Suomi
Gamereactor
artikkelit
WRC: FIA World Rally Championship

Haastattelussa WRC:n Fabio Paglianti

Saksan Gamereactorin Christian Gaca matkasi Italiaan tapaamaan Milestonen väkeä ja ottamaan selvää lokakuun alkupuolella julkaistavasta WRC: FIA World Rally Championshipistä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Virallinen MM-rallipeli tekee paluun tänä vuonna pitkän PlayStation-yksinoikeuden jälkeen. Milestonen kehittämä ja Black Bean Gamesin kustantama WRC on tekeillä PlayStation 3:lle, Xbox 360:lle ja PC:lle luvaten kattavaa ja realistista rallikokemusta kaikille.

Tapasimme pelin ohjaajan Fabio Pagliantin Italiassa.

WRC: FIA World Rally Championship
Ohjaaja Fabio Paglianti tähtää WRC-lisenssillä korkealle.

WRC on luonnollisesti varsin hienovarainen peli mitä realismiin tulee - onhan kyseessä rallisimulaatio. Kuinka monelle peliä tähdätään, vai onko ralli automaattisesti niche-tuote?

Tämä on mainos:

Ei, tuskin näin on. Loimme fyysisen simulaatiojärjestelmän autoja varten. Kaikki auton reaktiot riippuen tienpinnasta, pompuista ja pidosta ovat mukana. Sen lisäksi loimme eri asteisia apuja, jotta jokainen voi kokea rallipelin. Esimerkiksi ajonvakautin auttaa viemään autoa vauhdikkaissa sivuluisuissa ilman ongelmia.

Ratin kanssa pelaaminen tuntuu luonnollisesti aidommalta, sillä sorapinnan tuntuma välittyy käsiin ja joka rengas rahisee omalla tavallaan, joten autoa on helpompi viedä äärirajoilla. Joka tapauksessa peli on suunniteltu ajoavut huomioon ottaen, mikä antaa jokaisen tuntea olonsa rallikuskiksi. Ralliauton ajaminen vaatii täysin eri tyylin kuin tavallisen auton ajaminen.

Meillä on mukana myös jarruavustaja, joka jarruttaa pelaajan puolesta ja auttaa ymmärtämään, missä kohdissa jarrua on poljettava. Pelaaja voi hiljalleen vähentää ajoavun tehoa ja lopulta poistaa sen kokonaan käytöstä. On jokaisen oma asia valita yksilöllinen ajotapansa.

Ovatko kaikki autot käytössä heti alusta alkaen?

Tämä on mainos:

Kaikkea ei ole välttämätöntä uralla ajaa, mutta se on tehtävä, jos pelissä haluaa saada kaiken avatuksi. Se on pelaajan valinta. Mutta tavallisen pelin alussa kaikki autot, kaikki pelitilat ja kaikki tiimit ovat saatavilla. Vain uratilassa aloitetaan pikkuluokasta ja taistellaan tietä ylöspäin.

Kuinka pitkä matka pelin valmistumiseen vielä on?

Olemme lähes valmiita, noin 90-prosenttisesti. Korjaamme joitakin bugeja ratojen varsilla, joitakin puskia, jotka ovat vielä tiellä, joitakin puita, jotka eivät lataudu kunnolla, joitakin rakennuksia, jotka eivät ole riittävän todenmukaisia. Teemme viimeistelytyötä - se on tällä hetkellä keskeisin fokus. Lisäämme myös yleisön ja animoitujen objektien määrää.

Kokeiltuani kaikkia ratin optioita PC:llä, PS3:lla ja Xbox 360:lla, huomasin eri versioiden tuntuvan aika erilaisilta...

Se riippuu [rattien] eri malleista, niiden esiasetuksista ja ominaispiirteistään.

Onko omaa rattia mahdollista säätää?

Loimme ohjausvaihtoehtoihin systeemin, jossa ratin asetukset voi laittaa kohdalleen. Pelkkien näppäinasettelujen lisäksi asetuksia voi säätää myös kuolleen alueen osalta sekä ratille että polkimille. Se toimii hyvin kaikilla rateilla, mutta toki on olemassa joitakin malleja, jotka toimivat toisia paremmin. Toiset mallit kuten Xbox 360:n Fanatec eivät anna pelin asettaa Force Feedback -tehosteita, koska ne on määritelty ratissa itsessään. Yleisesti ottaen meillä on kuitenkin paljon liukusäätimiä, joilla ratin voi asettaa kohdalleen. Tuemme yhteensä noin 40 rattia. Katamme tarjonnan varsin hyvin.

Tukeeko peli dynaamisia säätehosteita?

Ei, tänä vuonna käytämme esiasetuksia. Päätimme laittaa radat sääolosuhteisiin, joissa ne ovat rallin tapahtumahetkellä. Sää on siis pysyvä, mutta kaikilla paikoilla on hyvin ainutlaatuinen valaistus ja säätila. Radat näyttävät hyvin tyypillisiltä ja niiden luonteenpiirteet tulevat esiin. Ruoho, puut, monumentit, maisemat, ympäristö - ideana on ilmentää kutakin aluetta niin kuin rallikuski sen näkee osallistuessaan ralliin.

Mistä syystä Saksan ralli näyttää enemmän Italiaan kuin Saksaan sijoittuvalta?

Saksan rallin tapahtuma-alue on hyvin, hyvin erikoinen. En tiedä Saksassa muuta paikkaa, jossa olisi viinintuotantoa maaseudulla, sotilastukikohta, jonka läpi on ajettava, ja kaupunkirata - kaikki rinta rinnan. Joten Trierissä [kaupungin nimi] kaikki kolme ympäristöä yhdistyvät yhdessä rallissa. Se on poikkeuksellista, mutta se muistuttaa paljon esikuvaansa. Olemme myös ottaneet mukaan Porta Nigran, kuuluisan monumentin.

WRC: FIA World Rally Championship
Rattituki on tärkeää Milestonelle. Kuvassa pelin testipenkki.

Työskenteleekö studiollanne ihmisiä, joilla on oikeaa kokemusta rallista?

Ehdottomasti. Irvin Zonca, joka on vastuussa pelikokemuksesta, oli kuljettaja ja on myös seurannut ystäväänsä kartturina. Lisäksi saimme kaikki jonkin verran rallikokemusta ammattikuskien karttureina - se oli erittäin jännittävää. He opastivat meitä kaikessa: käsijarrun kanssa, vastaohjauksessa ja äärimmäisessä vauhdissa. Se oli hirvittävää, koska auto saa sinut täydelliseen shokkiin. Hyvin erilainen kokemus.

Keskityttekö enemmän PC:lle vai konsoleille, koska aiemmat WRC-pelit julkaistiin vain konsoleille?

Ei, haluamme rallielämyksen kaikille, joten kaikki saavat saman kokemuksen. PC-pelaajat todennäköisesti arvostavat eniten rattitukeamme, koska se on hyvin monimutkainen ja he ovat tottuneempia säätämään asetuksia matkallaan huippukuskiksi. Mutta konsolipelaajat voivat nyt säätää rattejaan samalla tavalla.

Jos katsotaan Codemastersin F1 2010:tä, he yrittävät lisätä roolipelimäisiä elementtejä peliinsä. Oletteko ajatelleet samaa?

Kyllä, teimme niin heti alussa. Harkitsimme myös kelausmahdollisuutta. Mutta tänä ensimmäisenä vuotena haluamme pysyä realismissa - ehkä lisäämme jotain myöhemmin. Haluamme tarjota kattavan, realistisen ja helposti lähestyttävän kokemuksen pelaajille, ja se on riittävästi tänä vuonna. Ensi vuonna teemme kovasti töitä lisääksemme uusia ominaisuuksia. Meidän on parennettava, kun lisäämme monimutkaisempia kerroksia peliin.

Harkitsitteko lainkaan 3D-tekniikkaa?

Alamme miettiä sitä. Se on uusi ominaisuus videopeleissä, joten ehkä näemme sen ensi vuonna.

Lisenssiin liittyen - myös Gran Turismo 5:ttä mainostetaan WRC-lisenssillä...

Heidän sisältönsä on vanhaa ja kaikki rajoittuu kolmen vuoden taakse. Myös heidän rallikokemuksensa on tyyliltään hyvin erilainen, kuten on myös koko Gran Turismon ajotyyli. Gran Turismo 5:n tuntuma ei ole rallin tuntuma. Meillä on virallinen lisenssi, johon kuuluvat kaikki viimeisimmät autot, ajajat, paikat. Mutta ennen kaikkea WRC antaa todellisen rallin tunteen.

[Käännös: Kimmo Pukkila]

WRC: FIA World Rally Championship
WRC: FIA World Rally Championship
WRC: FIA World Rally Championship
WRC: FIA World Rally Championship
WRC: FIA World Rally Championship
WRC: FIA World Rally Championship
WRC: FIA World Rally Championship
WRC: FIA World Rally Championship
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

WRC: FIA World Rally ChampionshipScore

WRC: FIA World Rally Championship

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

MM-rallipelit ovat viettäneet viime vuodet visusti tallissa, mutta nyt tilanteeseen tulee muutos. Miltä Black Bean Gamesin rallidebyytti tuntuu?



Ladataan seuraavaa sisältöä