Suomi
Gamereactor
arviot
Green Hell VR

Green Hell VR ei ole niin vapaa peli kuin pitäisi

Virtuaalisademetsän vapaa vaeltelu on kahlittu sääntöviidakkoon.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

En ole juuri välittänyt selviytymispeleistä lähinnä varsinaisen päämäärän puuttumisen takia, sillä selviytyminen pelkästään selviytymisen vuoksi tuntuu turhalta. Mutta kun Incuvon aikaisemmin PC:lle tehty tarinapohjainen Green Hell sai VR-käsittelyn Playstationille, mielenkiintoni heräsi. Koska kyseessä ei ole pelkkä hätäinen uusi versio, vaan alusta lähtien uudelleen tehty peli, oli aika lähteä viidakkoon.

Antropologi Jake Higgins on tutkimassa ystävänsä kanssa Amazonin sademetsän alkuperäisasukkaita. Kun ystävä katoaa epämääräisissä olosuhteissa, lähtee Higgins häntä etsimään. Etsinnät johtavat kuitenkin pian Higginsin itsensä eksymiseen ja etsintätehtävä muuttuu selviytymistaisteluksi vaaroja kuhisevassa sademetsässä.

Vaikka Green Hell VR:n tarina onkin aika suoraviivainen ja nopea ratkaisu saada pelaaja selviytymään sademetsässä, antaa se kuitenkin rakennetta ja syytä puuhailulle. Harmillisesti kerronta hyppii töksähdellen päivästä toiseen ja tapahtumasta seuraavaan. Varsinaisen esittelyjakson päätteeksi tulevan välivideon yllättävä toiminta on sekavaa jättäen epämääräisen kuvan hahmon eksymiseen johtaneista tapahtumista. Myöhemmin tarinassa pelaaja myös esimerkiksi juttelee kadonneen ystävänsä kanssa radioitse ihan kuin mitään ei olisi edes tapahtunut. Kyseessä saattoi olla jonkinlainen takaumajakso, mutta sellaisena todella epäselvästi toteutettu. Selvästikään tarina ei ole mitenkään etusijalla tässä(kään) selviytymispelissä.

Tämä on mainos:

Silmistä kuvatussa Green Hell VR:ssä liikutaan vapaasti annetuilla alueilla, jotka tosin ohjaavat pelaajaa tiettyyn suuntaan muun muassa läpäisemättömillä puskilla ja kallioseinämillä. Pelaaja voi normaalin kävelyn ohella juosta ja kyykkiä, mutta eniten toiminnassa ovat sense-ohjaimilla hallittavat virtuaalikädet. Näillä tartutaan erilaisiin pintoihin, kerätään tavaraa, syödään ruokia, yhdistellään esineitä ja sitä rataa. Pelin monipuolinen toimintarakenne antaa pelaajalle varsin vapaat kädet selviytyä sademetsän haasteista.

Pelaajalla on mukanaan rannekello, joka kertoo oleellista tietoa pelattavasta hahmosta ja ympäristöstä, kuten nälän määrän tai mahdolliset myrkytystilat mutta myös kellonajan ja ilmansuunnat. Erillisestä muistiosta voi tarkistaa kerättyjä huomioita, kuten ruuanvalmistusohjeita, aseentekoneuvoja tai vaikka kuinka kasataan nuotio ja suoja. Tekemisen paljous ja yleinen vapaus on pelin valtti, mutta samalla myös sen kompastuskivi. Selviytymistä rajoitetaan erilaisin säännöin ja lainalaisuuksin. On hienoa, että pelaaja voi yhdistää kepin ja kiven alkeelliseksi kirveeksi, jolla voi hakata puun oksiksi, jotka taas ovat pohja nuotiolle. Mutta kun vain tietynlainen kivi ja tietynlainen keppi tekevät kirveen ja vain tietynlainen puu muuttuu oksiksi ja nuotiokin tarvitsee tietyn määrän tietynlaisia oksia, soppa on jo valmis. Peli toki opastaa huomiopistein mielenkiinnon kohteisiin ja muistiinpanoista voi tarkistaa epäselvyyksiä mutta silti rajattu vapaus on vähintäänkin epämääräistä ja vaatii kaiken kokeilua läpi. Miksi esimerkiksi hahmo ei voi kiivetä selvästi kiivettäviä kallioita tai raivata tietään puskien läpi teräasein? Miksi nuotion voi sytyttää vain tietyillä asioilla tai kuinka osa kasveista on tärkeitä, kun osasta vain juostaan läpi? Ymmärrän, että peli ei voi olla täysin vapaa ja toiminnallisuuksista sekä kohteista annetaan vihjeitä, mutta selviytyminen Green Hell VR:n sademetsässä on tarinan lailla sekavaa ja kieltämättä jopa turhauttavaa.

Täytyy kuitenkin myöntää, että omien aseiden, kuten keihäiden ja jousien, kyhäilemisessä ja niillä metsästämisessä on alkukantaista asennetta. Villieläinten kaatamisesta tulee miehekäs olo ja mahdollistaa peli jopa myrkyllisten eläinten syömisen vaikka kostoksi näiden pistettyä pelaajaa. Parhaimmillaan tunnelma on varsin omalla tasollaan.

Viidakko on uskottavan runsas ja vehreä ja näyttää PSVR 2:n läpi kaikkine yksityiskohtineen varsin tunnelmalliselta. Vuorokauden vaihtelut ja sääilmiöt tehostavat menoa vahvasti luoden jopa pientä vainoharhaisuutta erityisesti yöaikaan, kun vaara vaanii kaikkialla ympärillä ja näkyvyys on esimerkiksi pelkästään kuun valon varassa. Vuorovaikutteiset tavarat ja eläimistö on mallinnettu huolella, ja animointi on sopivan luonnollista. Istualtaan pelatessa hahmon rintakehä menee väkisin kasaan peittäen radiopuhelinta ja jättää kädet luonnottomaan asentoon, vaikka kuinka resetoisi tilansa. Muuten VR-tila toimii hyvin eikä huono olo pääse yllättämään, vaikka liikettä pelissä riittää. Peli pyörii moitteetta Playstation 5:llä, tosin lataukset hieman ravistavat ulos tunnelmasta ajoittain.

Tämä on mainos:

Tekijät ovat panostaneet myös ääniin. Viidakko on todella eläväisen kuuloinen ja muuntautuu luonnollisen oloisesti päivästä yön ääniin luoden vahvaa eläytymistä virtuaalimaailmaan. Peliä kannattaakin ehdottomasti kuunnella kuulokkeilla, sillä hyvän äänimaiseman ohella äänistä voi päätellä lähestyviä vaaroja. Eläimet kuulostavat autenttisilta ja jännitys pelatessa kasvaa, kun esimerkiksi pitkässä ruohikossa liikkuessa alkaa käärmeen sihinä kuulumaan. Ääni pätkii välillä oudosti tietyissä tehosteissa. Osa eläimistä saattaa olla lähelläkin ollessaan täysin hiljaisia ja esimerkiksi vesiputouksien äänet vaihtelevat päälle ja pois välittämättä siitä, onko niiden alla vai vähän kauempana. Ääninäyttely on sujuvaa antaen uskottavaa pohjaa hahmoille ja heidän hädän tunteilleen.

Yksinkertaisesta selviytymisideasta on saatu kaivettua varsin monipuolinen seikkailupeli. Virtuaalisesti Green Hell pääsee uudelle tasolle luoden uskottavan viidakon vaaroineen pelaajan koettavaksi. Graafinen ilme toimii hyvin, ja eläytyminen sademetsään on vahva. Harmillisesti vapaus selviytyä on rajoitettu säännöillä, joiden opettelu on sekavaa ja hieman tympeää. Ja vaikka tarina selviytymispelissä antaakin hyvää pohjaa tekemiselle, on se Green Hellissä kerrottu oudon sekavasti. Näiden ongelmien takia huomasin mielenkiintoni peliin lopahtavan aika nopeasti. Joka tapauksessa peli onnistuu parhaimmillaan luomaan kiehtovaa tunnelmaa ja jännittäviä hetkiä virtuaaliviidakossa.

Green Hell VRGreen Hell VRGreen Hell VRGreen Hell VR
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Tunnelma, grafiikka, äänet
-
Sekava tarinankerronta, epäselvät säännöt, hieman turhauttava
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä