Melkein kymmenen vuoden ajan niin sanottua direct drive -teknologiaa hyödyntävät ratit ovat olleet "se" juttu simulaatiomaailmassa. Halvimmat vaihtoehdot maksavat noin 1500 euroa, ja siihen päälle vielä pedaalit ja ratti itse, jolloin rahallinen panostus on yli 2000 euroa ennen kuin päästään edes ajamaan erilaisia ajelupelejä. Tämä meno on nyt ohi. Fanatec kirjoittaa sääntökirjan uusiksi julkaisten maailman ensimmäisen halvemman ratin direct drive -teknologialla. CSL DD on saapunut, ja olen ajellut sillä menneen kuukauden. CSL DD tarkoittaa Clubsport Light Direct Drive, ja on edelleen kehitetty versio Fanatecin suositusta DD1-ratista, joka maksaa noin kolme kertaa enemmän kuin CSL DD. Se perustuu samaan teknologiaan, mutta tuo mukanaan toivottuja parannuksia, kuten hiilikuidusta tehdyn ohjausakselin.
Se mikä erottaa tämä ratin muista, kuten Logitechin G-sarjasta, Thrustmaster TGT:stä, T300RS:stä tai Fanatecin vanhasta Clubsport-sarjasta on se, että ohjausakseli on suora jatko sähköiselle servomoottorille, joka tekee siitä voimakkaamman ja simuloi oikeaa ralliautoa paljon realistisemmalla tavalla. Niin ja se force feedback on sekin muotoutumassa nopeammaksi, erottuvammaksi ja yksityiskohtaisemmaksi. Vertailu on kuin monoäänen vertailu ammattilaistason Dolby Atmos -äänentoistojärjestelmään.
Ero on suuri.
Ennen CSL DD:n saamista huolenani oli se, onko 5 Nm vastus riittävä omaan makuuni. Ja jos haluaa lisää, on Fanatecilla myydä Boost Kit hintaan 149 euroa, ja näin lukema onkin sitten 8 Nm. Oletin sekä 5 että 8 Nm olevan liian heikko makuuni, mutta olin väärässä.
Tai oikeastaan sekä oikeassa että väärässä. 5 Nm on liian heikko makuuni, joskin kavereilleni se on riittävästi ainakin niissä peleissä, joita yleensä pelaamme. 8 Nm puolestaan on juuri oikea lukema. Eroa ei huomaa kolme kertaa kalliimpaan DD1:hteen: niin mahtava ratti CSL DD on.
CSL DD:n minimaalisen pienen koon ja riittävän voiman ohella vaikutuksen tekee sen herkkyys. On helppo tuntea, missä se pito on. Renkaista saatava palaute tekee ajamisesta varmempaa kuin millään muulla ratilla. Ero on niin suuri, ettei vertailua kannata itse asiassa edes tehdä.
Mukana on myös pieni mutta niin tärkeä yksityiskohta nimeltä Fanalab. Se on sisäänrakennettu käyttöliittymä, joka ohjaa Fanatecin asetuksia eri peleille, ja näin pystyy liittämään yhteen kaiken pedaaleista käsijarruihin ja ulkoiseen vaihdelaatikkoon rattiin suoraan. Ja homma toimii edelleen yhtä hyvin kuin ennenkin. Fanatec on rallipelien maailman Apple, ja tekee aiemmin niin kankean ja aikaa vievän asian helpoksi. Ajosimulaatioiden saralla käytännössä jokaisessa pelissä on tuki Fanatecin rateille, ja se tekee ostoksen entistä houkuttelevammaksi.
Kyseessä on ehdottomasti ajopelisimulaatioiden paras ratti niin hinnan kuin suorituskyvynkin osalta. Kilpailijoihin verrattuna selvästi halvemmalla saa hyvän pohjan, ja Boost Kitin lisäpanostuksella vieläkin parempaa. Kannattaa siis moinen hankkia.