Free-to-play-kilpailu ja Steamin valta-asema ovat tietokonepelien suurimmat puheenaiheet tänään
Useimmat kehittäjät uskovat Steamin käytännössä monopolisoineen PC-pelien jakelumarkkinat.
Suurin osa PC-pelaajista pelaa Steamissa. Siksi tarkistamme uuden pelin julkaisua tarkastellessamme Steamin samanaikaisten käyttäjien lukumäärän. Onko Valvella siis monopoliasema PC-pelaamisessa? Näyttää siltä, että useimmat kehittäjät ovat sitä mieltä.
Rokkyn yhteistyössä Atomik Researchin kanssa julkaisemassa uudessa julkaisussa ( Wccftechin kautta) haastateltiin 306 pelistudion johtajaa ja 72 prosenttia heistä sanoi uskovansa Steamin monopoliin. 53 prosenttia sanoi olevansa huolissaan riippuvuudestaan tästä yhdestä alustasta.
48 prosenttia kehittäjistä oli jakanut peliä Epic Game Storessa, mutta kun tarkastellaan muita markkinapaikkoja, kuten Kinguinia ja G2A:ta, luvut kutistuvat 30 prosenttiin. Vain 10 prosenttia kehittäjistä oli levittänyt peliä GOG:ssä, ja Itch.io:n kohdalla luku putosi 8 prosenttiin. Steam on lammen suurin kala, joten voimme ymmärtää, miksi kehittäjät pitävät siitä kiinni, mutta se vain kasvattaa sen valtaa PC-pelaamisessa.
Näyttää kuitenkin siltä, että tämä ei ole suurin haaste, jonka PC-pelien kehittäjät näkevät nykypäivän markkinoilla, sillä 40 prosenttia kyselyyn osallistuneista kehittäjistä piti ilmaiseksi pelattavien pelien nousua suurimpana uhkana PC-pelien myynnille. Markkinoiden kyllästyminen ja kilpailu mainittiin suurimpana uhkana 35 prosentille kehittäjistä, ja 33 prosenttia piti löydettävyyttä suurimpana esteenä.
Mitä mieltä sinä olet Steamin valta-asemasta?
