Suomi
Gamereactor
artikkelit
RTR: The Real-Time Racing Game

Haastattelussa iOpener Median Andy Lürling

Saksalainen iOpener Media on uusi nouseva yhtiö, jolla on mielenkiintoinen missio. Yhtiö nimittäin yrittää muuttaa pelejä tavalla, joka voi häivyttää tavallisen tekoälyn asettamat rajoitukset pelikokemuksen autenttisuudelle. Mistä ihmeestä on oikein kyse, siitä otimme selvää haastattelemalla miestä hankkeen takana.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Kertoisitko lyhyesti kuka olet ja mitä teet?
Nimeni on Andy Lürling ja olen iOpener Median pääjohtaja ja perustaja. Visiomme on tuoda todellinen maailma virtuaalimaailmaan. Tämä on tietysti iso haaste, ja koska olemme silti pieni yhtiö, meidän täytyy keskittää voimavarojamme. Valitsimme moottoriurheilun lähtökohdaksemme. Tänä päivänä iOpener mahdollistaa pelaajien ajaa kotona oikeita kuljettajia vastaan livenä, reaaliajassa, samalla kun kuljettajat ajavat oikeilla radoilla ja oikeilla autoilla.

HQ

Kuinka päädyit pelialalle?
Ennen iOpenerin perustamista toimin johtotehtävissä ja yhtenä perustajajäsenenä monimediayhtiössä. Siellä meidän oli aika-ajoin otettava osaa peleihin ja peliprojekteihin. Nautin suuresti pelialalla työskentelystä ja tykkään pelata myös itse. Kun iOpenerin patentoitu teknologia astui kuvioihin, näin paljon potentiaalisia sovelluskohteita. Oikeasta maailmasta tulevan GPS-datan ja muun telemetriatiedon käyttäminen virtuaalimaailman elävöittämiseen olisi hyödyllistä monille aloille, mutta tietysti myös peleille ja moottoriurheilumaailmalle.

IOpener-teknologiaa on rummutettu seuraavaksi isoksi askeleeksi ajopeleissä, sillä se mahdollistaa oikeita kilpakuljettajia vastaan ajamisen reaaliajassa, pelaajan istuessa olohuoneessaan. Kyse ei ole aivan tavallisesta nettipelistä - kuinka se oikein toimii?
Uskomme, että iOpener Enabled -toiminnolla tarjoamme seuraavan sukupolven pelaamista. Pelaajat ovat tottuneet ajamaan tietokonetta vastaan ja kilpailemaan keskenään nettimoninpeleissä. Annamme nyt mahdollisuuden haastaa oikeat ammattikuljettajat, jotka ajavat oikeita autoja todellisilla radoilla. Tällä tavoin tuomme oikean maailman virtuaalimaailmaan, livenä.
Kaiken takana on patentoitu teknologia. Keräämme kehittämällämme "Orange boxilla" GPS-paikannus- ja telemetriadataa autoista ja välitämme datan palvelintemme kautta pelaajien tietokoneille tai konsoleille. Viivettä syntyy enimmillään kolme sekuntia, mikä on linjassa TV-lähetysten kanssa. Pelejä varten olemme kehittäneet erityiset algoritmit, jotka varmistavat optimaalisen balanssin pelaajan ja oikeiden autojen väliselle vuorovaikutukselle.

Haaveilen jo osallistumisesta täyden lähtöruudukon Formula 1 -kilpailuun. Asettaako teknologia rajoituksia sille, kuinka montaa autoa voidaan samanaikaisesti seurata?
Tällä hetkellä se on kustannuskysymys, mutta ainoa oikea rajoite on autojen määrä radalla!
Tarkoituksenamme on kattaa kaikki suurimmat kilpailusarjat lähivuosien aikana. Se myös tarkoittaisi sitä, että kaikki autot kyseisistä sarjoista olisivat iOpenerilla varustettuja.

Kaikki eivät tietenkään pysty pelaamaan pelejä samaan aikaan, kun oikeat kilpailut ovat käynnissä. Voivatko myös mattimyöhäiset hyödyntää iOpeneria?
Reaaliaikaisten kilpailuiden lisäksi iOpener Enabled -toiminto tarjoaa mahdollisuuden ajaa kilpailuja myöhemmin, mitä varten tallennamme ja varastoimme kilpailujen tapahtumat. Samoja kilpailuja voi ajaa niin monta kertaa kuin haluaa. Kuvitellaan esimerkiksi, että muutaman vuoden kuluttua saatat ajaa uusintakilpailua vuodelta 2010!

Tämä on mainos:

Mitä tapahtuu jos pelaaja kolaroi iOpenerilla ohjatun auton kanssa? Kykeneekö peli käsittelemään mahdolliset onnettomuustilanteet?
Tyypillisesti tällaiset tilanteet hallitaan erityisillä tekoälyalgoritmeillamme. Haluamme, että pelaaja voi olla vuorovaikutuksessa oikeiden autojen kanssa juuri niin kuin oikeallakin radalla olisi. Niinpä oikeat kuljettajat voivat ohittaa pelaajan, vaikka he eivät näekään pelaajaa todellisuudessa, ja toisaalta pelaaja voi törmätä heihin. Parhaillaan käynnissä oleva Real-Time Racingin betatesti (https://www.real-timeracing.com) auttaa meitä hiomaan optimaalista balanssia pelaajan toimien ja oikeasta maailmasta tulevan datan välillä, pelaajilta saamamme palautteen perusteella.

RTR: The Real-Time Racing Game

Pelistä puheen ollen, RTR: The Real-Time Racing Game on ensimmäinen iOpener Enabled -tuen sisältävä peli ja sitä kehittää ruotsalainen Simbin. Kerro vähän yhteistyöstä, kuinka se sai alkunsa ja miten kaikki on sujunut?
Se tuli aika luonnostaan; he ovat yksi arvostetuimpia ajopelien tekijöitä ja innokkaita kehittymään entistä paremmiksi. IOpenerille loogisin sisääntulo pelimarkkinoille olisi huippuluokan ajopelistudion rinnalla. Meidän visiomme ajopelien tulevaisuudesta ja yhteistyöstä on hyvin pitkälti samalla aallonpituudella. Odotamme innokkaasti, millaista hedelmää yhteistyö poikii peliyhteisöille, sekä tietysti myös moottoriurheilumaailmalle.
Kuten kuvitella saattaa, olemme yhteyksissä muidenkin pelintekijöiden kanssa monien eri projektien tiimoilta. Tulevaisuudessa on siis odotettavissa yhteistyötä useampien pelistudioiden kanssa. Uskomme, että kaikkien ajopelien tulisi olla iOpenerilla varustettuja, jotta pelaajat saisivat mahdollisuuden kilpailla oikeiden kuljettajien kanssa ympäri maailman.

Minkälaisia ominaisuuksia RTR:ltä on odotettavissa? Onko kyseessä vaativa simulaattori vai voiko kuka tahansa napata ohjaimen käteen ja hypätä radalle?
RTR perustuu Simbinin palkittuihin simulaattoreihin Race 07:aan ja GTR Evolutioniin. Tulevaisuudessa haluamme kuitenkin, että iOpenerin ominaisuudet ovat kaikkien ulottuvilla, arcade-faneista simulaatioharrastajiin.
Pelien ominaisuudet riippuvat paljolti niiden tekijöistä. Joissain peleissä on käytössä enemmän ajoapuja, jotta jokaisella olisi mahdollisuus nauttia ammattilaisia vastaan ajamisesta.

Tämä on mainos:
RTR: The Real-Time Racing Game

RTR: The Real-Time Racing Game on parhaillaan suljetussa betassa. Minkälaista palautetta olette saaneet testaajilta tähän mennessä?
He ovat hyvin innoissaan! Järjestämme oikeita kisatapahtumia joka kuukausi ja osa testaajistamme jopa anoo lomaa pystyäkseen kokeilemaan live-kilpailua.
Olemme itse asiassa aikeissa julkaista lisää beta-avaimia, jotta yhä useampi saisi mahdollisuuden kokeilla teknologiaamme ja antaa meille palautetta.

Milloin pelin on määrä valmistua ja mille alustoille?
IOpener Enabled -tuki on sinänsä alustasta riippumaton, mikä tarkoittaa sitä, että muutaman vuoden kulutta se löytyy kaikilta. Tällä hetkellä tähtäämme pelin julkaisua syyskuulle tai lokakuulle 2010.

Jos ajatellaan vähän eteenpäin RTR:stä, onko mahdollista, että iOpenerilla voidaan parantaa täysin toisenlaisia ajopelejä - jopa jotain mihin ei liity autoja lainkaan?
Ehdottomasti! Se juuri onkin niin jännittävää. Voimme helposti visioida lentosimulaattoreita, pyöräilyä, purjehdusta, hiihtoa ja paljon muuta.

Netissä on liikkunut paljon huhuja kytköksestänne seuraavaan WRC-rallipeliin. Olen varma, että useammallakin suomalaisella olisi vaikeuksia pysyä housuissaan, jos he pääsisivät ajamaan Mikko Hirvosta ja Kimi Räikköstä vastaan. Toteutuuko haave lähitulevaisuudessa?
Mikko ja Kimi ovat todennäköisesti yhtä mielissään tietäessään, että pian he kisaavat pelaajia vastaan! Olemme aloittaneet yhteistyön WRC:n kanssa. Tavoitteena on saada WRC-kausi 2012 iOpenerin piiriin, mutta jo ennen sitä jotkut onnekkaat pelaajat pääsevät testaamaan iOpenerilla varustettua WRC:tä!

Kiitos ajastanne! Odotamme innokkaasti "silmien avaajaa".
Ilo on meidän puolellamme! Toivottavasti nautitte siitä!

Aiheeseen liittyviä tekstejä

1
Haastattelussa iOpener Median Andy Lürling

Haastattelussa iOpener Median Andy Lürling

ARTIKKELI. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Saksalainen iOpener Media on uusi nouseva yhtiö, jolla on mielenkiintoinen missio. Yhtiö nimittäin yrittää muuttaa pelejä tavalla, joka voi häivyttää tavallisen tekoälyn asettamat rajoitukset pelikokemuksen autenttisuudelle. Mistä ihmeestä on oikein kyse, siitä otimme selvää haastattelemalla miestä hankkeen takana.



Ladataan seuraavaa sisältöä