Suomi
Gamereactor
arviot
Fragpunk

Fragpunk ei tee juuri mitään omaa, mutta toimii hienosti

Netease on Bad Guitar Studion kehittämän pelin avulla sekoittanut Apexin Valorantin kanssa Hearthstonella maustettuna.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kiinalainen pelialan megatoimija Netease ei keksi pyörää, vaan varastaa sen. Kun äärimmäisen menestyneen Marvel Rivalsin perussuunnitelma laadittiin, aikomukset olivat alusta alkaen selvät. Ota parhaat osat Overwatchista ja tee siitä peli. Nollan verran omaperäisyyttä, nollan verran omaa ajattelua - mikä, aivan kuten Forza Motorsportin (alun perin häpeämätön Gran Turismon plagiointi), Diddy Kong Racingin (Mario Kart) ja Bayonettan (Devil May Cry) tapauksessa, osoittautuisi aivan oikeaksi ideaksi. Äskettäin julkaistun free-to-play-räiskintäpelin Fragpunkin kanssa Netease (studion Bad Guitar Gamesin kehittämällä pelillä) on tehnyt sen jälleen. Perussuunnitelma on yhtä yksinkertainen kuin nerokaskin. Varasta Valorantilta sankarihahmojen idea, pelimekaniikka, rakenne ja osia yleisestä suunnittelusta, ja yhdistä kaikki Hearthstoneen - Voila! Fragpunk pähkinänkuoressa on juuri tällainen. Mutta onko se hyvä?

Fragpunk

Lyhyt vastaus on: kyllä! Fragpunk ei ole yhtä menestynyt kuin Marvel Rivals, mutta se on silti mukava toimintapeli. Ensinnäkin Bad Guitar Studio on keskittynyt oikeisiin asioihin yleisen pelattavuuden ja aseiden tuntuman suhteen. Tässä on vähän Apex Legendsiä, vähän Call of Duty: Modern Warfare III:a ja mojova osuus Valorantia. Nautin juoksuvauhdista, pidän lähes kaikkien aseiden tuntumasta ja tässä on tyydyttävämpi fiilis sekä liipaisimen painamisessa että luotien iskiessä kuin esimerkiksi Apex Legendsissä. Kehittäjät ovat selvästi etsineet inspiraatiota oikeista paikoista (kuten mainittiin) ja rakentaneet täsmällisyyttä ja tarkkuutta vaativaa pyssyttelyä, mikä on mukava nähdä, varsinkin kun ottaa huomioon, kuinka pyörryttävältä ja mielivaltaiselta tuntuu pelata Call of Dutya nykyään, kun TTK:n ja TTD:n välillä on tällä hetkellä valtavia eroja.

Fragpunkissa sankareita kutsutaan "lancereiksi" ja hahmogalleriassa on koko joukko todella hulluja tyyppejä sekä tavallista Valorant-plagiointia. On poika, joka juoksee ympäriinsä salamia ampuvalla Guitar Hero -kitaralla, ja leijuvaa taikuria, jolla on kampauksena taisteluananas, ja joka pystyy kiipeämään seinille. Mukana on paljon kokeilemisen arvoisia hahmoja, jotka tuntuvat omituisilta, elleivät kuitenkaan ihan superomaperäisiltä, ​​ja vaihtelu hahmojen suunnittelun ja erikoishyökkäysten välillä sekä se, miten niitä tulisi käyttää, jotta ne olisivat tehokkaita taistelukentällä, ovat erittäin hyviä. Fragzone ei myöskään ole erityisen tasapainoinen, mikä on jollain käsittämättömällä tavalla osoittautunut vain positiiviseksi. Axon on pelin terävin hahmo melko suurella marginaalilla ja Broker tulee toisena, jos minulta kysytään, ja sillä ei todellakaan ole väliä. Pikemminkin voin tuntea, että eri lancerien välisen tasapainon puute luo otteluihin kaaosta, joka tuntuu vanhanaikaiselta ja sopimattomalta. Ja siitä pidän. Se on vähän kuin Marvel Rivals, jossa Moon Knight ja Spider-Man ovat hallinneet peliä alusta lähtien, eikä peli periaatteessa silti muutu huonommaksi.

Tämä on mainos:
FragpunkFragpunk

Mitä tulee Fragpunk-korttipeliin, olen myös vaikuttunut ja tyytyväinen. En todellakaan ole pelaaja, joka asettuu Gwentin, Balatron tai Hearthstonen pariin, jos minulla on hetki aikaa, ja siksi olin etukäteen skeptinen, että Fragpunk olisi minulle sopiva peli. Mutta siinäpä se: pidän siitä ja pidän korttien ja omaperäisestä käytöstä. Bad Guitar Studion kehittäjät ovat, aivan kuten hahmotasapainon tapauksessa, laittaneet kaiken peliin Shard Cards -korttien kykyjen kanssa, ja sitä arvostan suuresti. Yksi kortti tekee vihollisten päät valtaviksi ja siksi erittäin helposti lyötäviksi, kun taas toinen kortti mahdollistaa munimisen (siis todellakin munien munimisen), mikä antaa pelaajalle enemmän terveyttä. Mukana on myös kortti, jonka avulla voit spontaanisti heittää meloneja vastustajajoukkueelle, joka sitten liukastuu (!) ja joukkueesi ampuja voi napsauttaa kuulalla päähän. Samalla tavalla mukana on yli 100 "vakavampaa" korttia ja kykyä.

FragpunkFragpunk

Suunnittelukin on hyvä. Siinä on myös osia Apexista, osia Fortnitesta, osia Valorantista, mutta myös paljon omaperäisyyttä, ja minulla on heikkous tässä kehittäjien tarjoamiin erittäin värikkäisiin, sarjakuvallisiin juttuihin. Hahmosuunnittelu on onnistunut ja mielestäni kaikki kirkkaista kontrastiväreistä rasteroituihin kuvatehosteisiin, kun joku ammutaan, on erittäin onnistunut. Jos Sonyn mittava fiasko Concord olisi näyttänyt tältä ja sillä olisi ollut tällainen tempo, se olisi todennäköisesti pärjännyt paremmin. Jos siis veikata pitäisi.

Tämä on mainos:

Joten... mitä huonoa pelissä sitten on? Valikot kaipaisivat hiomista, koska niissä on erittäin vaikea navigoida ja niissä ei ole selkeyttä. Ottaen huomioon, että erilaisia Shard Cardeja on huikeat 169 kappaletta niin tuntuu siltä, ​​että Fragpunkin tiimipohjaisesta pelistä puuttuu hieman taktista ja strategista syvyyttä, jonka parissa Bad Guitar Studio olisi voinut työskennellä hieman kauemmin. Olen myös törmännyt verkkokoodin puutteisiin, jotka kaipaavat hiomista, mutta kaiken kaikkiaan minulla on ollut hauskaa tämän värikkään toiminnan parissa. Mielestäni tämä peli kannattaa kokea. Sen voi ottaa hauskana pikkujuttuna ja taukona genren vakavampien vaihtoehtojen parista. Netease on löytänyt oman juttunsa Marvel Rivalsin ja Fragpunkin avulla, ja tuloksesta on ainakin minun helppo tykätä.

07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Hauska ja leikkisä suunnittelu, hyvä vaihtelu sankarien välillä, pelimekaniikka ja halomainen vauhti, hauskoja korttikykyjä
-
Valikot ovat hankalat käyttää, verkkokoodi vaatii hiomista, ei todellista taktista syvyyttä taisteluissa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä