Suomi
Gamereactor
artikkelit

Gears of War lautapelinä

Epic Gamesin uraa-uurtava räiskintäpelisarja Gears of War on ajan kuluessa levittäytynyt muihinkin medioihin. Näistä romaanit ja sarjakuvat ovat tunnetuimpia ilmentymiä, mutta eivät välttämättä mielenkiintoisimpia. Gears of War: The Boardgame julkaistiin vuonna 2011, ja se on oivaa viihdettä sarjan kärsivällisemmille faneille.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tarinallisesti Gears of War: The Boardgame on pettymys. Oikeastaan juoneen ei tunnuta panostaneen kuin nimeksi. Peli jakautuu seitsemään tehtävään, jotka ovat valikoituja välähdyksiä kahdesta ensimmäisestä Gears of War -pelistä. Lautapeli siis alkaa Marcuksen vapauttamisella The Slabin vankilasta ja päättyy taisteluun Jacintosta Skorgen kohtaamisen jälkeen. Tämä tarkoittaa sitä, että peli on suunniteltu (lähes) yksinomaan sarjan faneille. Varsinainen pelimekaniikka on onneksi sen verran monipuolinen, että lautapeleistä yleensä pitävät voivat myös innostua lauta-Gearssista.

Gears of War lautapelinä

Lautapeli on suunniteltu 1-4 pelaajalle, joten yksinkin voi lähteä sotimaan locusteja vastaan. Varsinaista pelinjohtajaa ei ole, vaan pahisten siirrot määräytyvät pakasta vedettävien korttien mukaan. Toinen leimallinen piirre on, etteivät osanottajat kisaile toisiaan vastaan, vaan kaikki pelaavat yhdessä tehtävän suoritus mielessään.

Yhden pelaajan vuoro koostuu kolmesta osasta: kahden lisäkortin nostaminen eli "hiilaaminen", COGin toimintaosio ja lopuksi locustien toimintaosio. Monivaiheisuuden vuoksi on tärkeää keskittyä peliin koko ajan, koska muuten aikaa kuluu sen miettimiseen, kenen vuoro olikaan ja missä vaiheessa oltiin. Tämä seuraaminen tietenkin helpottuu kokemuksen lisääntyessä, mutta siitä huolimatta käytimme kännykkää tai oluttölkkiä kiertävänä "markkerina" osoittamassa vuorossa olevan pelaajan.

Tämä on mainos:
Gears of War lautapelinäGears of War lautapelinä

Pelissä on yhteensä seitsemän tehtävää, joista jokainen sisältää useamman vaiheen. Jostain syystä näitä tehtäviä ja vaiheita ei nimitetä peleistä tutuilla termeillä "Act" ja "Chapter", vaan tylsästi Mission ja Stage. Käsillä oleva tehtävä määrittää käytettävän pelilaudan, joka on muuttuva ja muotoutuu pelin edetessä hieman Carcassonnen tapaan. Gears of War: The Boardgamen mukana tulee 17 kaksipuolista osaa, joista valitaan lautapalat tehtävän mukaan. Yksi tehtävä käyttää kahden käden sormiin mahtuvan lukumäärän paloja. Laudalla on jos jonkinlaista toimintoa ja asemaa, mutta tärkeimpiä ovat ne samat paikat kuin videopeleissäkin: suoja-asemat ja locustien ilmestymistä osoittavat röörit eli Emergence Holet.

Peli pyörii korttien ympärillä. Yleissääntönä on, että jokainen toiminta kuluttaa yhden kortin. Poikkeuksiakin on, ja niiden oppimiseen meneekin sitten aimo tovi. Jokainen osanottaja pelaa yhdellä tutulla hahmolla, ja kullakin heistä on oma erikoiskykynsä. Marcuksella on seitsemän korttia normaalin kuuden sijasta, Baird voi nostaa maahan pudonneita aseita pelaamatta sitä varten korttia, Dom käyttää Lancerin sijasta haulikkoa ja on nopeampi liikkumaan laudalla. Viimeisenä Cole pystyy käyttämään mitä tahansa korttia nopeaan tulenavaukseen locustien hyökätessä.

Pahikset puolestaan toimivat korttien osoittamalla tavalla, ja kaikki locustit ovat tuttuja videopelejä pelanneille: Drone, Wretch, Lambent Wretch, Ticker, Boomer, Theron Guard, Kantus, Berserker ja Skorge. Yksiköt ovat taidokkaasti tehtyjä muovifiguureja, joihin on epäilemättä uponnut paljon aikaa ja vaivaa. Ainoa huono puoli on COG-yksiköiden samankaltaisuus, mikä vaikeuttaa niiden erottamista toisistaan.

Tämä on mainos:

Aseita on todella runsaasti käytössä, ja jokainen käyttäytyy hieman eri säännöillä. Gears of Warin mukaisesti taktiikkaa lisäävät overkill-hyökkäykset, jotka vastaavat videopeleistä tuttua active reload -toimintoa. Mikäli tämä kaikki alkaa vaikuttaa monimutkaiselta, on mielikuva osittain oikea. Kaikkien erikoistoimintojen ja yksiköiden erityispiirteiden sisäistämiseen menee aikaa, mutta toisaalta kerran liikkeet opittuaan voi keskittyä perusasioiden sijasta taktiikkaan pelikavereiden kanssa.

Gears of War lautapelinä

Varsinainen hyökkääminen ja puolustaminen tapahtuvat noppia heittämällä, joiden lukumäärä riippuu käytettävästä aseesta ja puolustajan asemasta, unohtamatta myöskään kohteen etäisyyttä ja laatua. Varsin usein hyökkäyksen kohteeksi joutuu samanaikaisesti useita yksikköjä, joista jokaista vastaan sitten hyökätään ja puolustaudutaan erikseen. Tämä kaikki johtaa siihen, että ennen toimintoa on huolellisesti mietittävä kaikki asiaan vaikuttavat tekijät ja aivan erityisesti pidettävä mielessä, mikä nappula nyt olikaan hyökkäyksen kohteena. Ajan kuluessa oppii huomaamaan tärkeät asiat nopeasti ja peli alkaa näin sujua joutuisasti, mutta tähän pisteeseen pääsemiseksi vaaditaan runsaasti työtä. Erilaisten hyökkäyksien, puolustamisien, liikkumisten ja laudalla oikein asemoitumisien sisäistäminen on koko lautapelin monipuolisin ja samalla eniten opettelua vaativa osa-alue.

Yhden mission läpäisemiseen menee aikaa yhdestä kolmeen tuntia riippuen tehtävän määrittelystä, vaikeustasosta ja pelaajien kokemuksesta Gears of War: The Boardgamen parissa. Pelaaminen on antoisaa, mutta vaatii varsinkin alussa pelaajilta pitkää pinnaa ja ennen kaikkea asialle omistautumista. Gears of War -fanitus on lähes pakollinen lisävaruste tähän lautapeliin tutustuttaessa.

Gears of War: The Board Game on saatavilla Lautapelit.fi -kaupasta hintaan 59,00€.

Gears of War lautapelinä
Gears of War lautapelinä
Gears of War lautapelinä


Ladataan seuraavaa sisältöä