Suomi
Gamereactor
Videos
HQ

thatgamecompany - Jenova Chen haastattelussa

thatgamecompany - Jenova Chen haastattelussa

Audio transcriptions

"Gamelab 2020 -live on nyt ohi, mutta olemme onnekkaita ja kiitollisia siitä, että osa puhujista on kanssamme tämän ylimääräisen ajan messujen jälkeen, tietysti nykyisissä olosuhteissa COVID-19:n takia.
Kiitos paljon, että liityit seuraamme, Jenova thatgamecompanysta."

"Kiitos, että sain olla täällä.
Taisit osallistua juuri siihen paneeliin, joka käsitteli COVID-19:tä ja sitä, miten studiot työskentelivät tänä aikana, mutta teillä oli näitä erityisiä aloitteita Sky-pelin kanssa, joka toimii hyväntekeväisyyteen, ja teillä oli erilaista sisältöä, joten se on yksi hyvin erityinen tapa lähestyä koko tilannetta."

"Mitä voitte kertoa meille siitä, mitä te teitte tänä aikana?
Sky on peli, jossa pelattavuuden ja yhteisön ydin on antaminen ja anteliaisuus, ja monet pelit tasoittuvat lahjoittamalla toisiaan.
Kun huhtikuussa oli tulossa Earth Day, meistä tuntui, että halusimme tehdä jotain maapallon hyväksi, ja oli vain järkevää, että me kaikki työskentelisimme yhdessä istuttaaksemme oikeita puita."

"Aloitimme siis ensimmäisen hyväntekeväisyystapahtumamme, johon jos haluat osallistua, meillä on pieni vihreä viitta, jossa on pieni itu.
Jos sinulla on itu viitta, istutamme oikean puun, ja siitä tuli hyvin suosittu.
Päädyimme istuttamaan 42 000 puuta, ja se oli tavallaan alkuperäinen suunnitelma.
Mutta tuona aikana COVID puhkesi, ja kaikki toimijat olivat kuin, Hei, miksi teet tämän puiden takia? Meidän on tehtävä jotain COVIDille."

"Emme siis suunnitelleet mitään, mutta pelaajat ja myös yrityksen työntekijät sanoivat, emme voi olla sävykkäitä, meidän on tehtävä jotain todellista maailmaa varten.
Se oli oikea tapahtuma, eikö?
Niinpä ryntäsimme ulos yksinkertaisen kukan, jota voit pitää hatussasi."

"Jos lahjoitat sen COVID-kampanjan aikana, joka meillä on 20 dollarin ostos tavallisilla valuutoilla, mutta jos teet sen COVIDilla, saat pienen valkoisen kukan.
Ja olimme yllättyneitä siitä, että keräsimme kampanjan päätteeksi yli miljoona dollaria lahjoitettavaksi COVIDille.
Päätimme lahjoittaa Lääkärit ilman rajoja -järjestölle, koska mielestäni todellinen apu on lääkäreille, jotka ovat auttaneet, ja menevät eri maihin auttamaan köyhiä."

"Joten kyllä, olemme allekirjoittaneet sopimuksen, ja nyt kun ajo on ohi, Luulen, että me kaikki, kehittäjät ja yhteisön pelaajat, olemme aika ylpeitä siitä, että pienellä pelillä kuten Sky, saimme aikaan seitsennumeroisen summan.
Joten kyllä, se on todella uskomatonta."

"Minusta pelaajiemme anteliaisuus ja se, miten paljon kaikki välittivät tästä maailmanlaajuisesta pandemiasta, on todella vaikuttavaa.
Niin, tietenkin. Se on kaunis ele.
Puhutaan toisesta pelistä, Journey, tietenkin julkaistiin Epic Games Storessa kauan sitten.
Se on ollut siellä jo jonkin aikaa."

"Mitä se merkitsi studiolle, ei pelkästään liiketoiminnan kannalta, vaan myös tämän kauniin seikkailun avaamista tuhansille tai jopa miljoonille uusille pelaajille?
Joo, se on tavallaan mielenkiintoinen ajoitus.
Kun COVID tuli markkinoille, Sony teki myös Journeysta ilmaisen pelin."

"Juuri niin.
Joten kyllä, paljon enemmän ihmisiä saa tietää pelistä.
Emme ole saaneet näin paljon fanikirjeitä viime aikoina.
Ihan kuin Sony olisi juuri julkaissut sen ilmaiseksi PlayStationille."

"Ja sitten pitkän odottelun jälkeen Epic Storesta se on nyt saatavilla myös Steamissa.
Joten joo, olen vain iloinen, että peli pääsi vihdoin pois vain yhdeltä PlayStation-alustalta ja se on nyt useamman pelaajan saatavilla.
Joo, täällä on paljon huiveja löydettävänä.
Alustoista ja julkaisuista puhuttaessa tietysti Sky, jos olen oikeassa, Sky on ilmestynyt Switchille ja mobiililaitteille."

"Ja Journey, kuten mainitsit, on PC:llä Steamin ja Epic Games Storen kautta sekä PlayStationilla.
Voimmeko odottaa, että jokin näistä peleistä on pian saatavilla uusille alustoille?
Itse asiassa Sky ei ole vielä Switchillä.
Ilmoitimme juuri, että aiomme portata."

"Se on tällä hetkellä vain mobiilissa.
Ylitimme, luulen, jo yli 20 miljoonan pelaajan asennuksen.
Ja joo, Switch on siis itse asiassa ensimmäinen konsoli, joka koskaan tulee markkinoille.
Ja kyllä, meillä on suunnitelma tuoda se useammille alustoille, PC:lle ja muille konsoleille tulevaisuudessa."

"Tuo ensimmäinen Sky, mutta myös Journey vai ei?
Journey taitaa olla aika lailla valmis.
Journey on nyt PlayStationilla, iOS:llä ja PC:llä.
PlayStationin kanssa emme voi mennä suoriin kilpailijoihin."

"Mutta, tiedäthän, Sony on OK PC:n ja mobiilin kanssa.
He ovat enemmänkin OK jopa nyt, kun yhä enemmän Sonyn nimikkeitä julkaistaan PC:lle.
Teillä on tämä tavaramerkkityyli, tämä hyvin rentouttava mutta myös pohdiskeleva pelityyli hyvin mietiskelevällä tavalla.
Sanoisitko, että se on tuon pelifirman henki?
Voimmeko odottaa teidän pitäytyvän tässä tyylissä tulevissa peleissä?
Tarkoitan, että neljän pelin tekemisen jälkeen on aika selvää, että minulla on mieltymys."

"Mutta mitä tulee pelityyppiin, joita teemme, yksi yhteinen asia on se, että haluamme kokeilla uusia alueita.
Haluamme kokeilla jotain erilaista, mitä ihmiset eivät ole koskaan ennen tehneet.
Sanoisin, että Journey on ensimmäinen sosiaalinen, emotionaalinen peli, johon mielestäni keskityin.
Ja sitten Sky, tämä on ensimmäinen kerta, kun meillä on MMO, jossa ihmiset todella voivat keskustella toistensa kanssa."

"Mutta se on oikeastaan terveellinen paikka keskustella.
Useimmiten jos on nettikeskustelu, se on vain todella, todella pelottavaa.
Ja joo, itselleni yritin tehdä jotain, jossa vanhempi voi pelata lastensa kanssa yhdessä pelissä.
Ja Skyllä juuri nyt meillä on paljon äitejä pelaamassa tyttäriensä kanssa."

"Ja luulen, että se on vain, tiedäthän, aina kun työntää uusia perusteita, se tuo uudenlaisia pelaajia alalle.
Luulen, että markkinoille, koska monet Sky-pelaajistamme sanoivat, että tämä on ensimmäinen peli, jota he ovat koskaan pelanneet.
Minulle, joka rakastan pelejä ja haluan nähdä, että useammat ihmiset rakastavat pelejä, se on se, mitä haluamme tehdä."

"Haluamme saada enemmän ihmisiä pelaamaan pelejä, mutta välineenä.
Mainitsit, miten yhdistätte pelaajat peleihisi.
Eli pelisuunnittelun kannalta, ei vain taiteen tai muiden näkökohtien kannalta, vaan miten pelisuunnittelija luo tämän pelin tärkeimmäksi peruspilariksi, tämän inhimillisen yhteyden?
Miten te suunnittelette tämän ajattomaksi kokemukseksi?
Siitä on aloitettava, eikö?
Ja sitten jokainen päätös, jonka teet, teet sen lopullisen päämäärän vuoksi."

"Koska teemme mobiilipeliä juuri nyt.
Jos haluat tehdä pelin, joka tuottaa rahaa, on monia muita tapoja suunnitella peli.
Mutta me otimme tehtävämme sydämen asiaksemme, eikö?
Ja sitten on monia asioita, joita ei voi tehdä."

"Kuten ilmaiseksi pelattavissa peleissä on kaikenlaisia huonoja käytäntöjä.
Tiedäthän, siellä on niinku gotcha, tiedäthän, luulen, että monet ihmiset pitävät sitä pseudopelaamisena.
Siellä on, tiedäthän, niinku ihmisten asettamista toisiaan vastaan, niinku, tiedäthän, niinku, mustasukkaisuutta tai kilpailua.
Tarkoitan, että kun ajattelemme pelin tekemistä, mietimme, miten voimme ansaita yhteiskunnan kunnioituksen?
Jos he pelaavat tätä peliä, rakastaisivatko he tätä peliä välineenä?
Ja kun se on tavoitteena, monet asiat eivät tunnu mukavilta tehdä, eikö?
Ja ajattelen usein Pixaria ja Disneytä, koska heidän työnsä onnistuivat ansaitsemaan kunnioitusta meiltä."

"Ja tekisikö Disney koskaan niin? Pistää kaksi perhettä vastakkain pelissä, puistossa saadakseen rahaa?
Kuten, että tuolla perheellä on pidemmät hatut. Haluatko ostaa korkeamman hatun?
Se vain tuntuu väärältä.
Ja niinpä vietimme hyvin pitkän aikaa yrittäessämme löytää, mikä on oikea yhdistelmä, tiedäthän, sisällön ja liiketoimintamallien välillä, eikö?
Jos peli on ilmainen, miten ja milloin ihmiset maksavat siitä?
Ja kun he maksavat, tuntuuko heistä hyvältä?
Tuntuuko heistä jotenkin hämärältä?
En siis koskaan odottanut, että joudun käsittelemään liiketoimintamalleja, koska luulin olevani peliohjaaja."

"Keskityn pelikokemukseen.
Mutta kun siitä tulee mobiilipeli, niin kaikki nämä asiat kuten, tiedäthän, kuten tapa jolla pelin yhdistää, tapa, jolla maksat, ovat myös osa kokemusta, jonka muuttaminen on nyt sinun hallinnassasi.
Joten vain vastustaa ottamasta sitä mitä on olemassa ja muistaa oma ydin on minusta haastavin osa."

"Joo, se on vähän hankalaa.
Skyn kanssa tämä on loppukiri.
Kun Sky on tietysti vielä julkaisematta Nintendo Switchille, kuten sanoit, mitä muuta voimme odottaa seuraavaksi kyseiseltä pelifirmalta?
Mitä fanit voivat odottaa?
Meillä on uusi peli, jonka parissa työskentelemme, mutta se vie aikaa."

"Ja Sky on livenä toimiva peli.
Olemme olleet livenä vuoden ja meillä on suunnitelmia vielä kahdeksi vuodeksi.
Meillä on siis paljon sisältöä rakennettavana.
Joo, se on elävää toimintaa."

"Odotettavissa on siis paljon lisää tulossa Sky-maailmaan.
Odotan sitä sitten innolla.
Kiitos paljon ajastasi, Genova.
Pysykää turvassa ja terveinä."

"Pysy turvassa ja terveenä.
Kiitos teille."

Gamelab

lisää

GRTV

lisää

Leffatrailerit

lisää

Trailerit

lisää

Tapahtumat

lisää