Suomi
Gamereactor
arviot
Grid

Grid

Pieleen meni, Codemasters.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kehittäjä Codemastersin trendinä tuntuu olevan se, että hyvät ja huonot pelijulkaisut vuorottelevat keskenään. Grid on eräänlainen "reboot" pelisarjasta, joka starttasi 11 vuotta sitten Race Driver: Gridillä. Monin tavoin kyseessä onkin sama peli, joskin hieman uusittuna sieltä sun täältä. Alkuperäisestä mukana on paljon tuttuja ratoja, monia autoja ja se niin sanottu nemesis-mekaniikka, jossa tekoäly repii peliverkkarinsa, kun sitä liiaksi kiusaa kisassa. Career keskittyy muistini mukaan nyt aiempaa vähemmän tarinaan.

GridGridGrid

Autot on jaettu seuraaviin luokkiin: Touring cars / GT Cars / Stock Cars / Classic Race Cars. Career pelataan kalenterin mukaan, jossa on neljä eri kategoriaa kisoille. Kisoja on tarkoitus voittaa, saada rahaa, ostaa uusia autoja ja jatkaa sitten voittamista autoja ostellen. Ongelma on siinä, että pelin sisäisellä valuutalla ostettavat autot eivät tee minua kuskina paremmaksi kisoissa. Toisin sanoen eri ajokkien väliset erot ovat käytännössä tyystin kosmeettisia, tai ainakin melkein. Eroja eri autojen välillä on yksinkertaisesti aivan liian vähän, ja ne ovat liian pieniä.

Niin ikään fysiikkamallinnus on sanalla sanoen laiskaa. Kaikki autot tuntuvat liian raskailta, ohjaus on kömpelön tuntuista ja jarruttaminen on selvästi epätasapainossa. Tällainen pelisuunnittelu on muutenkin laiskaa Codemastersin osalta. Peliin ei ole panostettu sillä pieteetillä, minkä se ansaitsisi. Olen toki tietoinen siitä, ettei uusi Grid ole simulaattori, mutta silti tällainen huolimattomuus ei käy päinsä. Pelistä jää vaikutelma, ettei Codemasters ole tiennyt, tehdäkö simulaattoria vai kevyttä arcade-rällättelyä. Lopputuloksena on kummallinen hybridi, joka ei miellytä kumpaakaan leiriä.

Tämä on mainos:
GridGrid

Kaikkien autojen pito on suorastaan loputon, myös kaatosateella. Radalta ei ole edes mahdollista ajaa ulos luisumalla, ellei sitten nemesis-auto aja suoraan perään, ja jarrutus mene pieleen. Lisäksi voitin kaikki 26 ensimmäistä kisaani käyttämällä joka kerta samoja taktiikoita: kaasuta mutkaan hiljentämisen sijasta, ja mutkissa jarrun sijasta ota vauhti vastustajien autoista. Kun kaikki ynnätään, Gridin autoilla ajaminen tuntuu samalta kuin raskaalla junalla kaasuttelisi. Grid onkin koko vuoden yksi suurimmista pettymyksistä.

Grafiikan osalta mukana on näyttävääkin kuvaa, mutta taustat näyttävät kaksiulotteisilta, ja valaistustehosteita käytetään aivan liikaa. Teknisesti peli kuitenkin toimii hyvin. Lataustauot pysyttelevät lyhyinä, ja valikot ovat nopeita ja helppoja käyttää. Äänimaailma on sitten sanalla sanoen epätasainen. Itse autot kuulostavat hyviltä, mutta ympäristön äänet ja selostus ovat edellisen konsolisukupolven laatua.

Race Driver: Grid oli hieno peli vuonna 2008. Grid vuonna 2019 ei ole hieno peli. Aika näyttää ajaneen ohi Codemastersista, ja he näyttävätkin vain koonneen joskus toimineita aineksia yhteen toivoen, että kokonaisuus olisi edelleen toimiva.

Tämä on mainos:
GridGrid
HQ
HQ
HQ
04 Gamereactor Suomi
4 / 10
+
Teknisesti sujuva, lyhyet lataustauot, paljon erilaisia autoluokkia
-
Huono fysiikkamallinnus, ei vauhdin tunnetta, kisoista puuttuu jännitys, tylsä grafiikka, huono äänimaailma, typerä tekoäly
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Gridin e-urheilu on vielä työn alla

Gridin e-urheilu on vielä työn alla

ESPORTS. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Codemastersin vanhempi suunnittelija Mike Moretone pääsi Gamereactorin haastatteluun Gridin ennakkotilaisuudessa. Puheena olivat paitsi itse pelin mekaniikat, myös...



Ladataan seuraavaa sisältöä