakaan haasteen osalta.

Taistelu tarjosi kuitenkin pienen katsauksen pelimekaniikkaan. Osumista vihjataan ainoastaan visuaalisilla kikoilla, mutta esimerkiksi osumat eivät vaikuttaneet tähtäykseen. Tämä tuntuu oudolta ratkaisulta, sillä kolmen ghoulin takoessa pelaajaa nyrkeillään, tämä pystyi silti saamaan viholliset jyvälle ilman ongelmia. Taistelujen käyttöliittymää on viilattu aikaisempaa minimalistisempaan suuntaan. Elämämittarin päälle sijoitettu radioaktiivisuudesta kertova palkki näyttää esimerkiksi suoraan, kuinka paljon kestoa hahmolla voi maksimissaan olla. Aseiden vaihdosta on myös tehty helpompaa, sillä ristiohjaimen ylä- ja alakulmiin ei voi enää sijoittaa torrakoita. Sen sijaan jokaiseen voi asettaa useampia aseita. Ratkaisu toi mieleen esimerkiksi The Last of Us -pelin.

Kadulta siirryttiin hetkeksi supermarketin sisälle. Tässä vaiheessa huomasin pienen jutun, joka toistui jatkuvasti. Sisälle liikuttaessa animaatio loppui jotenkin kesken. En osaa sanoa oliko kyseessä bugi vai yrittääkö Bethesda tehdä vain siirtymistä mahdollisimman lyhyitä. Tällä hetkellä lataukset kestivät kuitenkin vielä aika pitkään. Tosin vastineena oli sentään upeita näkymiä, ja erityisesti sisätilojen valo- ja varjoefektit olivat näyttäviä.

Tämä on mainos:

Sisällä liikuttiin varovaisesti ja hiippailun lomassa esiteltiin muun muassa tietokoneiden hakkerointia. Se näyttää tosin lähes identtiseltä Fallout 3:n ja New Vegasin kanssa. Paukuttelulta ei kuitenkaan vältytty. Yhdestä ovesta ryntäsi esiin ihmissusi, joka päästettiin päiviltä paikalle sattuneen vartijan avustuksella. Syvemmälle kauppaan suunnatessa vastaan kävivät ensimmäiset orjakauppiaat. Tässä vaiheessa laserkivääri pakattiin pois ja käteen napattiin kranaatinheitin.

Raskaat aseet toimivat erittäin hyvin toiminnan pysäyttävässä VATS-tilassa, mikä noudattaa aikaisempien osien asettamaa esimerkkiä. Tällöin voi tähtäillä rauhassa vastustajien tiettyihin osiin. Esittelyn lopussa tulin kuitenkin siihen tulokseen, että pieni ydinohjus toimi parhaiten yli 50 metrin etäisyydeltä ammuttaessa.

Yhdessä taistelussa Brotherhood of Steel saapui avustamaan sankaria ja tukijoukko laskeutui lähistölle omalla helikopterillaan. Tällaisten liittojen solmiminen kuulostaa mainiolta. Toivottavasti sellaista nähdään runsaasti, sillä liittoumat tuovat maailmaan mukavasti eloa, eikä pelaaja koe aina olevansa täysin yksin.

Quakecon-esityksen perusteella Fallout 4 jätti minulle erittäin positiivisen kuvan. Voin jo tässä vaiheessa olla varsin varma, että pelissä nähdään kaunis ulkokuori ja laajasti sisältöä. Kauppoihin peli saapuu PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle 10. marraskuuta.

Fallout 4
HQ
HQ
Fallout 4
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä