Suomi
Gamereactor
artikkelit
Epic Mickey

Haastattelussa Warren Spector

Tanskan Gamereactorin Rasmus haastatteli yhtä kaikkien aikojen tunnetuinta pelisuunnittelijaa Warren Spectoria tämän seuraavasta pelistä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Wing Commander, Ultima VI, System Shock, Thief, Deus Ex. Warren Spector on ollut luomassa tai tuottamassa useita aikamme arvostetuimpia pelejä. Nyt Spector on tuomassa markkinoille uutta tasohyppelyseikkailua Mikki Hiirestä.

Wiille tarkoitettu Disney Epic Mickey ilmestyy 25. marraskuuta, ja jututimme suunnittelijalegendaa pelin valmistumisen alla.

Epic Mickey

Disney Epic Mickey kasvoi ideasta, jonka Disney esitti teille - kuinka suuri osa lopullisesta pelistä on lähtöisin alkuperäisestä ideasta ja kuinka paljon kehititte itse?

Tämä on mainos:

Tietyt peruselementit ovat säilyneet alkuperäisestä ideasta. Ne olivat nerokkaita, ja olisi ollut typerää jättää ne hyödyntämättä. Esimerkiksi unohdettujen, hylättyjen hahmojen joutomaa Wasteland, Mustakaavun osuus Mikki Hiiren joutumisessa sinne ja Osku Kanin ottaminen mukaan tarinaan - kaikki nämä olivat jo alkuperäisessä ideassa. On tietysti eri asia pelkästään ideoida kuin toteuttaa. Junction Point antoi kaikille ideoille lihaa luiden ympärille. Saimme silti mahtavat lähtökohdat, ja se vain osoittaa, että Disney on täynnä luovia tyyppejä!

Epic Mickey palauttaa Oskun parrasvaloihin ensimmäistä kertaa 80 vuoteen. Teette Disney-historiaa pelillänne. Mahtaa olla aika siistiä?

En usko, että osaan kuvailla tunnetta. Olen pakahtua ylpeydestä joka kerta, kun intro pyörähtää käyntiin ja Osku esiintyy uudessa Disney-tarinassa ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1928. Muistan, kun Disney ensimmäistä kertaa kysyi, olisimmeko kiinnostuneita tekemään Mikki Hiiri -pelin. Mietin, että ainakin pääsemme sivuhuomautukseen historiankirjoihin. Se on valtava asia minulle ja tiimille. Olemme kunniasta otettuja.

Epic Mickey
Tämä on mainos:

Mitä tavoitteita pelillä kehityksen aikana oli?

Useita, itse asiassa. Ensinnäkin halusimme tehdä Mikki Hiirestä yhtä ison tähden videopeleissä kuin se on kaikissa muissa medioissa. Kyseessähän on valtava filmitähti, TV-hahmo ja vetonaula Disney-huvipuistoissa. Silti pelisankarina Mikki ei ole noussut samalle tasolle. Toisekseen, Osku Kanin paluu. Se oli Walt Disneyn ensimmäinen piirrostähti - omana aikanaan valtava hitti. Osku on mahtava hahmo, ja olisi hienoa nostaa se taas suosioon. Pyrimme myös luomaan pelin, jolla olisi Pixar- tai Disney-animaation kaltainen laaja-alainen vetovoima. Jos elokuvat voivat tarjota viihdettä kaikille, mikseivät myös pelit? Näyttää siltä, että meillä on mahdollisuudet vedota aikuisiin ja lapsiin, miehiin ja naisiin, poikiin ja tyttöihin. Uskon, että valinnat, niiden seuraukset sekä erilaiset pelityylit auttavat välttämään "kohdeyleisön ansan".

Olet aiemmin tehnyt scifi- ja steampunk-pelejä, joissa on ollut verrattain realistinen tyyli. Disney Epic Mickey puolestaan on piirrosmainen. Millainen muutos on ollut ja onko sillä jotain merkitystä?

Olen nauttinut muutoksesta ikonisempaan, vähemmän realistiseen tyyliin. Lautapeliaikoinani minut tunnettiin hassuttelijana, sarjakuvatyyppinä, mutta en ole saanut mahdollisuutta näyttää sitä videopelimaailmassa. Nyt voin palata juurilleni. Se on tuonut mukanaan aivan eri tahdin, minkä tarpeessa olen ollut vietettyäni vuosia vakavampien, realistisempien pelien parissa. Toivon vain, että aiempien pelieni fanit näkevät samat pelilliset ideat myös Disney Epic Mickeyssä.

Epic Mickey

Slogan "pelityylillä on väliä" koristaa studiosi seiniä. Voitko kuvailla, mitä se tarkalleen tarkoittaa ja miten se liittyy Disney Epic Mickeyyn?

Se tarkoittaa sitä, että pelaajien tulisi voida ilmaista itseään pelissä tekemillään valinnoilla. Jos pelaat esimerkiksi Disney Epic Mickeytä ja pyyhit kaiken tieltäsi, sen pitäisi herättää erilaisia reaktioita pelimaailman hahmoissa verrattuna siihen, että maalaisit kaiken näkemäsi. Samoin pelaajan, joka pysähtyy auttamaan kaikkia apua tarvitsevia, tulisi saada erilainen kokemus kuin pelaajan, joka vain kiiruhtaa pelastamaan maailmaa. "Pelityylillä on väliä" tarkoittaakin sitä, etteivät pelit ole vain osoitus siitä, kuinka nokkelia niiden tekijät ovat - yhtä paljon peleissä on kyse siitä, kuinka nokkelia niiden pelaajat ovat. Sinä teet valinnat, me näytämme seuraukset - ideaalisesti vieläpä tuomitsematta valintoja. Pelin lopussa kunkin pelaajan tarina on yksilöllinen. Saat luoda oman versiosi Mikki Hiiren tarinasta Wastelandin pelastajana ja Oskun vapauttajana.

Maalin ja tinnerin käyttö vaikuttaa tuoreelta peli-idealta antaessaan pelaajien poistaa ja palauttaa pelimaailman objekteja. Mistä ajatus lähti?

Olen sanonut vuosia, että yksi pelinkehittäjiä edelleen piinaava ongelma on, kuinka alkaa luoda täysin interaktiivisia ja dynaamisia maailmoja. Eräs Junction Pointin ohjelmoijista, heppu nimeltään Matt Baer, jonka kanssa olen työskennellyt palttiarallaa kymmenen vuotta, keksi antaa Mikki Hiirelle kyvyn piirtää ja pyyhkiä. Halusimme muistuttaa Mikkiä piirroshahmon roolistaan, joten tuntui luonnolliselta antaa hahmolle mustetta ja maalia - elementit, joista Mikkikin on tehty. Mutta teemme tietysti peliä, jossa on kyse valinnoista ja seurauksista, joten pelaajille pitää antaa mahdollisuus myös päinvastaiseen toimintaan. Se johti lopulta ajatukseen pyyhkiä maalia tinnerillä. Kaikki kunnia Mattille - hän johti ideoiden implementointia ja todisti pelimekaniikan tehon.

Epic Mickey

Mikä osa Disney Epic Mickeystä on teille suurin ylpeydenaihe?

Tiimi on tehnyt vallattoman hyvää työtä kaapatessaan Mikki Hiiren olemuksen - miltä hahmo näyttää, miten liikkuu ja niin edelleen. Uskon myös, että Osku nousee pelistä tähtenä. Olen silti ylpein siitä, että peli tuntuu erilaiselta kuin muut pelit. Monet vertaavat sitä Marioon, toiset Zeldaan, ja riippuen siitä, miten he peliä pelaavat, he ovat kaikki oikeassa. Pelaajilla on todella paljon valtaa vaikuttaa siihen, millainen kokemuksesta muodostuu. Se on minusta hienoa.

Kuinka paljon turvauduitte Disney-arkistoon ja aiempiin luomuksiin toteuttaessanne Wastelandiä?

Nojasimme paljon arkistoon ja vanhoihin elokuviin sekä sarjakuviin - kuten myös joihinkin uudempiin. Halusin mahdollisimman suuren osan pelistä pohjautuvan Disney-tuotantoon, ja tiimi vastasi haasteeseen upeasti. Sanoin tiimille jo varhaisessa vaiheessa, että käyttäisimme kaiken mahdollisen Disneyn historiasta. Keksimme vain tarvittavat pelilliset ominaisuudet, jotka eivät ennestään sisältyneet Disney-universumiin. Kaikki muu on aitoa Disneyä. Odotan joidenkin yllättyvän sisällöstä ja uppoutuvan pelin innoittamana syvemmälle Disneyn historiaan.

Disney Epic Mickeyn intro alkaa Mikki Hiiri -lyhytelokuva Thru the Mirrorin henkiin herättämisellä. Onko mukana muita vastaavia kunnianosoituksia tai viittauksia? Mikä on mielestäsi hämärin viittaus pelissä?

Mukana on paljon vastaavia kunnianosoituksia - liian paljon tässä listattavaksi. Jätän asian tähän ja annan pelaajien löytää itse historialliset viitteet pelistä. Hämärin viittaus saattaa hyvinkin olla Osku Kani.

[Käännös: Kimmo Pukkila]

Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Disney Epic MickeyScore

Disney Epic Mickey

ARVIO. Kirjoittaja Leevi Rantala

Mikki Hiiri tekee näyttävän paluun uudessa tasohyppelyseikkailussa, jonka takaa löytyy muun muassa Deus Exin luojana tunnettu Warren Spector.

Haastattelussa Warren Spector

Haastattelussa Warren Spector

ARTIKKELI. Kirjoittaja Rasmus Lund-Hansen

Mikki Hiiri hyppii Wiille marraskuun lopulla, kun Disney Epic Mickey tulee myyntiin. Pelin takana seisoo yksi aikamme tunnetuimmista suunnittelijoista.



Ladataan seuraavaa sisältöä