Suomi
Gamereactor
artikkelit
Trine 2

Haastattelussa Frozenbyte

Frozenbyte täyttää ensi vuonna 10 vuotta, minkä lisäksi studio aikoo julkaista ensimmäisen kotimaisen pelin, joka ilmestyy samanaikaisesti PlayStation 3:lle, Xbox 360:lle ja PC:lle. Haastattelimme studion Lauri Hyväristä tulevasta Trine 2:sta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Viime vuonna julkaistu Trine oli vasta Frozenbyten kolmas peli, mutta se yhdisteli taidokkaasti tasohyppelyä ja fysiikkapohjaista pulmanratkontaa värikylläisessä fantasiamiljöössä. Lopputulos oli monien mieleen, ja Gamereactor palkitsi pelin yhtenä viime vuoden parhaimmista.

Alkukesästä 2011 ritarin, velhon ja varkaan seikkailut jatkuvat. Helsinkiläisstudion johtaja ja Trine-sarjan pelisuunnittelija Lauri Hyvärinen vastasi kysymyksiimme toisesta osasta.

Synkkiä zombipelejä ja ladattavia räiskintöjä pukkaa tätä nykyä joka tuutista. Mikä sai nuoren suomalaisstudion alun alkaen tarttumaan värikkääseen satumaailmaan?

Juurikin tarjonnan harmaus sai meidät lähestymään Trinen fantasiamaailmaa hieman eri värikulmasta! Aikoinaan, kun teimme Shadowgroundsit, oli ylhäältä kuvattu tummanpuhuva räiskintä vielä tuore juttu ladattavien pelien markkinoilla, mutta tällä hetkellä täytyy olla jo täysin uudet temput ja me koimme värikkään satumaailman olevan erinomainen konsti erottumiseen. Samalla pelin leppoisa tunnelma alkoi muodostua ja lopputulos kietoutui hienosti yhteen. Trinen julkaisuaikoina ja varsinkin sen jälkeen on alkanut tulla erittäin paljon tasohyppelyitä, mutta tämä ei tietenkään meitä haittaa, kannustaa vain keksimään uusia kulmia tuleviin peleihimme.

Tämä on mainos:
Trine 2

Trinen debyytistä PC:llä on pian kulunut puolisentoista vuotta. Millaisiin myyntimääriin peli on yltänyt ja onko esimerkiksi tuore Mac-julkaisu tuonut sille lisäyleisöä?

Alkuperäisen Trinen kanssa puhutaan jo varsin mukiinmenevästä, 400 000 kappaleen rajaa lähestyvästä myyntimäärästä. Mac-käyttäjät ovat myös löytäneet pelin, joskin toki suurin osa yleisöstä on edelleen Windows- ja PS3-alustoilla. Olemme olleet tyytyväisiä myynteihin, ja erityisen tyytyväisiä olemme pelin vastaanottoon ja siihen, kuinka pelaajat edelleen pitävät pelistä erittäin paljon. Trine 2:n uutisoinnin yhteydessä on todella mukavaa lukea pelaajien ykköstä ylistäviä kommentteja!

Missä vaiheessa pelille päätettiin tehdä jatkoa?

Tämä on mainos:

Vaikka pelin ykkösosasta tuli varsin mainio, emme saaneet siihen läheskään kaikkia haluamiamme ominaisuuksia, joten päätöksen jatko-osasta olimme tehneet jo ennen ykkösen julkaisua. Toki ilman myyntilukuja tämä oli pienoinen riski, mutta onneksi näimme hyvin pian, että riski kannatti ottaa. Trine 2:sta tulee erinomainen peli - hieman kliseisesti voisi sanoa, että Trine 2 on sellainen peli, jonka halusimme jo ykkösestä tehdä.

Onko jatko-osaan tulossa uusia päähahmoja vai jatkuuko tarina suoraan edellisosan pohjilta tutun sankarikolmikon ympärillä? Voitteko paljastaa tarinan lähtökohtia pääpiirteissään?

Sama kolmikko jatkaa edelleen pääosassa, joskin tarinan puolesta pelissä esitellään paljon muita juoneen liittyviä hahmoja. Tarinamme alkaa, kun kuningaskuntaa uhkaa uusi, salaperäinen vaara ja kokeneina kuningaskunnan pelastajina sankarimme pääsevät taas tositoimiin, enemmän tai vähemmän roolinsa hyväksyvinä. Tarinaan on tällä kertaa panostettu huomattavasti ja olemme siihen erittäin tyytyväisiä.

Trine 2

Mitä uusia kykyjä tai varusteita hahmoille on tulossa ja kuinka niitä voi hyödyntää pelin aikana?

Hahmojen taitojärjestelmää on uudistettu rankalla kädellä, jotta pelaajalla on enemmän vapautta tehdä omaan pelityyliinsä sopivia valintoja. Hahmojen uusista ominaisuuksista mainittakoon esimerkiksi varkaan ajan hidastus, joka hidastaa ympäröivää maailmaa, mutta ei varasta itseään tai muitakaan sankareita, mikä taas mahdollistaa varsin hauskoja pelin fysiikanmallinnuksella leikkiviä ratkaisuja. Velho taas saa mahdollisuuden ylläpitää levitoimiensa objektien liikevoimaa, ja ritari oppii muun muassa heittämään vasaransa!

Fysiikkapohjaiset pulmat ovat tietysti merkittävä osa Trineä, ja ratkaisut saattavat poiketa pelaajasta toiseen. Toinen pinoaa laatikoita velholla, kun taas toinen hoksaa flengailla varkaalla. Miten vaikeaa pulmien suunnittelu on ilman tiukasti käsikirjoitettua toimintamallia?

Pelin kohtauksien suunnittelu siten, että pelaajalla on lähes rajattomasi ratkaisumalleja, on toki haastavaa. Olemme lähteneet Trine 2:n suunnittelussa siitä, että vaikka itse keksimme johonkin kohtaan esimerkiksi kymmenen erilaista ratkaisua, on täysin varmaa että pelaajat pystyvät keksimään vielä paljon enemmän ratkaisuja, jotka eivät ole tulleet edes mieleemme. Lähestymmekin koko peliä siitä kulmasta, että meidän tehtävämme ei ole rajoittaa pelaajaa, vaan päinvastoin kannustaa pelaajaa etenemään keksimällään tavoilla. Itse varmistamme vain, että jokaiseen kohtaukseen on mahdollista keksiä ratkaisu jokaisella hahmolla sekä yksin- että moninpelissä ja annamme pelaajien ratkaista loput.

Trine 2

Kuinka paljon pulmanratkontaa on muutettu edellisestä osasta?

Kakkosen kanssa olemme panostaneet puzzleihin reilusti enemmän. Jokainen puzzle on aidosti uniikki ja ehkä hieman suurempaa kokoluokkaa kuin ykkösessä. Toisaalta olemme kiinnittäneet erityishuomiota siihen, että jokaiseen puzzleen löytyy lukemattomia ratkaisuja, ja vaikka nyt eri haasteet saattavat vaikuttaa ensin hieman monimutkaisilta, ratkaisujen monipuolisuus varmistaa, ettei kukaan jää pelissä jumiin. Olemme myös tehneet kimppapeliä varten omia ratkaisumalleja, joten kavereiden kanssa ei ole pelkästään hauskaa vaan myös pelikokemus muuttuu hieman kaksin- ja kolminpelissä.

Värikkäät fantasiahenkiset metsät, jylhät linnat ja luurankoja pursuavat luolat ovat iskostuneet mieleen voimakkaana kuvana Trinen perusolemuksesta. Pysyttekö kuvailemaan, millaisia maailmoja Trine 2:ssa päästään ihailemaan?

Trine 2:ssa pelaaja pääsee haukkomaan henkeään mm. useisiin taikametsiin, jäästä tehtyyn linnaan, valtavan puun sisällä olevaan asumukseen, sieniluolaan ja leijuville saarekkeille tehtyyn kaupunkiin. Ja tässä on vasta pelin tavanomaiset paikat!

Onko teknistä tasoa parannettu entisestään? Tukeeko grafiikka esimerkiksi DirectX 11 -ominaisuuksia tai interaktiivisempia, tuhoutuvampia ympäristöjä?

Trine 2:ta varten teimme itse asiassa koko pelimoottorimme uusiksi, ja tärkein tekninen uudistus on online-moninpeli. Alkuperäisen Trinen menestyksen siivittämänä olemme voineet tehdä kaiken korkeimmalla mahdollisella laadulla Trine 2:ta varten, ja lopputuloksena on huimia visuaalisia päivityksiä, kuten varjot, rajattomasti valaistusta, valtavasti uusia efektejä kuten vesipartikkelien tarkkaa mallinnusta. Erityismaininta pitää antaa uudelle animaatiotuelle, jonka ansiosta esimerkiksi kaikki kentissä olevat kasvit, liput yms. liehuvat tuulessa tuoden kentät todellakin eloon. Jos ensimmäinen Trine näytti hyvältä, toinen tulee varmasti räjäyttämään tajunnan!

Trine 2

Tarjoaako jatko-osa uusia vihollisia tuttujen epäkuolleiden hirviöiden lisäksi?

Trine 2:ssa viholliset ovat vaihtuneet mielenkiintoisempiin tuttavuuksiin. Erityisesti eri vihollistyyppejä sekä pomovihollisia on kehitetty huomattavasti ensimmäisen osan aliravittujen kaverien vastapainoksi.

Yhteistyömoninpeli oli ehkä yksi Trinen potentiaalisimmista ominaisuuksista, mutta online-tuen puuttuessa se jäi monilta kokematta. Trine 2:n on luvattu korjaavan puutteen. Mikä on ollut online-tuen tuottamisessa haastavinta?

Online-moninpelin toteutus erityisesti konsolialustoilla on haastavaa, varsinkin kun Trinessä fysiikat ovat tärkeässä pelillisessä roolissa ja niiden siirtäminen verkon yli täytyy toimia täydellisesti. Uskallankin väittää, että Trine 2:n moninpelikoodi on yksi hienostuneimmista mitä peleissä on nähty, ja tämän saavuttaaksemme jouduimme tosiaan tekemään koko pelimoottorimme alusta alkaen uusiksi.

Kuinka suuri vaikutus kavereiden kanssa pelaamisella lopulta on pelikokemukseen?

Kaverien kanssa avautuu yksinpeliratkaisujen lisäksi useita vain yhteistyössä toimivia ratkaisumalleja, joten sekä kaksin- että kolminpelit avaavat uusia mahdollisuuksien ovia ja sitä kautta voivat muuttaa pelikokemusta dramaattisestikin. Olemme kuitenkin suunnitelleet pelin kaikkia pelaajamääriä varten, joten vaikka ratkaisut vaihtelevatkin, ovat ne yhtä antoisia pelaajien lukumäärästä riippumatta. Uudelleenpeluuarvoa tämä toki lisää merkittävästi, ja virallinen suositus onkin, että Trine 2 pelataan läpi yksin ja yhdessä!

Trine 2

Trine 2 on julkistettu PC:lle, PS3:lle ja ensimmäisestä osasta poiketen myös Xbox 360:lle. Miksi ensimmäinen osa ei ilmestynyt Microsoftin konsolille?

Ensimmäisen Trinen kanssa teimme kyllä kaikkemme, mutta meistä riippumattomista syistä Xbox 360 -julkaisu ei ollut enää mahdollinen. Trine 2:n kanssa varmistimme Xbox 360 -version ensimmäisenä, minkä ansiosta saamme nyt julkaisun kolmelle alustalle samanaikaisesti. Trine 2 on itse asiassa ensimmäinen suomalainen peli, joka julkaistaan kaikille kolmelle alustalle samanaikaisesti.

Trinen tulo PlayStation 3:lle kesti hieman odotettua pitempään. Eikö yhden lisäalustan ottaminen Trine 2:lle lisää haastetta samanaikaisen julkaisun kannalta?

Teimme silloin ensimmäistä konsolipeliämme, ja Trine 1 oli myös julkaisijamme ensimmäinen PS3-peli, joten kummankaan kokemus ei ollut vielä paras mahdollinen ja useat pelin ulkopuoliset ongelmat pääsivät sotkemaan asioita. Nyt olemme kokeneempia ja lisäksi Trine 2:n konsoliversioiden julkaisija, Atlus, on erittäin kokenut konsolijulkaisujen ja testauksen suhteen. Siinä mielessä uskon, ettei vastaavia ongelmia enää nähdä.

Mikäli kaikki menee nappiin Trine 2:n kanssa, kiinnostaako vielä kolmannen osan tekeminen?

Varmasti kiinnostaa, koska maailma ja hahmot ovat niin koukuttavia ja tarinaa kyllä riittää, mutta uskomme Trine 2:n olevan jo niin hyvä peli, että voimme välillä tehdä jotain muuta pelisarjaamme tai ehkäpä jotain täysin uutta! :)

Kiitos ajastanne!

Kiitoksia!

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

6
Trine 2Score

Trine 2

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Suomalaisen Frozenbyte-studion Trine jatkuu, ja tarjolla on jälleen varsin värikästä fantasiaseikkailua yhteistyömoninpelillä höystettynä.

0
Frozenbyte uudisti ilmettään verkossa

Frozenbyte uudisti ilmettään verkossa

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Trine-sarjastaan tunnettu suomalainen Frozenbyte on pistänyt verkkosivustonsa uusiksi. Tavoitteena on tällä kertaa ollut parempi viestintä fanikunnan kanssa.



Ladataan seuraavaa sisältöä