Muutama vuosi sitten kiisteltiin kovasti siitä, kumpi oli ensin: sieluton "grindaaminen" vai mahdollisuus ohittaa se latomalla taalaa tiskiin. Suurimmaksi osaksi tämä pimeä osuus videopelien historiaa on jo takana, mutta "yllätysmekaniikkoja" on vieläkin joissakin peleissä. Joillakin tavoilla Genshin Impact on se seuraava vaihe live service -pelien saralla. Se yhdistää toisiinsa halvat mikromaksut ja AAA-pelien ominaispiirteet.
MiHoYon uusin peli on The Legend of Zelda: Breath of The Wild -klooni, joka kopioi surutta ja avoimesti Nintendon avoimen maailman kaavan. Mondstadtia ympäröivät vehreät maisemat paljastavat lukuisia yhtäläisyyksiä Zeldan kanssa. Kiinalaiset kehittäjät ovat tosin laittaneet mukaan hieman omaa leimaansa, joka ilmenee pelissä myöhemmin. Värikäs fantasiamaailma on nimeltään Teyvat, ja ideana on taistella noin kourallista erilaisia vihollisia vastaan, etsiä aarteita ja keräillä ties millaista tavaraa siinä samalla. Juoksua, liukumista ja kiipeämistä rajoittaa kestävyysmittari aivan kuten Breath of the Wildissakin.
Genshin Impactissa ei pelasteta prinsessaa, mutta esikuvalle uskollisena etsitään sitä parempaa puolta. Menossa on poliittisten kilpailijoiden keskinäinen konflikti. Tarinan voi tosin halutessaan ohittaa kokonaan, elleivät kimeät animeäänet ja yksiulotteiset henkilöhahmot kiinnosta.
Kaiken kaikkiaan Genshin Impactin tarina ei oikein saavuta potentiaaliaan. Tämä johtuu siitä, että MiHoYo jättää kaiken puolitiehen voidakseen nyhtää pelaajalta lisää rahaa. Tarinalla on hetkensä, mutta yleensä tilanteet kohotetaan suuriin odotuksiin, joihin ei sitten kuitenkaan vastata. Tämä on toki varsin tavallista live service -peleissä, mutta pelaajan kannalta se ei ole mukavaa. Peli päättyy hyvinkin äkkiä jättäen tarinansa kesken. Tulevaisuudessa luvataan lisää sisältöä, kunhan vain jaksaa odotella.
Pelattavuuden osalta homman nimi on paikkojen tutkiminen ja taisteleminen. Avoimessa maailmassa on paljon paikkoja löydettäväksi, ja matkan aikana mukaan tarttuu paljon tehtäviä omaksi ajankuluksi. Luolastojakin pääsee selvittämään, mutta niillä ei ole mitään yhteistä Breath of The Wildin pulmapaikkojen kanssa. Lisäksi iso osa tehtävistä on lukittuna, kunnes pelaaja on saavuttanut tarvittavan Adventure Rankin. Muutkin pelit ovat samaa logiikkaa seuranneet, mutta aina se on yhtä ärsyttävää.
Aluksi taistelut ovat erittäin vaikuttavia, ja varsinkin mobiililaitteilla pelattuna. Ja onhan kyseessä free-to-play-peli. Genshin Impact nojaa ennen kaikkea erilaisten "elementtien" hyödyntämiseen, sillä jokaisella hahmolla on oma hallitseva elementtinsä ja siitä seuraavat kyvyt. Jos esimerkiksi laittaa sähköä märkään hahmoon, hampaat muuttuvat, ja näin tuloksena on enemmän vahinkoa. Ulkoisen näyttävyyden ohella peli toimii hienosti, kuten hyvin tehdyn toimintapelin pitääkin.
Avointa maailmaa pääsee halutessaan tutkimaan kavereiden kanssa. Sitä ennen molempien on kuitenkin pelattava muutaman tunnin ajan saadakseen seuranhaun auki. En suoraan sanottuna pidä tätä vaivansa arvoisena, koska niiden parempien elementaalikeinojen käyttäminen on riittävän helppoa yksinkin. Kavereiden kanssa pelaamisen mahdollisuus on silti aina tervetullutta. Kaverin peliin liityttäessä vierailija ei tosin edisty omassa pelissään millään tavalla, eikä pääse vuorovaikuttamaan kaverin pelimaailman kanssa.
Ajan kanssa MiHoYo lisää mukaan muutaman uuden hahmon kykyineen. Näin pelin maailmassa pääsee aiemmin tavoittamattomissa olleisiin paikkoihin. Genshin Impactissa voi vaihtaa keskenään neljän eri aktiivisen pelihahmon kesken milloin haluaa. Tämä on pakollista paitsi taisteluissa, myös avoimen maailman pulmia ratkoessa. Esimerkiksi mukana kannattaa olla aina yksi tulen hallitsija, koska puolet pulmista vaatii tavalla ja toisella tulen käyttämistä.
Tässä vain on ongelma. Uusia hahmoja saa nimittäin ainoastaan sattumanvaraisesti loot-laatikoista. Näitä laatikoita pääsee aukaisemaan sitten, kun on tehnyt ankarasti töitä pelin parissa. Tähän pelinkehittäjät eivät tietenkään halua rohkaista. Luvassa onkin runsaasti opastusosioita ja luolastoja, joissa pääsee kokeilemaan tarjolla olevien pelihahmojen upeita ja mahtavia kykyjä.
Toinen ongelma on pelissä edistyminen, jota on varsin hankala selittää. Vaikka onni olisikin myötä hahmojen saamisen uhkapelissä, tarvitaan paljon onnea lisää ennen kuin hahmonsa pääsee kehittämään vahvaksi. Jokainen hahmo kehittyy erikseen. Jos siis haluaa kehittää kaiken maksimiin, on pelattava samalla hahmolla monta kertaa kehittääkseen näiden passiiviset kyvyt tappiin duplikaattien avulla. Toisaalta tiimin jokainen jäsen tarvitsee omat esineensä ja aseensa, joiden pitää tietysti olla laadukkaita. Toisin sanoen on oltava kahmalokaupalla raaka-aineita ja muuta käytettävää roinaa. Toki aina on mahdollista olla onnekas loot-laatikoiden kanssa...
Tämä ei ole ongelma pelin alussa, mutta siitä tulee sellainen pelin lopulla. Harvinaisia hahmoja ei välttämättä tarvitse pelin "läpäisemiseksi", ja avoimen maailman tutkiminen on hauskaa, vaikka ei lopulta saisikaan siitä haluamaansa palkintoa. Toisaalta taas tärkeiden raaka-aineiden kartuttaminen joka tilassa on kaiken a ja o, sillä kaiken niin sanotusti tappiin kehittäminen vaatii huiman määrän työtä ja aikaa. Tässä ei olisi mitään ongelmaa, jos peli itse tarjoaisi niin paljon mielenkiintoista tekemistä, että moinen "grindi" tuntuisi mukavalta. Näin ei ole, vaan lopulta kyseessä on avoimen maailman peli, joka nojaa vahvasti sattumaan ja uhkapelaamisen mekaniikkoihin.
Genshin Impact on ollut saatavilla jo useamman viikon ajan. Arvioinnissa on kestänyt, sillä mukana on runsaasti kaikenlaisia keinotekoisia aikarajoja, joilla pelaajan edistymistä jarrutetaan. Mukana on päivittäisiä tehtäviä, premium-jäsenyyksiä ja kausipasseja. Mobiilinakin pelaaminen onnistuu, ja ristiinpelaaminen on mukana. Koska totta kai kavereitakin tulee rohkaista ostamaan loot-laatikoita.
MiHoYo ei ole ensimmäinen eikä viimeinen pelifirma, joka haluaa kopioida The Legend of Zelda: Breath of the Wildia, eikä se tule olemaan myöskään viimeinen. Luotu maailma on hieno, ja taistelumekaniikka on näyttävä. Pelissä edistyminen on sitten tehty epäreiluksi kokonaan rahan kerääminen mielessä. Se houkuttelee vaarallisella seireenin kutsulla tiettyjä pelaajia, ja tämä ei ole hyvä asia.