Suomi
Gamereactor
ennakot
Halo Wars 2

Halo Wars 2

Reaaliaikastrategiaa konsolilla? Kim kävi testaamassa ennakkoon Halo Wars 2:n.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Reaaliaikastrategia konsolilla saa monet nyrpistämään nenäänsä. Peligenren tarkkuuden ja nopeuden tarve on kieltämättä vaikea saavuttaa hiireen sekä näppikseen verrattuna kömpelöllä peliohjaimella. Alkuperäinen Halo Wars näytti, että pelin ei ole pakko uhrata kaikkea ohjaimen alttarille. Jatko-osa on viimein tulossa näin seitsemän vuotta myöhemmin Xboxin lisäksi myös PC:lle. Pystyykö 343 Industries ja Creative Assembly puhaltamaan eloa kuuluisaan pelisarjaan ja jo kerran kuolleeksi julistettuun genreen? Kävimme Redmondissa 343 Industriesin vieraana pelaamassa kampanjaa ensi kertaa, kokeilemassa uutta Blitz-pelimuotoa ja imemässä liuskoittain Halo-historiaa pääkoppaamme.

Creative Assemblyn mukana olo sai aikaan ristiriitaisen vastaanoton. Toisaalta studiolla on vahvat perinteet PC-reaaliaikastrategioiden puolella, mutta sen Total War -pelisarja poikkeaa voimakkaasti virtaviivaisemman Halo Warsin tyylistä. Onneksi jo Halo Wars 2:n betasta lähtien oli selvää, että studio pystyy säilyttämään ja kehittämään alkuperäisen pelin luomia perusteita.

Studiot kertoivat paljon pelin historiasta ja omista tavoitteistaan. Ensimmäisen pelin tapahtumista on kulunut 28 vuotta. Kapteeni Cutter sekä Spirit of Firen miehistö ovat viettäneet tämän ajan cryo-unessa. Sodan aikana Cortana luotiin, Reach menetettiin ja Cutter herää vähemmän mieluisaan todellisuuteen. Dan Ayoub kertoi studion haluavan vahvan tarinan sekä sen arvoisen pahiksen. Atriox on massiivinen ja pahansisuinen Brute, mutta samalla erittäin älykäs. Darth Vader -tyyliseksi hahmoksi kuvattuna hän toimii yhdessä The Banished -ryhmänsä kanssa Covenantia vastaan. Brutet ovat ensi kertaa tarinan ainoita pahiksia.

HQ
Tämä on mainos:
Halo Wars 2Halo Wars 2Halo Wars 2
Halo Wars 2Halo Wars 2Halo Wars 2Halo Wars 2
HQ

Toinen tärkeä tarinan osa on uusi Isabel-tekoäly, joka poikkeaa edellisten osien Cortanasta ja Arianasta merkittävästi. Hän auttaa miehistöä pääsemään kärryille tapahtumista cryo-unen aikana. Tarina kerrotaan Halo Warsin tapaan Blurin tekemien, todella vaikuttavien välinäytösten kautta. Pelasimme kampanjan alkupuolen tehtävää, jonka Ark-tapahtumapaikka lienee tuttu kaikille Halo-veteraaneille. Se tuhottiin Halo: Combat Evolvedin aikana, mutta on sittemmin saatu taas kuntoon. Tapahtumia ja John-117:aa referoidaan tehtävän aikana. Itse tehtävässä ohjasimme avaruusjääkäreitä, Warthog-jeeppiä ja liekinheitinsotilaita.

Tämä on mainos:

Perusmekaniikat ovat ennallaan ja Halo Warsia pelanneet ovat välittömästi kotonaan. Lisätehtävät tuottavat lisäpisteitä tai uusia yksiköitä. Tukikohdan rakentamisen ja armeijan kasvattamisen jälkeen alkoi viimeinen hyökkäys ja taistelu, jota voisi kuvata pomomatsiksi. Tehtävä tuntui hyvin jaksotetulta ja dynaamiselta. Se sisälsi myös paljon löydettävää. Kampanja on pelattavissa sekä yksin että kaverin kanssa Xbox Onen ja PC:n kautta cross-playssa.

Kampanjan jälkeinen Halo Wars 2 on myös pätevä moninpeli yhdestä kuuteen pelaajalle. Dominion-pelimuodossa joukkueet keräävät voittopisteitä pitämällä kartan eri osia hallussa. Moninpeli tuntuu yhtä jämäkältä kuin aiemmassakin osassa. Uusi Blitz-pelimuoto sotkee pakkaa enemmän. Se ei sisällä yhtään tukikohdanrakennusta tai resurssienkeruuta. Blitzissä taistellaan. Korttien avulla. Pakassasi on 12 korttia, joista neljä on kädessä kerralla. Niitä pelaamalla luodaan yksiköitä suoraan taistelukentälle käyttämällä kartasta löytyvää energiaa. Voimakkaat yksiköt kuten Scarabit käyttävät enemmän energiaa. Pelasimme läjän 2 vs. 2 - pelejä, joiden aikana yksiköiden tasapaino kävi hyvin selväksi. Yksipuolinen armeija ei pärjää.
Pakkaa voi rakentaa parin eri strategian kautta. Haluatko puskea ulos hirveän määrän halpoja yksiköitä vai muutaman todella voimakkaan? Jos pelaat kaverin kanssa, pakkanne voivat täydentää toisiaan. Nautimme uudesta pelimuodosta täysin rinnoin, sillä se tarjosi jotain uutta ja erilaista sekä muuta peliä nopeampaa viihdettä tutussa ympäristössä.

Halo Wars 2 laajentaa ja kehittää kaavaa sekä tuo genren takaisin konsoliympäristöön. Se on kunnianhimoinen yritys niin kampanjan kuin moninpelinkin puolella. Yhtäaikainen PC-julkaisu tarjoaa yhä useammalle mahdollisuuden hypätä mukaan.

Halo Wars 2Halo Wars 2Halo Wars 2Halo Wars 2
Halo Wars 2Halo Wars 2
HQ
Halo Wars 2Halo Wars 2

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Halo Wars ei ole saamassa jatkoa

Halo Wars ei ole saamassa jatkoa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Mesiä

Halo Wars 2:n ilmestymisestä on vierähtänyt jo vuosia, ja viimeisimmästä päivityksestäkin on mennyt puoli vuotta. Nyt tekijät kertoivat, ettei teoksen parissa enää...

0
Halo saa uusitun ulkoasun?

Halo saa uusitun ulkoasun?

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Halo 4 ja Halo 5 -pelien taiteellinen tyyli ei täysin säväyttänyt pelaavaa kansaa, sillä ihmiset olivat tottuneet aiempien osien värikkääseen tyyliin, jota myös Halo Wars...



Ladataan seuraavaa sisältöä