Juuri käyntiin pyörähtäneessä Microsoftin lehdistötilaisuudessa Peter Molyneux on vetänyt verhot sivuun ja paljastanut Fable III:n logon taustalta. Ei ehkä se suurin yllätys, mutta kuitenkin. Muutamia otteita Molyneuxin esittelystä:
"Se kolmas lapsi on aina se ongelmalapsi, oli sitten kyse ihmisistä tai peleistä. Haluamme ihmisten odottavan odottamatonta. Haluan fanien tulevan sanomaan minulle 'Oi! Siivoas tämä ja tämä Fable II:sta,' mutta todellisuudessa haluan tarjota teille jotain uutta.
"Tärkein tapa tämän uudenlaisen kokemuksen tuomisessa on tietysti uudenlainen pelimekaniikka. Fable II:n koira oli askel tähän suuntaan. Mutta Fablessa on jotain perustavanlaatuisesti vialla, aivan kuten kaikissa muissakin roolipeleissä. Vika on yksi perustuskivistä, jotka salakavalasti rakennetaan peliin kuin peliin. Haluaisin kaivaa sen kiven esiin ja heittää sen jorpakkoon.
"Miten pelaaja voidaan todella yllättää tarinalla ja draamalla?
"Ensimmäisessä Fablessa pelaaja oli yksi monista sankareista. Fable II:ssa sankareiden aika oli päättymässä. Millainen askel Fable III:a varten on otettava?
"Pelaajasta tulee koko Albionin hallitsija. Pelaajan tekemät valinnat eivät vaikuta pelkästään omaan pelikokemukseen, mutta myös koko valtakunnan kehitykseen. Haluan pelaajien todella tuntevan millaista on olla hallitsija.
"Emme kuitenkaan anna tällaista asemaa pelaajalle tuosta vain. Puolet pelistä kertoo matkasta siihen pisteeseen -- tarina alkaa Fable II:n hahmosi tyttärenä tai poikana, joka kyllästyneenä Albionia hallitsevaan tyranniin haalii itselleen kannatusta ja käynnistää vallankumouksen, ja johtaa sitä loppuun saakka.
"Tämäkin on vain osa kokemusta, sillä kamppailu ei lopu valtaistuimelle nousemiseen. Pystyykö pelaaja pitämään kaikki lupauksensa kansalle, vai onko sanojaan pakko niellä? Pysyykö valta rikkaan eliitin käsissä vai jaetaanko varakkaiden maat ja mannut köyhille? Resurssit eivät riitä kaikkeen.
"Tärkeää on myös, miten pelaaja kohtelee alamaisiaan. Tässä kohtaa uusi pelimekaniikka, Judgments eli tuomiot astuvat kuvaan. Kun valtakunnassa kaikki ei ole hyvin, pelaaja voi vaatia asukkaita tilille ja puolustamaan tekosiaan, ja minä hetkenä hyvänsä langettaa tuomion kuulemansa tai tutkimansa perusteella. Tämä koskee kaikkea nälkiintyneen leipävarkaan tuomitsemisesta päätökseen lähteä sotaan rajanaapuria vastaan.
"Toinen pelimekaaninen uudistus koskee kosketusta. Pelien hahmot ovat useimmiten irrallaan ympäröivästä maailmasta. Fable III:ssa kädenpuristus voi myöhemmin muuttua halaukseksi ja lopulta hyväksi suudelmaksi. Lasta voi pitää sylissä, ja viedä rakkaansa katsomaan auringonlaskua kädestä pitäen. Kosketuksesta ja sen vaikutuksesta tulee dynaaminen osa pelikokemusta, eikä lasta lohduteta painamalla A-nappia."
Fable III on tulossa ensi vuonna.