Gamereactor



  •   Suomi

Kirjaudu sisään
Gamereactor
artikkelit
Hades II

Hades II, lopun salamyhkäisyys selitettynä

Kun fanit ryntäävät kiireesti katsomaan Timea, he huomaavat tunteneensa olonsa haaleaksi, kun lopputekstit rullaavat.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

**VAROITUS Tämä artikkeli sisältää massiivisia spoilereita tarinasta Hades II:ssa.**

Hades II on monin tavoin edeltäjäänsä parempi. Pelattavuus on tiukempi, pelissä on kokonainen ylimääräinen reitti voitettavana, ja sisältöä on kaiken kaikkiaan enemmän. Nyt kun peli on kuitenkin laskeutunut v1.0:aan ja loppu on paljastettu, fanit ovat jakautuneet sen suhteen, ja jotkut arvostelevat sitä, miten Supergiant päätti Melinoën ja Chronosin tarinan päättymisestä.

Mikä ihmisiä sitten ärsyttää niin paljon? Vielä kerran, jos todella haluat välttää spoilereita, suosittelemme, että katsot nyt muualle. Muuten spoilaamme lopun tästä eteenpäin. Mennyt? Okei, hyvä. Päästäksesi loppuratkaisuun Hades II:ssa, sinun on voitettava sekä Chronos että Typhon lukuisia kertoja. Joka kerta kun voitat Chronoksen, Melinoë puhuu veljensä Zagreuksen kanssa menneisyydessä unien kautta ja suunnittelee suunnitelman Chronoksen pysyväksi lopettamiseksi.

HQ
Tämä on mainos:

Kaikki kuulostaa hyvältä, eikö? Kuolema Chronosille ja kaikkea sellaista. Paitsi että kun olet nähnyt vaivaa tappaaksesi Typhonin ja Chronosin useita kertoja, siirrät vastuun Zagreukselle, joka sen sijaan, että tappaisi Chronosin lopullisesti, kutsuu häntä liittymään Haadeksen taloon ja elämään perheensä kanssa sen sijaan, että vangitsisi hänet. Tämä johtaa sitten siihen, että nykyinen Chronos luopuu tehtävästään ja sodasta Olymposta vastaan, vapauttaa perheesi ja tulee periaatteessa hyväksi kaveriksi lähitulevaisuudessa.

Fanit verkossa ovat jakaneet osansa kritiikistä loppua kohtaan, ja suurelta osin he ovat huomauttaneet, kuinka epätyydyttävältä se tuntuu. Kun olet lähtenyt kostoretkelle, jäät ilman sitä aivan lopussa, koska Chronos muuttaa yhtäkkiä mielensä. Myös Melinoën tarinan lopettaminen tehokkaasti ensimmäisen pelin päähenkilön toimesta tuntuu siltä, että häneltä on viety hänen hetkensä.

Hades II

Annoin Hadesille 10/10 pistettä, ja pysyn arvosanani takana, mutta valehtelisin, jos sanoisin, etten ymmärrä, mitä ihmiset ajattelevat lopusta. Se tuntuu hieman tyhjänpäiväiseltä, vaikka tiesimme kaikki, että niin kävisi. Hades II on roguelike, mikä tarkoittaa, että emme melkein koskaan päässeet pisteeseen, jossa Supergiant sanoisi: "No niin, se siitä, pojat, ette saa enää pelata, koska olette voittaneet pelin". Näimme saman Hadesissa, mutta Zagreus testasi Hadesin talon puolustusta, mutta se tuntui paljon helpommalta pilleriltä niellä kuin se, että Melinoë jatkaisi vanhojen pomojen mätkimistä MCU-tason aikajanan hölynpölyjen takia.

Tämä on mainos:

Olen eri mieltä väitteestä, jonka mukaan Zagreuksen ei kuuluisi olla luonteeltaan sellainen, että hän säästäisi Chronosin. Zagreuksen koko matka Haadeksessa tähtää hänen perheensä palauttamiseen, joten hän tuskin tappaa omaa isoisäänsä vain siksi, että uni pyysi häntä siihen. Zagreus ei aio lopettaa Timea pysyvästi yrittämättä edes saada häntä näkemään järkeä, joten kun Chronos päättää, ettei hän kosta perheenjäsenilleen, on ymmärrettävää, miksi Zag teki niin kuin teki.

Olen kuitenkin samaa mieltä muista kohdista. Se, että Zagreus päättää, miten tarina päättyy, riistää Melinoëlta ja siten pelaajalta sen autonomian, joka heillä on ollut aiemmin. Heidän tehtävänsä on käytännössä pyyhitty pois. Mutta Supergiantin vahvuudeksi on todettava, että kirjoitus ei ole täysin tietämätön tästä asiasta. Chronosia jahdanneet hahmot, kuten Hecate ja Melinoë, jäävät katkeransuloisella maulla suuhunsa, kun heidän on nyt kestettävä sen titaanin läsnäoloa, jonka he ovat halunneet tappaa niin kauan.

Hades II

Kyllä, Hades II oli kirjoittanut itsensä hieman kuoppaan tämän tarinan vakavuuden kanssa, ja loppu tuntui siltä, että se joko tyydyttäisi ja estäisi meitä pelaamasta lisää tai antaisi meidän jatkaa pelissä tuntien, ettemme ole saavuttaneet kerronnan näkökulmasta paljonkaan. Kuitenkin koko sen ajan, kun Hades II oli Early Accessissa, faneilla oli toinenkin teoria siitä, miten peli päättyisi. Melinoë liittyy kreikkalaisessa mytologiassa vahvasti painajaisiin, joten teoria viittasi lähinnä siihen, että jumalatar kiduttaisi Chronosia ikuisesti kaaoksen mustan kiven avulla ja muistuttaisi häntä siitä, että jos hän yrittäisi paeta tai taistella hänen perhettään vastaan uudestaan, jumalatar olisi valmis metsästämään häntä.

Se on synkkä loppu. Luultavasti liian synkkä Supergiantille, joka selvästi halusi positiivisemman otteen tarinan loppuratkaisusta. Henkilökohtaisesti minua olisi kuitenkin tyydyttänyt enemmän tuo loppu, sillä se tuntuisi siltä, että Melinoën teos voi jatkua ilman, että maailmaan ja sen tapahtumiin jää liikaa kysymysmerkkejä. Tällaisenaan Hades II:n loppu tuntuu hieman märältä sieneltä. Siitä puuttuu sitoutuminen joko Melinoën pimeyteen, koska hän ei pystynyt tappamaan Chronosia, tai uuden aikakauden alkuun ilman Aikaa, kun Melinoë teki Chronosille lopullisen lopun. On vaikea sanoa, mitä Supergiant olisi voinut tehdä toisin, mutta kun keskustelu jatkuu seuraten yhä useampia pelin loppuun asti pääseviä ihmisiä, jää nähtäväksi, muuttuvatko tunteet.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Hades IIScore

Hades II

ARVIO. Kirjoittaja Alex Hopley

Supergiantin ensimmäinen jatko-osa on saavuttanut 1.0-versionsa, mutta miten se voi pärjätä yhdelle kaikkien aikojen parhaista roguelikeista?



Ladataan seuraavaa sisältöä