Suomi
Gamereactor
arviot
Fictorum

Fictorum

Villiä magiaa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Pelinkehityksessä väännetään aina kättä siitä, kuinka korkealle sitä uskaltaa käytettävissä olevilla resursseilla kurkottamaan. Fictorum haluaa tuoda FTL-tyyppisen pelin magian maailmaan, jossa pelaaja voi rakentaa taikuutensa haluamallaan tavalla. Harmillisesti studion osaaminen ei aivan riitä mallikkaaseen toteutukseen.

Scraping Bottom Gamesin Fictorumin konsepti kuulostaa houkuttelevalta: kostonhimoinen maagi, joka voi heti ensimmäisestä hetkestä alkaen vääntää magiaa haluamaansa muottiin torneja ja vastustajiaan dynaamisesti kaataen. Alun lyhyt opastus opettaa liikkumaan, hyppimään ja ennen kaikkea loitsimaan. Vasen hiiren nappi paiskoo valitun peruselementin kuten tulen tai jään mukaisia perustuikkupalloja.

Oikea nappi pohjassa elementtiä voi taivutella eräänlaisessa kolmiokaaviossa haluamakseen ja lisätä siihen tehoa, kantomatkaa, kokoa, useamman projektiilin ja niin edelleen. Jos magia loppuu, loitsintaa tehdään oman elinvoima kustannuksella. Tätä peli ei selitä mitenkään eikä ole hieman sekavassa käyttöliittymässään muutenkaan selvä, joten ensimmäinen kuolema tuli ylisuurta sähköpalloa paiskoessa oman terveyden kustannuksella. Vastustajina toimivat lähinnä erilaiset keskiaikaiset sotilaat ja pelaajaa heikommat velhot. Jousiampujan tuntuivat tuottavan eniten päänvaivaa, sillä nuolia ei tahdo nähdä millään ja monet kartoista ovat varsin avoimia.

FictorumFictorumFictorumFictorum

Kampanjassa velho kulkee kylistä ja muista tapahtumapaikoista koostuvalla haarautuvalla kartalla. Inkvisition on koko ajan perässä, joten kartan vasemmasta laidasta tulee päästä sen oikealla reunalla sijaitsevan portaalin luokse kohtalaisella vauhdilla. Vaikka kartan haarautumispisteet ja kohteet luodaan satunnaisesti joka pelikertaa varten, tietyt paikat alkavat toistua hetken pelaamisen jälkeen.

Tämä on mainos:

Kaikki kohteet eivät sisällä taistelua vaan melkoisen tekstiseinän hieman yhdentekevästi kirjoitettua fantasiatarinaa, jonka lopussa voi valita muutamasta toimintavaihtoehdosta mieluisensa. Tarinan ja tehtävien läpi käyminen palkitaan uusilla taikuuden elementeillä ja yleisvaluutalla, jota voi käyttää kauppiaita tavatessaan itsensä parantamiseen, parempiin haarniskanpaloihin, taikaesineisiin ja niin edelleen.

Fictorum yrittää paljon, muttei osu täydellisesti maaliin millään osa-alueella. Pelikerrasta riippuen kokemus saattaa olla erittäin ankea (esimerkiksi jos uusia magian elementtejä ei satu palkinnoksi tippumaan) tai hieman mielekkäämpi, mikäli kaikki loksahtaa kohdalleen. Magian muokkaaminen on hauska ajatus, mutta sen käytännön toteutus on koko taistelun tavoin hieman jäykkä. Rakennuksetkaan eivät hajoa erityisen dynaamisesti ja talot muuttuvat vaarallisiksi lentäviksi kappaleiksi näennäisesti samalla tavalla joka kerta.

Scraping Bottomin kunnianhimoa ei ainakaan voi mennä vähättelemään. Fictorum yrittää olla samalla tarinavetoinen mutta vapaa roolipeli varustelukierteineen ja ainutlaatuisine loitsuineen. Se toistaa kuitenkin itseään vain muutaman tunnin pelaamisen jälkeen. Peli olisi hyötynyt pienemmästä skaalasta ja vankemmasta keskittymisestä vain yhteen tai kahteen asiaan, joista konseptia olisi voinut sitten laajentaa vaikka kakkososassa täyteen loistoonsa.

FictorumFictorumFictorumFictorum
Tämä on mainos:
HQ
HQ

Testattu Jimm's Gamer Gold 1070 V3 -pelitietokoneella. Tehomasiinan tarkat tisätiedot löydät täältä.

06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Hieno idea, vapaa magia
-
Toistaa itseään, teknisesti ankea, yrittää liikaa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
GR Livessä tänään Fictorum

GR Livessä tänään Fictorum

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Monet pelit ovat yrittäneet toistaa fantasiaelokuvissa nähdyn tavan loitsintaan. Indie-peli Fictorum on nyt Steamissa, ja tänään GR Livessä katsotaan, onko peli mistään...



Ladataan seuraavaa sisältöä