Turn 10 on viimeinkin valmis julkaisemaan Forza Motorsportin. Ajelusimulaatio on rakennettu alusta asti uuden polven Xboxille ja PC:lle. Julkaisu tapahtuu 10. lokakuuta, mutta niin sanottu Early Access -varaslähtö alkaa jo tänään 4. lokakuuta 2023.
Forza Motorsportia pelanneet tietävät, ettei kyseessä ole simulaatio siinä missä Assetto Corsa tai rFactor. Kyse on enemmänkin samasta menosta kuin Gran Turismossa, jossa mukana on selviä simulaation elementtejä, mutta samalla kaikki on tehty siten, että kuka tahansa pääsee ajamaan. Kaikenlaisia rengaspaineita ja muita sen sellaisia pääsee halutessaan pohtimaan, mutta niillä ei ole samanlaista vaikutusta itse pelattavuuteen kuin monissa muissa simulaatiopeleissä.
Forza Motorsport on Gran Turismon lailla suunniteltu ennen kaikkea perinteiselle peliohjaimelle ja konsolipelaajalle. Toisin sanoen Forza Motorsport on samanlainen välimallin jätkä kuin Gran Turismo 7, jossa ei olla arcade-rällättely tyyliin The Crew, mutta ei sitten kuitenkaan myöskään monipuolinen ja vaativa simulaatio.
Turn 10 on kuitenkin tehnyt kovasti töitä, että saisi pelin tuntumaan niin aidolta kuin mahdollista. Autot ovat yksityiskohtaisia ja näyttävät aidoilta vastineiltaan ennen kaikkea siksi, että ulkonäön voi asettaa etusijalle suorituskyvyn kustannuksella. Sama pätee myös ratoihin ja niiden suunnitteluun. Jokainen rata on huolella tehty tuntumaan aidolta, ja siinä onnistutaan. Toisaalta on sanottava, ettei peli tee erityistä vaikutusta ulkoisella näyttävyydellään. Forza Motorsport on toki näyttävä ajopeli, mutta samanlaisia on saatavilla muitakin.
Forzassa ajaminen on aina tuntunut jään pinnalla luistelemiselta, ja sama pätee edelleen. Kun hieman ajaa enemmän tunteella, saa joka mutkassa luisuttaa. Siksi tuunasin kaikkia autoja hieman hitaammiksi, mutta käsittelynsä osalta paremmiksi. Kaikki muu tuntuu kuitenkin mahtavalta. Autoluokasta ja -tyypistä välittämättä ajokin massan tuntu on vahvasti läsnä, ja sama pätee erilaisiin pintoihin, joilla ajetaan, kuten soraan, pikitiehen tai vesilätäkköön. Fysiikkamallinnus siis toimii pääosin hienosti, vaikka parantamisen varaa olisi.
Ajaessa kohtaa joitakin turhauttavia kummallisuuksia. Ensinnäkin tekoäly on aivan kaamea. Se jarruttaa milloin sattuu, ja näin on aina kolari lähellä. Joskus tekoäly työntää pelaajan ulos radalta ja niin edelleen. Forza Motorsport painottaa niin sanottua puhdasta ajamista, joten tekoäly tekee elämästä hankalaa Career Modessa. Ja sitten Career Mode on suunniteltu siten, että se vie hauskuuden pois. Ennen jokaista kisaa on pakko ajaa pari harjoituskierrosta. Jujuna on, että mitä taaempaa kisan aloittaa, sitä suuremman Credit-palkinnon saa voittaessaan. On siis usein päätettävä, haluaako enemmän sitä Credit-valuuttaa, vai voiton kisasta.
Credit-valuuttaa käytetään ainoastaan autojen ostamiseen. Forza Motorsport käskee ajamaan yhdellä autolla, jotta saa avatuksi uusia päivityksiä tuohon kyseiseen autoon. Jokaisella autolla on 50 tasoa, ja julkaisussa on ostettavana yli 500 autoa. Näin ollen hahmonkehitys on melkoisen painajaismainen. Autoja parannetaan Car Pointeilla, jota ansaitaan kokemustasoa kartuttamalla. Niin sanottu hahmonkehitysjärjestelmä on siis erittäin uuvuttava. Peli ei myöskään kerro selvästi, millä tavalla autoaan kannattaa parantaa, joten satunnaisemmat pelaajat ohittavat tämän osion todennäköisesti kokonaan.
Moninpelissä Forza Motorsport kuitenkin loistaa. Oikeat ihmispelaajat ovat nautittavampia kuin tekoäly. Jokaisessa tapahtumassa on mukana harjoittelu, karsinnat ja itse kisa. Näin ollen jokainen osuus verkkoskabassa on tärkeä. Kiinnostavaa on, että pelaajan arvo määräytyy turvallisen ajamisen mukaan. Mitä puhtaammin ajaa, sitä korkeampi on arvo, ja sitä korkea-arvoisempien pelaajien kanssa samoihin peleihin päätyy. Moninpeli on ehdottomasti se paras osuus Forza Motorsportissa, vaikka mukana onkin joukko kummallisia suunnitteluratkaisuja. Autot esimerkiksi tankataan täyteen 57 kierrosta varten, vaikka kisa kestää viisi kierrosta. Tankkauksella voi siis taktikoida, sillä vähemmällä polttoaineella auto on nopeampi.
Forza Motorsport on kaikesta huolimatta hyvin tehty ajopeli hyvällä grafiikalla ja mahtavalla suorituskyvyllä, toimivilla valikoilla ja kelvollisella fysiikkamallinnuksella. Kyseessä on hyvin tehty peli. Turn 10 on kiinnittänyt paljon huomiota laadunvalvontaan, sillä kaikki on hyvin hiottua. Se ei kuitenkaan ole ihan simulaatio, mutta ei tyystin arcade-rällättelykään.