Final Fantasy XV on ollut jonkinlaisessa limbossa jo melkein vuosikymmenen ajan. Se julkistettiin ensimmäisen kerran 8 vuotta sitten nimellä Final Fantasy Versus XIII, ja silloin ohjaajana oli sarjan parissa pitkään työskennellyt Tetsuya Nomura. Kotakun julkaiseman uutisen mukaan hän kuitenkin siirtyi muiden pelien pariin, ja uudeksi ohjaajaksi nousi Hajime Tabata. Hänkään ei ole uusi tuttavuus sarjan parissa, sillä mies on ohjannut muun muassa Crisis Core: Final Fantasy VII:n.
Nyt Final Fantasy XV:n kehitysasteesta on ilmaantunut uusia tietoja. Kotaku tuoreessa artikkelissa Square Enixin roolipelin kerrotaan olevan noin 55-60 prosenttisesti valmis. Studiolta tosin tähdennetään, että kyseinen kehitys on saavutettu sen jälkeen kun Tabata tuli mukaan kaksi vuotta sitten.
"Liityin mukaan projektiin noin kaksi vuotta sitten, ja siinä vaiheessa me vaihdoimme pelin laitealustaa", Tabata kertoi. "Tutkimme myös uudelleen Final Fantasy XV:n kehityksen hierarkiaa. Meillä oli pelattavuustiimi, välivideotiimi ja pelimoottorin kehittämistiimi. Lopulta sulautimme nämä kaikki yhteen tätä peliä varten."
Samaan aikaan Squarella tutkittiin myös mahdollisuutta siirtyä pois perinteisistä välivideoista. Tarkoituksena on yhdistää saumattomasti videot ja pelimoottorilla toteutetut kohtaukset toisiinsa. Tällä hetkellä Final Fantasy XV:n grafiikka vastaa suurin piirtein 70 prosentin luokkaa lopullisen ulkoasun tasosta.
Final Fantasy XV tulee olemaan avoimen maailman peli, ja mukana on pitkästä aikaa myös ajettava auto. Ajaminen tuntuu ohjaajan mukaan luonnolliselta, mutta mitään täydellisen realistista ajomallinnusta he eivät pelille hakeneet. Autolla voi kuitenkin kruisailla ympäri maita ja mantuja aika vapaasti.
"Pelissä on vapautta. Maailma on avoin ja voit lähteä tutkimusretkelle minne vain haluat", Tabata sanoi. "Mutta toisaalta jos maailma on täysin avoin, se tuhoaa Final Fantasy -pelien ytimen, joka löytyy dramaattisesta tarinankerronnasta. Peli on tasapainotettu tätä ajatellen, joten sarjan perinteisestä kerronnasta pitävät kokevat varmasti olevansa keskellä eeppistä tarinaa."
Taistelujärjestelmästä Tabata sanoi vain, että se tulee perustumaan liikkeiden jatkumolle. Kaiken pitäisi tuntua luonnolliselta, mutta tarkempia tietoja mätkinnän konkreettisesta toteutuksesta saamme todennäköisesti vasta tulevaisuudessa.
Final Fantasy XV on Square Enixille ja Tabatalle todellinen näytön paikka, sillä he haluavat se olevan yksi tämän konsolisukupolven merkkipaaluja.
"Jos emme onnistu tekemään jotain, mitä ihmiset pitävät mahtavana ja haastavana, ei lopputuloksella ole merkitystä", ohjaaja täsmensi.
Final Fantasy XV on tällä hetkellä kehityksessä sekä PS4:lle että Xbox Onelle. Julkaisupäivä ei ole vielä tiedossa.