Suomi
Gamereactor
arviot
GRIS

GRIS

Eloton harmaa maailma kaipaa vähän väriä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Taiteellisista videopeleistä puhuttaessa tulevat yleensä mieleen pienet indie-pelit, joilla on kerrottavanaan jotain erityistä. Nomada Studion GRIS on juuri tällainen taiteellinen kokemus.

Studion mukaan GRIS sanana merkitsee moniakin asioita, mutta ehkä selvimmin väriä harmaa espanjaksi. Studio pitääkin majaansa Barcelonassa. Heti pelin aluksi joudutaan mustavalkoiseen ja harmaaseen maailmaan, ja seuraavan 3-4 tunnin aikana palautetaan myös värit paikoilleen. Tässä se taiteellinen puoli tulee tietenkin parhaiten esiin. Kuvitus muistuttaa vesiväritöitä, ja samalla ajan kuluessa ympäristöt muuttuvat elävämmän tuntuisiksi.

Värien ohella GRISissä on muutakin, joka tekee siitä näyttävän pelin. Kulmikkaat muodot tekevät tästä tasoloikasta helpon ymmärtää, ja samalla vaivattoman liikkua. Kaikki näyttää hyvältä, ja peli tuo mieleen arkkitehdin muistivihon. Myös mittakaava on tärkeä GRISissä. Tarinaa paljastamatta pelaajan on tarkoituskin tuntea itsensä pieneksi maailmassa, ja tarinan kuluessa kamera vahvistaa vaikutelmaa. Välillä näkymä zoomaa pitkälle taakse, ja välillä taas hyvinkin lähelle tilanteen mukaan.

GRISGRISGRISGRIS
Tämä on mainos:

GRIS on siis kaksiulotteinen tasoloikka, jossa liikutaan vaakatason ohella myös pystysuunnassa. Peli ohjastaa älykkäästi aina oikeaan suuntaan, joten koskaan ei tule sellaista oloa, ettei tietäisi mihin on menossa. Luvassa on paljon juoksemista ja loikkimista, ja mukana on onneksi muitakin kykyjä. Kivien tuhoaminen avaa uusia paikkoja tutkittavaksi, ja myöhemmin pääsee myös tuplahyppäämään, uimaan ja niin edelleen. Kaikki kontrollit on sijoitettu hyvin eri nappeihin, ja testaus tapahtui Switchillä.

Ympäristön kanssa pääsee muillakin tavoilla vuorovaikuttamaan. Perhosia keräämällä saa ennen pitkää mahdollisuuden superhyppyyn, ja muitakin käyttökelpoisia keinoja tarttuu mukaan tarinan edetessä. Pelin maailma muuttuu jatkuvasti, joka pitää GRISin yllätyksellisenä loppuun asti. Äänimaailma toimii hyvin yhteen visuaalisen annin kanssa. Mykkäelokuvan lailla musiikki asettaa tilanteelle oman tunnelmansa, ja niin vaatiessa myös muuttaa sen toiseksi. Kaiken kaikkiaan GRIS on tunteisiin vetoava ja vaikuttava pelikokemus. Loppuratkaisu ansaitsee erityisen kiitoksen. En luonnollisestikaan aio paljastaa sitä tässä.

Tunteikkaiden ja erikoisten indie-pelien ystäville GRIS on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Kokemus on lyhyt, mutta alusta loppuun hyvin toteutettu ja rytmitetty. Pelaamaansa huomaa miettivänsä vielä pitkään konsolin sammuttamisen jälkeenkin.

GRISGRISGRISGRIS
Tämä on mainos:
GRISGRISGRISGRIS
GRISGRISGRISGRIS
HQ
HQ
HQ
GRISGRIS
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Värien käyttö, suunnittelu, äänimaailma, tunteisiin vetoava tarina ilman dialogia, hyvin toimiva pelimekaniikka
-
Loppuratkaisu jää hieman epäselväksi
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä