Suomi
Gamereactor
artikkelit
The Witcher 2: Assassins of Kings

Haastattelussa Witcherin tekijät

CD Projektin nelikko Jonas Mattsson, Lukasz Szczepankowski, Jakub Stylinski ja Konrad Tomaszkiewicz vastasi Gamereactorin kysymyksiin The Witcher -sarjasta ja tulevasta Xbox 360 -sovituksesta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Miten päädyitte tekemään pelejä Andrzej Sapkowskin Noituri-romaaneista?

Jakub: CD Projektin hemmot halusivat tehdä vahvalla tarinalla varustetun roolipelin, ja puolalaisia kirjailijoita läpi käydessään löysivät Sapkowskin Noiturit.

Konrad: Ensimmäisen prototyypin kohdalla kokeiltiin erilaisia asetelmia ja tyylejä ennen kuin varsinainen kehitys alkoi. Geralt ei itse asiassa ollut alun perin päähenkilönä, mutta peli ei tuntunut oikealta. Näin päädyimme lopulta häneen.

Tiesittekö alusta alkaen millaisen pelin Witcheristä haluatte niin teemallisesti kuin pelillisesti?

Tämä on mainos:

Konrad: Witcher 2 perustuu Sapkowskin luomaan synkkään ja vaikeiden valintojen täyttämään maailmaan, joka oli helppo ottaa osaksi pelin maailmaa. Käsittelemme paljon aikuismaisia teemoja, välttäen mustavalkoisia asetelmia. Roolipeli tuntui siksi luonnolliselta vaihtoehdolta.

The Witcher 2: Assassins of Kings
Jakub Stylinski (Senior Gameplay Designer) ja Konrad Tomaszkiewicz (Implementation Lead).

Mitkä ovat suurimmat uudistukset tietokoneversiosta konsolille siirryttäessä?

Jakub: Osa liittyy pelattavuuteen, kameran käyttäytymiseen, uuteen tähtäysmalliin ja käyttöliittymään yleisesti. Toinen puoli liittyy taas tarinaan. Kuuntelemme yhteisöä tarkkaan, ja joidenkin mielestä osa tarinoista loppui hieman kesken. Näitä osia paransimme vahvistamalla niiden juoniosuuksia. Lisäsimme pelin loppuun myös kohdan, jossa pelaajan tekemien valintojen myöhemmät seuraukset näkyvät konkreettisemmin.

Tämä on mainos:

Konrad: Kaikki uudistukset tulevat tietysti myös PC:lle huhtikuun julkaisun yhteydessä.

Joudutteko tekemään paljon myönnytyksiä muuntaessanne PC-peliä konsolille?

Jonas: Emme varsinaisesti, ennemminkin lisäsimme tavaraa peliin. Yksinkertaisessa konsolikäännöksessä ohjattavuuteen tai muuhun ei juurikaan kiinnitetä huomiota, mutta meidän "mukaelmassamme" olemme lähteneet siitä, että kaiken pitää tuntua mahdollisimman luontaiselta Xbox-pelaajalle.

Lukasz: Jouduimme tietysti laskemaan hieman pintakuvioinnin tarkkuutta ja muuttamaan alueiden latautumista jakamalla ne hieman pienempiin osiin. Sen sijaan sisältöä emme ole karsineet vaan pikemminkin kasvattaneet.

The Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of Kings

Witcher 2:n vaikeustaso oli alun perin varsin kova. Päädyittekö muokkaamaan sitä konsoliversioon?

Lukasz: Uusi esittelyosio alussa helpottaa peliin sisään pääsemistä paljon. Se sijoittuu myös kokonaan uudelle alueelle ja sisältää pienen seikkailun, jonka aikana pelaaja oppii kaiken tarpeellisen Witcherin maailmassa selvitäkseen.

Jonas: Vaikeustaso nousee nyt tasaisemmin, vaikka kokonaisuutena peli ei ole yhtään edeltäjäänsä helpompi. Emme halua kohdella pelaajia idiootteina. Peli vaatii edelleen keskittymistä, taktiikoita ja kykyä sopeutua tilanteisiin. Sohvalla pelaaminen ei tarkoita sitä, että pelaaja haluaisi välttää haasteita.

Kuinka pitkään konsoliversio on ollut suunnitteilla? Oliko se jotain, mitä halusitte tehdä alusta lähtien?

Jonas: Ei ole salaisuus enää, että halusimme tehdä konsoliversion heti Witcher 2:n kehityksen alusta asti.

Lukasz: Pelimoottori suunniteltiin tarkoituksella monta eri alustaa tukevaksi.

The Witcher 2: Assassins of Kings
Lukasz Szczepankowski (Senior Quest Designer) ja Jonas Mattsson (Environment Artist).

Jonas: Halusimme kuitenkin keskittyä PC-versioon ensin sen sijaan, että olisimme kehittäneet molempia yhtä aikaa.

Lukasz: Tekniikkatiimimme on liian pieni siihen, mutta suunnittelu aloitettiin tietysti hyvissä ajoin. Olemme ylpeitä siitä, kuinka molemmat versiot onnistuivat.

Jos teidän pitäisi valita PC- ja konsoliversion välillä, kumpaa pelaisitte mieluummin?

Jonas: Minä itse asiassa suosin Xboxia tämän tyyppisiin seikkailu- ja roolipeleihin. Ohjain kädessä sohvalla makailu sunnuntaipäivänä vaan toimii paremmin.

Lukasz: Olen konsolipelaaja itsekin, joten kallistuisin varmaan Xboxin puoleen. Rakastan roolipelejä, mutta kunnollisia ei ollut pitkään tarjolla kuin PC:lle. Uskon, että Xbox-pelaajat tulevat pitämään Witcher 2:sta.

Millaiset ovat CD Projekt Redin ja Witcherin tulevaisuudensuunnitelmat?

Jakub: Tällä hetkellä keskitymme täysipainoisesti Xbox-version viimeistelyyn huhtikuuta varten.

Konrad: Jatko on enemmän korkeammalla pallilla istuvista kiinni, mutta en usko että tämä olisi vielä Witcher-sarjan viimeinen peli. Itse olemme ehdottomasti valmiita jatkamaan Geraltin tarinaa.

The Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of Kings

Lue myös Xbox 360 -version ennakko!

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Nappaa The Witcher 2 ilmaiseksi Xbox Onelle

Nappaa The Witcher 2 ilmaiseksi Xbox Onelle

UUTINEN. Kirjoittaja Arttu Rajala

Major Nelson on julkistanut 10 uuden Xbox 360 -pelin listan, jotka liittyvät Xbox Onen yhteensopivuuden piiriin. Koko listan voi katsoa alta, mutta merkittävin näistä...

Kokeile The Witcher -sarjaa ilmaiseksi

Kokeile The Witcher -sarjaa ilmaiseksi

UUTINEN. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Eikö Titanfallin betakutsua ole kuulunut? Kaipaatko viikonloppuun jotain muuta pelattavaa? Steamissä voi tänä viikonloppuna pelata The Witcheriä ilmaiseksi.

The Witcher kirjoissa ja peleissä

The Witcher kirjoissa ja peleissä

ARTIKKELI. Kirjoittaja Markus Hirsilä

The Witcher on viime vuosien suosituimpia roolipelisarjoja. Markus Hirsilä syventyi sarjan lähdemateriaalina toimiviin Noituri-kirjoihin ja peilaa pelejä niihin.



Ladataan seuraavaa sisältöä