Final Fantasylla on ikää jo 30 vuotta. Yleensä parhaimmiksi ylistetään osia VI, VII, IX ja X. Hyvistä arvioista huolimatta Final Fantasy XII ei koskaan saavuttanut tavoittelemaansa klassikon asemaa. Final Fantasy XV on nyt palauttanut sarjan kunnian ja suosion myös länsimaissa, joten lienee oikea aika saada uusintaversio myös XII:sta. Pelillä on ikää jo 11 vuotta, ja Gamereactor pääsi Lontoossa kokeilemaan kaikkiaan kolmea eri aluetta. Tarkoituksena oli havainnollistaa uusintaversion teknologista loikkaa verrattuna alkuperäiseen.
Ensimmäinen alue oli Eruyt-kylä ja Golmoren viidakko. Tehtävänä oli yksinkertaisesti tutkia paikkoja, ja taistella lopussa odottavaa liskoa vastaan. Ennen lähtöä on tärkeää tutustua uusiin kykyihin, jotka muistuttavat enemmän vanhoista Final Fantasy -peleistä. Pelkän Sphere Grid -systeemin sijaan uusioversiossa on lisänimen mukaisesti The Zodiac System, joka keskittyy hahmoluokkiin tai ammatteihin kuten Black Mage, Machinist ja Knight.
Jokainen seikkailija voi käyttää kahta hahmoluokkaa, joten yhdistelemällä saa luotua omaan pelityyliin sopivan taistelijan. Luokan valitsemisen jälkeen katsellaan kykypuuta, josta aukaistaan käyttöön uusia kykyjä. Rakenne on pääpiirteittäin sama kuin ennenkin, mutta kykypuuta on muokattu paremmin erilaisiin ammatteihin soveltuvaksi. Pelillisesti Final Fantasy XII: The Zodiac Age onkin sitten hyvin erilainen kuin vuoden 2006 versio.
Tekijöiden tavoitteena on ollut hioa sarjan paras taistelusysteemi, ja innoituksina he mainitsevat Final Fantasy: Tactics -sarjan ja Final Fantasy V:n. Vasta uusimman XV-pelin mukana sarjaan tutustuneiden täytyy käyttää jonkin verran aikaa hieman monimutkaisempien toimintojen oppimiseen.
Viidakossa samoilun jälkeen vastaan asettuu suuri ja mahtava liskopahis. Graafiset parannukset tulivat tässä vaiheessa erittäin selviksi. Verrattuna aiempiin Final Fantasy -remasterointeihin XII näyttää selvästi hiotummalta. Hahmomalleihin on lisätty uusia yksityiskohtia modernin ulkoasun alleviivaamiseksi.
Graafisen parannuksen huomaa ehkä selkeimmin erilaisia loitsuja käyttäessään. Ylimääräistä roinaa tuntuu liikkuvan ruudulla hyvään tahtiin, joka luo osaltaan nykyaikaista otetta ulkoasuun. Square Enix näyttää panostaneen grafiikan uusimiseen ihan tosissaan.
Tekijöiden mukaan kaikkein vaikeinta on ollut miettiä, kuinka tehdä jokin osa-alue uusiksi eikä niinkään se, miten tuo uudistus pitäisi tehdä. Esimerkkinä mainittiin musiikkiraita, joka on tehty kokonaan uusiksi alusta alkaen isokokoisen orkesterin esittämänä.
Golmoren viidakkoalueen jälkeen pääsi kokeilemaan uutta "trial modea". Perinteisten tappelupelien malliin se koostui joukosta taisteluita alati kovenevia pahiksia vastaan. Lisäys on mukava jo muutenkin hyvältä tuntuvaan pakettiin. Sen avulla pääsee testaamaan omien hahmojen kykyjä varsinaisen tarinan ulkopuolella.
Jostain syystä uusintaversion päähenkilöksi on nostettu Vaan, kun taas tarinan keskiössä on Ashe. Tekijöiden mukaan Vaan valittiin siksi, että hän on sosiaalisen statuksensa puolesta ulkopuolinen. Tämä on hyvä näkökulma pelaajalle ymmärtää tarinaa.
Viimeisenä testissä oli Phon Coast, jonka tarkoituksena oli havainnollistaa ympäristöjen graafista loistoa esitellen metsästyssivutehtäviä. Jälki oli kieltämättä upeaa ottaen huomioon, että kyse on alun perin PS2-pelistä.
Final Fantasy XII: The Zodiac Age näyttää muotoutuvan päteväksi uusintaversioksi, ja vetoaa varmasti myös vasta viimeisimmän XV-osan vanavedessä sarjaan tutustuneisiin. Muilla tulossa on oiva nostalgiamatka 11 vuoden taakse.