Suomi
Gamereactor
arviot
Final Fantasy Tactics A2

Final Fantasy Tactics A2

Taktista taistelua painottavat roolipelit sopivat käsikonsolille kuin nenä päähän. Passeli pelityyppi laadukkaana tunnettuun Final Fantasy -sarjaan yhdistettynä on varma yhdistelmä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Kesäloma on koittanut jälleen kaikille koululaisille... Tai ei aivan kaikille, sillä Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Riftin sankari Luso on määrätty siivoamaan koulun kirjasto. Luso löytää kirjastosta muinaisen kirjan, joka kirjaimellisesti tempaisee hänet mukaansa. Nuori sankari tipahtaa suoraan keskelle taistelua. Onneksi paikalle saapuu Gully-klaanin johtaja Cid, joka ottaa Luson klaaninsa suojelukseen. Alkaa pitkä ja taisteluiden täyttämä matka halki Ivalicen.

HQ

Grimoire of the Riftin sisällön voi kiteyttää kokoelmaksi erilaisia taktisia taisteluja. Tylsistymään ei taatusti pääse, sillä taistelut ovat viihdyttäviä ja monipuolisia. Kaiken lisäksi niitä on aivan järkyttävä määrä, yli 300 kappaletta. Pelin täydelliseen läpäisemiseen kuluukin tunti poikineen. Välillä pelaajan harteille sysätään erilaisia haasteita, kuten esimerkiksi huutokaupan voittaminen, mutta haasteiden osuus on pelissä hyvin vähäinen.

Peli sielu on taistelut, joten niihin on panostettu kunnolla. Yhteenotot kuvataan isometrisesti yläviistosta ja DS:n kahta ruutua hyödynnetään hyvin. Alaruudulla esitetään vuoropohjainen taistelu ja yläruudulla näytetään hahmojen toimintajärjestys ja muuta informaatiota. Jako toimii loistavasti, sillä vihollisten vahvuudet ja heikkoudet ovat helposti nähtävissä ja omia toimenpiteitä voi suunnitella hyvin. Itse pelaaminen onnistuu joko näppäimillä tai kosketuskynällä. Itse koin näppäimet luontevammaksi vaihtoehdoksi, sillä kosketuskynällä liikkuminen oli tehty turhan hankalaksi. Hahmon liikuttaminen vaatii useita näpäytyksiä, ja koska kynällä pelaaminen toimii muuten hyvin, harmittaa liikkumisen kankeus oikeasti.

Taisteleminen on jaettu shakkimaisesti vuoroihin, joiden aikana hahmot voivat liikkua, tehdä toimintoja tai vain odottaa otollisempaa hetkeä. Toiminnot jaetaan perushyökkäyksiin ja hahmon ammatin määräämiin erikoiskykyihin. Jokaisella hahmolla voi olla yhtä aikaa käytössään kahden eri ammatin kyvyt. Ammatteja yhdistelemällä voi saada aikaan erittäin voimakkaita ja monipuolisia hahmoja. Miltä kuulostavat esimerkiksi mustaa magiaa käyttävä ninja, pappistaidot omaava gladiaattori tai aikaa ja luonnonvoimia hallitseva velho? Ammatteja on yli 50 erilaista, joten yhdistelmiä löytyy varmasti jokaisen makuun.

Jokaisessa taistelussa on päämäärä. Ne vaihtelevat esimerkiksi henkilöiden suojelemista kaikkien tai yhden vihollisen rökittämiseen tai vain tietyn aikaa hengissä säilymiseen. Itse pidin erityisesti "voita tietty vastustaja"- tyyppisistä rähinöistä. Niissä on huomioitava maaston lisäksi myös muut kentällä kirmaavat viholliset, mikä tuo taisteluihin mukavia jännitteitä. Ehtisinkö juosta kaikilla hahmoillani kohteen kimppuun ja kukistaa sen ennen kuin muut viholliset ehtivät apuun? Keskitänkö voimani ensin vihollista suojaaviin velhoihin? Hakkaanko kaikki viholliset yksitellen maan rakoon? Vaihtoehtoja on siis miellyttävän monia, joten samaa taktiikkaa ei voi, eikä kannata, käyttää koko ajan.

Tämä on mainos:

Oman mausteensa soppaan tuovat taisteluja valvovat tuomarit, jotka asettavat rajoituksia käytettäville taktiikoille. Mikäli tuomarin lakia kunnioittaa, palkitaan pelaaja taistelun jälkeen lisäpalkinnoilla, kuten harvinaisella esineellä ja vaikka ylimääräisillä kokemuspisteillä. Välinpitämättömyydestä tuomarin lakia kohtaan rangaistaan kovaa: Lainrikkurit eivät saa herättää kuolleita tovereitaan henkiin eikä lisäpalkintoja tipu. Osassa tehtävistä tuomareiden vaatimukset tuntuivat mahdottomilta. Esimerkiksi eräässä tehtävässä tuli suojella kahta hahmoa, mutta tuomari antoi todella rajun rajoituksen: Kaikkien hahmojen täytyi liikkua yksi ja vain yksi askel joka vuoro. Suojeltavien hahmojen luokse ei voinut ehtiä ajoissa hiljaa taapertamalla, joten käskyä oli pakko rikkoa. Lisäksi ensimmäinen vuorossa ollut hahmoni sattui lisäksi seisomaan sotajoukon keskellä, eikä siten edes päässyt liikkumaan. Säännön rikkomiseen ei mennyt kauaa. Tämän jälkeen sai taistelussa olla kieli keskellä suuta, sillä kuolema uhkasi korjata sankarini useaan otteeseen.

Pelissä on mukavasti haastetta, vaikka tekoäly tuntuu astetta helpommalta kuin aikaisemmassa Final Fantasy Tactics: The War of the Lions -pelissä. Hutilointiin ei silti ole varaa, sillä tekoäly rokottaa varomattomasta pelaamisesta välittömästi. Vihollinen osaa hakeutua järkeviin hyökkäyspaikkoihin ja teilaa suojattomat hahmot välittömästi. Omat muodostelmat täytyy onnistua pitämään kasassa ja heikot hahmot kannattaa suosiolla jättää kauemmaksi selustaan.

Ulkoisilta ominaisuuksiltaan peli on hyvin viimeistelty. Grafiikka on kaunista, värikästä ja selkeää, erilaisten taitojen ja loitsujen osalta jopa henkeäsalpaavaa. Musiikki hivelee korvia ja taisteluäänissä on riittävää jämäkkyyttä. Vuorossa oleva hahmo kuvataan yläruudulla peligrafiikan hahmomallia suurentamalla, joka toisen silmään näyttää kököltä pikselimössöltä ja toisen silmään hellyttävän retrohenkiseltä.

Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift on kevyt strategiapeli, joka seuraa uskollisesti edeltäjiensä jalanjälkiä. Uutukaisen juoni on War of the Lionsin tarinaan tottuneille hyvin kevyttä tavaraa, mutta minua se ei haitannut. Vakavahenkisiä pelejä ovat markkinat jo pullollaan. Mikäli kevyt strategia kiinnostaa, tai aikaisemmista osista ei ole saanut tarpeekseen, ei peliä voi olla suosittelematta. Ei muuta kuin Ivalicen saloihin tutustumaan mars!

Tämä on mainos:
Final Fantasy Tactics A2
Final Fantasy Tactics A2
Final Fantasy Tactics A2
Final Fantasy Tactics A2
Final Fantasy Tactics A2
Final Fantasy Tactics A2
Final Fantasy Tactics A2
Final Fantasy Tactics A2
Final Fantasy Tactics A2
Final Fantasy Tactics A2
Final Fantasy Tactics A2
Final Fantasy Tactics A2
Final Fantasy Tactics A2
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
paljon pelattavaa, kaunis katsella ja kuunnella, haastava tekoäly, vaihtelevat kentät, hyvä taistelu- ja hahmonkehitysjärjestelmä
-
kosketuskynällä liikkuminen hankalaa, tuomarisäännöissä ongelmia
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Final Fantasy Tactics A2Score

Final Fantasy Tactics A2

ARVIO. Kirjoittaja Leevi Rantala

Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift on harvinaisen pitkäniminen peli, mutta myös uusi huippupeli DS:n hyvään valikoimaan.



Ladataan seuraavaa sisältöä