Suomi
Gamereactor
Videos
HQ

Todd Howard - Gamelab Legend Award haastattelussa

Todd Howard - Gamelab Legend Award haastattelussa

Audio transcriptions

"Okei, olemme Gamelab 2018:ssa ja olemme niin onnekkaita saadessamme sinut kahdesti Fortniteen, Todd, heti sen jälkeen, kun olet julkistanut niin monta peliä E3:ssa.
Kiitos vielä kerran, että liityit seuraamme.
Kiitos."

"Ja onnittelut myös Legendapalkinnon johdosta.
Kiitos, se on uskomaton kunnia, ei vain itselleni vaan kaikille koko tiimissä.
Nyt E3-pöly on niin sanotusti laskeutunut, kun meillä oli sinut kaksi viikkoa sitten, kaikki nuo pelit oli juuri julkistettu.
Nyt kun muistelet Fallout 76:n saamaa vastaanottoa, mitä mieltä olet koko projektista?
Suunta on menossa hyvin pian julkaisuun asti, ja miten mielestänne pitäisi lähestyä uusien ominaisuuksien viestintää?
Olin tyytyväinen siihen miten E3 meni, se on paljon työtä, ja pelimme ovat isoja ja monimutkaisia, joten niiden selittäminen lyhyessä ajassa on aina hankalaa."

"Mutta siellä oli niin paljon jännitystä, ja peliä koskeva kohu ylitti jopa odotuksemme, koska se on erilainen Fallout-peli, emme yleensä tee sellaista, joten koskaan ei voi tietää, miten kaikki reagoivat.
Se on hieman pelottavaa meille, ja se on pelottavaa monille pitkäaikaisille faneillemme, mutta olemme halunneet tehdä tämän pelin jo jonkin aikaa, ja siitä on tullut hieno peli.
Ja miten me kommunikoimme näistä asioista, julkaisuun on vielä pitkä aika, aikaa on paljon, ja ihmiset ovat, sanoisin, että he ovat epätoivoisesti halukkaita saamaan tietoa, he kyselevät meiltä jatkuvasti."

"Haluamme löytää oikean tavan selittää pelin järjestelmiä, koska jos sanomme liian vähän, se on hämmentävää ja johtaa uusiin kysymyksiin, ja meidän on löydettävä hyvä tapa esimerkiksi ottaa järjestelmä, olipa se sitten PvP tai rakentaminen tai muita asioita, ja todella syventyä faneillemme ja sanoa, että näin se toimii, ei vain näin se toimii, vaan myös miksi se toimii juuri näin, ja joitakin näistä asioista virittelemme vielä.
Niin, meillä on tietysti joitakin vihjeitä ja yksityiskohtia siitä, miten se toimii, tai miten eri järjestelmät toimivat."

"Se näyttää todella enemmän emergenttiin pelattavuuteen keskittyvältä kokemukselta, jossa pelaajat saavat itse selville asioita, ja peli vain luo asioita tapahtumaan, ei vain hyvin käsikirjoitettujen, vaan järjestelmien avulla.
Luuletko, että tällainen pelattavuus ja vapaus voisi olla houkuttelevampi uusille yleisöille, jotka nyt ymmärtävät avoimen maailman pelit ehkä eri tavalla?
Ehkä, en ajattele sitä liikaa. Luulen, että hardcore-pelaajayleisömme, joka pelaa meidän juttujamme, on aika suuri, joten luulen, että jos yrittää tavoitella tiettyä demografista ryhmää, voi joutua ansaan."

"Pääasiassa, jos teemme jotain, josta pidämme, se löytää hyvän yleisön, mutta mitä sinuun tulee, emergentti pelattavuus on se, mitä rakastamme peleissä, ja se on yksi niistä asioista, joita yritämme edistää peleissämme, ja 76:ssa jokainen toinen ihminen on oikea pelaaja, enkä tiedä, mitä he tekevät, etkä sinä tiedä, mitä he tekevät.
Se on aika jännä juttu, ja saan myös kokea sen. En tiedä mitä tapahtuu, joten se jännittää meitä kaikkia joukkueessa."

"Koska peli on verkossa, tiedämme, että pystymme päivittämään sitä säännöllisesti, eikä se, millainen peli on julkaisuhetkellä, ole sama kuin se on vuoden päästä.
Mikä on pelin tilanne tällä hetkellä? Mitä mieltä olet sen kehityksen loppusuorasta?
No, loppuvaihe on aina hyvin väsyttävää kaikille tiimin jäsenille. Kaikki tekevät paljon töitä saadakseen pelin valmiiksi ja tehdäkseen siitä parhaan mahdollisen yleisöllemme."

"Pystymme pelaamaan sitä pitkiä aikoja joka ilta, ja siinä on joitakin todella ainutlaatuisia hetkiä, joita emme ole kokeneet muissa peleissä. Se innostaa meitä.
Mutta tälläkin hetkellä se on sotkuinen, koska siinä on niin monta järjestelmää. Se on normaalia tälle osalle, ja yritämme varmistaa, että ne kaikki sopivat yhteen todella hyvin, jotta peli tuntuu oikealta, ei liian vaikealta eikä liian helpolta.
Et kyllästy, et turhaudu, ja siinä olemme vielä tällä hetkellä, mutta se on osoittautumassa meille todella hauskaksi."

"Okei, vaihtakaa peliä, koska teillä oli niin paljon. Starfield oli ehkä yllättävin niistä. Odotan todella innolla tuota erilaista konseptia.
Mutta tiedän, tai me tiedämme, ettet voi kertoa siitä paljoa, mutta en tiedä voitko kertoa inspiraatioista, joita otit tuohon avaruuspeliin.
No, en halua puhua tarkoista inspiraatioista vielä, koska se spoilaa joitain asioita, mutta mielestäni jos katsot teaseria, siinä on sävy ja scifi-universumityyppi, jossa se on, toisin kuin jotkut muut."

"Mietimme sitä pitkään, ei vain pelin tyyliä, eli mitä siinä tehdään, vaan mikä on pelin tunnelma. Aivan kuten Falloutilla on post-apokalyptinen tunnelma, ja Skyrimillä on fantasiapelinä hyvin erityinen sävy.
Halusimme varmistaa, että Starfieldillä on myös oma ainutlaatuinen tunnelmansa, koska siinä on niin paljon scifiä.
Niin kuin avaruusooppera, sinun tyylilläsi."

"Se olisikin tarkkaa, joo. Se on hyvin, hyvin iso. Se ei ole mikään pieni peli.
Avaruus iso. Elder Scrolls Blades on jotain, josta emme puhuneet E3:lla haastattelussamme. Siitä haluaisin oppia lisää.
Mitä peli voi merkitä ehkä uusille tulokkaille franchisingin suhteen?
Tiedämme varmasti, että monet uudet ihmiset tulevat pelaamaan sitä Fallout Shelterin kokemuksen perusteella, sillä Fallout Shelterillä oli yli 100 miljoonaa pelaajaa."

"Tiedämme siis, että Bladesin myötä saamme paljon uusia pelaajia, mutta haluamme silti, että jos pidät Elder Scrolls -peleistä kuten me, jos pidät roolipelien luolastokokemuksista, sinulla on puhelimessasi yksi peli, joka raapii sitä kutinaa.
Ja se on hyvin, hyvin helppo ottaa haltuun. Mielestäni se oli sen tärkein asia.
Mutta siinä on paljon syvyyttä. Se tuntuu hyvältä minuutissa, kun sitä pelaa, mutta se tuntuu hyvältä vielä 20, 50 tunnin jälkeen."

"Onko se tulossa samana päivänä sekä iOS- että Android-alustoille?
Se on tämänhetkinen suunnitelmamme, kyllä.
Ilmoititte myös Shelterin, nyt kun mainitsit sen, Nintendo Switchille.
Olen suuri Nintendo Switchin fanipelaaja. Saimme jo Skyrimin, ja myös Bethesda julkaisee Warface 10:n, muistaakseni huomenna, ja myös Doomin jo."

"Joten, Shelterin lisäksi, luuletko, että on tilaa tai kiinnostusta tuoda Falloutin pääkirjoitukset, kuten esimerkiksi Fallout 4, Nintendo Switchille?
No, kiinnostusta on ehdottomasti. Emme tutki asiaa juuri nyt.
Ja mielestämme Switch on loistava alusta. Se oli ensimmäinen kerta, kun teimme todella läheistä yhteistyötä Nintendon kanssa Skyrimin parissa, ja se oli todella, todella hieno kokemus."

"Ja tulemme varmasti tekemään lisää asioita sille tulevaisuudessa, mutta juuri nyt se ei ole varsinainen Fallout 4.
Mitä mieltä olet henkilökohtaisesti alustasta? Pelaatko itse? Pelasitko Skyrimiä paljon sillä?
Miltä valtava avoin maailma voi mielestäsi tuntua tällä kannettavalla alustalla?
Rakastan sitä. Kun Nintendo tuli luoksemme, olimme yksi ensimmäisistä ihmisistä, joille he näyttivät Switchin."

"Pääsin siis pelaamaan sitä hyvin, hyvin aikaisin ja tunsin heti, että tämä on ainutlaatuinen. Se ei ole vain yksi käsikonsoli, vaan myös konsoli.
Ja se on hyvin ainutlaatuinen Nintendo. Luulen, että monet ihmiset yhdistivät Nintendon Wii:hen tai Wii U:hun.
Ajattele konsoleita, mutta Nintendon pääyleisö oli aina Game Boy tai DS."

"Ja he sanovat, että me teemme täyskonsolikäsikonsolin. Ja rakastan ohjaimia.
Joten kun se tuli markkinoille, olimme mukana hyvin varhaisessa vaiheessa kehittäjinä. Ja toisaalta meitä onnisti, miten suosittu alusta oli.
Mutta tunsimme vahvasti, että siitä tulisi suosittu. Rakastan Zeldaa. Switchistä tuli Zelda-laite, kun se ilmestyi."

"Ja Mario on loistava monissa muissakin peleissä.
Kun viime aikoina on julkistettu niin paljon pelejä, mitä voit kertoa meille Bethesda Game Studiosin nykyisestä rakenteesta ja omasta henkilökohtaisesta roolistasi?
En tiedä, kuinka paljon pääsee käsiksi jokaiseen yksittäiseen projektiin, jos se on ylipäätään mahdollista.
Olen edelleen aika paljon mukana, en vain koko aikaa. Olen hyvin mukana projektin alussa. Olen hyvin mukana lopussa."

"Ja keskivaiheilla hyppelen tavallaan asioiden välillä, mutta projektit menevät päällekkäin.
Meillä on siis kolme studiota, Maryland, Montreal ja Austin.
Kaikilla on todella mahtavat ihmiset ja erilliset johtajat jokaisella studiolla.
Se tekee minulle helpoksi hypätä mukaan ja työskennellä luovasti tiimien kanssa."

"Ja kaikki työskentelevät nyt todella hyvin yhdessä. Jonkin aikaa se oli hankalaa, koska kasvoimme hyvin nopeasti.
Mutta tuntui siltä, että myös tulevaisuudessa tekemiemme pelien, Starfieldin ja Elder Scrolls VI:n ja mobiilijuttujemme osalta, että tarvitsimme isompia pelejä, jotta voisimme toteuttaa joitakin päässämme olevia asioita.
Kiitos paljon ajastasi, Todd. Ja vielä kerran, onnittelut palkinnostasi."

"Kiitos."

Gamelab

lisää

GRTV

lisää

Leffatrailerit

lisää

Trailerit

lisää

Tapahtumat

lisää