Suomi
Gamereactor
ennakot
Ghost Recon Phantoms

Ghost Recon Online

Pistäydyimme testaamassa Pariisissa Ghost Recon Onlinea, Ubisoftin tulevaa ilmaisräiskintää, ja saimme kokeiltavaksemme pelin tuoreimman betaversion. Yhtiön äänitorvena tapahtumassa toimi pelin luova ohjaaja Theo Sanders Ubisoft Singaporesta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ubisoftin aivoitus Ghost Recon Onlinen takana on tuoda markkinoille free-to-play -ammuskelupeli joka haastaa graafisesti maksulliset kilpailijansa. Nimensä mukaisesti se pohjaa Ghost Recon -pelisarjaan joka käytännössä tarkoittaa erikoisjoukkojen miehiä sekä paljon futuristisia vimpaimia. Vaikka peli myös edelleen kantaa Tom Clancyn nimeä, on se etäämpänä patrioottisesta Amerikka-vouhotuksesta kuin sisarsarjansa.

Testaamamme tuore betaversio sisälsi uuden, parannellun "eteistilan" josta pääsimme valikoimaan hahmomme ja varustamaan nämä haluamillamme vermeillä. Peli nojaa tällä hetkellä ainoastaan kolmeen hahmoluokkaan, joista yksi on verrattain suoraviivainen sotilas, toinen insinööriä muistuttava tukihahmo, ja kolmas tarkka-ampuja joka soveltuu myös ninjailuun. Nämä ovat silti kovia yleistyksiä, koska kiitos hahmojen monipuolisten varusteiden ja erikoiskykyjen, ne ovat pelattavissa monella tapaa. Itse valitsin ennustettavaan tapaani tarkka-ampujan.

Pelitestiä varten hahmot olivat valmiiksi tasolla 30, ja näille oli kaadettu isosta kannusta RP:tä, pelinsisäistä valuuttaa jota ansaitaan tiputtamalla vihollisia ja suorittamalla tavoitteita. Korkeiden tasojen vuoksi pystyimme valikoimaan verrattain vapaasti pelin noin 300 erilaisesta aseesta ja lisävarusteesta, ja suurin ongelmamme olikin ensin runsaudenpula. Aseiden keskinäinen vertaileminen oli kuitenkin tehty vaivattomaksi, ja pian varusteet olivatkin kasassa.

Ghost Recon Phantoms
Tämä on mainos:

Raudan lisäksi hahmoille on tarjolla aktiivisia henkilökohtaisia erikoiskykyjä sekä passiivisia tiimikykyjä. Ghost Recon Online on näet suunniteltu niin, että vaikkei sinulla olisikaan joukossasi parhaita tiimipelaajia, auttavat nämä sinua jo olemalla lähistöllä, halusivat tai eivät. Kavereiden sijainnit ovat jatkuvasti näytöllä ja yksi pelin perusideoista onkin tuoda tiimipelaus helpommin avautuvassa muodossa tuoreemmillekin pelaajille.

Hahmot eivät ole kuormajuhtia, ja vaikka matsin aikana kuollessaan pystyykin vaihtelemaan aseita, ei kentälle viedä kuin kolme: ensisijainen, toissijainen, sekä kranaatit. Itse valikoin mukaan ensin raskaan tarkkuuskiväärin, pistoolin ja tutkan vihollisten helppoon paikantamiseen, mutta vaihdoin myöhemmin konepistooliin ja näkymättömyyskenttään, joiden avulla saatoin näppärästi hiipiä vihollisten taustaan ja laskettaa lippaan tyhjäksi.

Siinä missä varusteita suunniteltiin alunperin RP:llä vuokrattaviksi, on nyt päätetty että kun pelaaja ostaa itselleen uuden aseen, tämä myös saa pitää sen pysyvästi. Tämä on tervetullut muutos jonka toivoisi näkevänsä myös joissain muissa ilmaispeleissä. Hahmojen tasoja puolestaan nostetaan luokkakohtaisesti, joten kehitettävää pelissä piisaa.

Ghost Recon PhantomsGhost Recon PhantomsGhost Recon Phantoms
Tämä on mainos:

Pelituntuma Ghost Recon Onlinessa on verrattain realistinen, joskin hahmot tuntuivat aavistuksen kömpelöiltä. Vaikutelmaa lisäsi se, että pelin grafiikkaa ei oltu vielä optimoitu, ja se nyki jonkin verran jopa käytössä olleilla järeillä esittelykoneilla. Kaatuneita hahmoja oli välillä vaikea erottaa ryömivistä, nämä kun yleensä päätyivät suorittamaan mielikuvituksekkaita breakdance-kuvioita vielä kauan kuolemansa jälkeenkin. Tulevaisuudessa pelin olisi tarkoitus pyöriä myös vanhemmilla yhden ytimen laitteilla, mutta nykyinen vedos vaati vielä kahta.

Ghost Recon Online sisältää nykyisessä versiossaan kolme karttaa ja kaksi pelimuotoa: assault ja capture. Näitä aiotaan toki lisätä, ja julkaisuversiossa karttoja pitäisi olla ainakin viitisen kappaletta. Lisää karttoja, pelimuotoja sekä jopa uusia hahmoluokkia aiotaan lisätä peliin myöhemmin. Kehittäjien tavoitteena ei ole ollut keksiä pyörää uudestaan, vaan panostaa sellaisiin vaihtoehtoihin joista pelaajien tiedetään tunnetusti pitävän.

Määrän korvaaminen laadulla vaatii kuitenkin peliltä paljon, ja tällä hetkellä Ghost Recon Online vaikuttaa verrattain vaatimattomalta. Vaikka se näyttää ja kuulostaa hyvältä, ovat sen kentät jotenkin ahtaan oloisia eivätkä sellaisenaan kovin mielikuvituksekkaita. Toiminta keskittyi jo lyhyenkin testin aikana paljolti samoihin pisteisiin, ja näihin myös rynnisti tukikohdasta nopeasti vaikka hahmot eivät todellakaan ole mitään pikajuoksijoita. Etenkin tarkka-ampuja vaatisi isomman leikkikentän missä mellastaa.

Ghost Recon Phantoms

Kentissä on runsaasti tämäntyyppisistä peleistä tuttuja vyötärönkorkuisia suojamuureja, ja niihin liittyy selkeä suojautumismekaniikka joka sallii hahmojen kurottautua verraten pitkälle pois suojasta sitä kuitenkaan jättämättä. Kranaatit voi puolestaan mallata kohdalleen ruudulle ilmestyvän kaaren avulla.

Näimme ensimmäisten joukossa pelin kolmannen kentän joka julkaistaan vasta marraskuun puolella suljetun betan osanottajille. Siinä seikkailtiin rakenteilla olevien tornitalojen katoilla, ja ne ainakin loivat illuusion avoimemmasta tilasta, vaikkeivät loppujen lopuksi sitä varsinaisesti tarjonneetkaan.

Pelin suljettu beta kattaa tällä hetkellä Ranskan ja Saksan, ja ensimmäiset britit pääsevät mukaan lähiaikoina. Varovainen laajennustahti jatkuu julkaisuun asti, ja pelin beta laajenee kotoisiin Pohjoismaihin Theon mukaan "pian, koska ne ovat Puolan tapaan kovia PC-maita".

Ilmestyessään Ghost Recon Online tulee aina säilymään vastaanottavaisena uusille pelaajille, koska sitä pelataan Ubisoftin omilla palvelimilla, ja pelaajat valitaan matseihin kykytasonsa perusteella. Näin tuoreet pelaajat päätyvät harrastamaan toistensa tai hieman hitaammin oppivien pitkänmatkalaisten kanssa. Jos pelaajapula iskee, laajentaa valintamekaniikka kriteereitään kunnes riittävä porukka on saatu kasaan.

Ghost Recon PhantomsGhost Recon Phantoms

Ghost Recon Onlinen oikean rahan kauppa tulee sisältämään enimmäkseen kosmeettista tavaraa, mutta valikoimaan tullaan liittämään myös RP-boostereita, jotka nostavat pelivaluutan kertymistä 20 prosentilla. Muuten Ubisoft aikoo pitää kiinni siitä ettei voitto ole kaupan, eikä rahalla voi epätasapainottaa peliä.

Ghost Recon Online antaa tällä hetkellä aihetta varovaiseen optimismiin, ja kunhan sen grafiikka on hiottu sujuvammaksi voi se olla varsin viihdyttävä lisäys ilmaispelimarkkinoille. Ahtaat kentät ovat silti ongelma jonka toivoisi betan myötä korjautuvan, mutta tämä jää vielä nähtäväksi.

Ghost Recon Phantoms
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä