Suomi
Gamereactor
arviot
Harvestella

Harvestella on tarinaltaan tarpeettoman monimutkainen japanilainen roolipeli

Square Enixin maanviljelysroolipeli on ulkona, ja sen fantasiamaailmassa on nyt vietetty aikaa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Muinoin tekemäni ennakkotestin perusteella Harvestella epäonnistui varsinkin tarinansa kertomisen osalta. Nyt kuitenkin peli on julkaistu PC:lle ja Nintendo Switchille, joten on aika katsoa kokonaisuutta.

Heti alkuun on sanottava, että vaikka tarinalla on hetkensä, on se monimutkaisuutensa ja kummallisuuksiensa vuoksi kovin vaikeasti seurattavissa. Mukana on aikamatkailua ja fantasiaa sci-fiä unohtamatta, ja lopuksi kaikki pyritään punomaan yhteen tavalla, joka jättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia. Ajan kuluessa tästä muodostuu kasvavassa määrin ongelma, sillä on vaikeaa panostaa sellaiseen tarinaan, jossa ei tunnu olevan mitään järkeä. Lopputuloksena peliä tuntee pelaavansa eteenpäin vain siksi, että tehtävälistassa niin sanotaan.

Se varsinainen tehtäväsuunnittelu on kovin yksiulotteinen ja tylsä. Suurin osa ajasta niin pää- kuin sivutehtävissä kuluu dialogia seuratessa, eikä ääninäyttelyä ole lainkaan. Ajoittain olen ollut palauttamassa joukkoa sivutehtäviä, ja dialogia seuraillessa kului aikaa seuraavan tunnin verran. Mukana on sellaisiakin tehtäviä, joissa pitää suunnata maastoon suorittamaan hirviöitä täynnä oleva luolasto. Silloin yhdessä elämäsimulaation kanssa Harvestella muuttuu kiinnostavammaksi.

Tämä on mainos:
HarvestellaHarvestellaHarvestella

Maailman tutkimisesta ja tappelemisesta kun on puhe, Harvestellan maailma on jaettu erilaisiin paikkoihin, joissa voi kulkea vapaasti ristiin rastiin. Kaupungeissa mukaan tarttuu erilaisia tehtäviä, tavataan uusia tuttavuuksia ja tehdään ostoksia. Sitten taas luolastoissa on erillisiä huoneita täynnä pahiksia, ja niitä yhdistävät toisiinsa käytävät. Pelaajan on tietenkin piestävä pahikset, ja hyvin suunniteltuja erilaisia olioita on kiitettävän paljon.

Taistelumekaniikka on hyvin perinteinen, joten pelaaja joko mäiskii tai loitsii vahinkoa olioille käyttäen yhtä työtä (Job). Jokainen on omansa, ja pelaaja voi valita neljästä vaihtaen niiden välillä milloin haluaa. Jokainen uusi työ (Job) avataan jututtamalla tärkeitä ihmisiä tarinan kuluessa, ja jokaista työtä (Job) voi parantaa käyttäen Job Pointeja. Järjestelmä on yksinkertainen, mutta se toimii hyvin.

Harvestellasta voisi luulla, että maanviljelys on suuressa roolissa, mutta niin ei lopulta ole. Sen sijaan kyse on enemmänkin joukosta päivittäisiä askareita, joista saadun hyödyn avulla pääsee seikkailemaan muualla. Päivät kuluvat nopeasti, ja kasvit kasvavat yhdessä yössä. Näin ollen omaa tilaa saa olla koko ajan hoitamassa. Saatuja antimia sitten myydään, jonka jälkeen voi ostaa tilan laajennuksia, päivittää aseita tai hankkia reseptejä parempaan kokkailuun. Ruoalla pärjää sitten paremmin luolastoissa. Tilan hoitaminen tuntuu pakolliselta pahalta, koska vain siten voi edistyä niissä muissa pyrkimyksissä.

Tämä on mainos:
HarvestellaHarvestella
HarvestellaHarvestella

Koska maa antaa antimiaan nopeasti, myös vuodenajat vaihtuvat vauhdikkaasti. Harvestellan vuodenaika kestää noin 30 päivää, ja jokaisena vuodenaikana vain tietyt kasvit kasvavat. Pelissä on niin ikään esineitä, joilla pystyy muokkaamaan viljeltyjä tuotteita paremmiksi tai joksikin muuksi. Esimerkiksi myllyllä saa tehtyä vehnästä jauhoja, joten sen jälkeen ei enää tarvitse ostaa vehnäjauhoa muualta.

PC:llä pelatessa kävi selväksi, että Harvestella on selvästi tehty Nintendo Switch mielessä. Käytössäni oli RTX 3090 ja 11th Gen i9 CPU kera 64GB RAMin. Moinen ei olisi ollut tarpeellista, sillä Harvestella ei ollut minkäänlainen haaste PC:lleni. Niin ikään grafiikka-asetuksia ei pääse muokkailemaan, eikä ohjaimen nappeja pääsee uusiksi asettelemaan (joskin tavallisella näppäimistöllä se onnistuu). Lisäksi grafiikka ja pelimaailman suunnittelu muutenkin on selvästi kotonaan Nintendo Switchillä. Maailma nimittäin tuntuu tyhjältä, eikä yksityiskohtia juurikaan ole. Lisäksi paikasta toiseen siirryttäessä on syytä varautua runsaisiin latausruutuihin.

HarvestellaHarvestella

Harvestellassa on paljon hyvää. Maatilan hoitaminen on toteutettu hyvin, ja askareiden tekeminen liittyy hyvin pelin muuhun tekemiseen. Niin ja pahiksien moninaisuus pitää mielen virkeänä. Pelimaailma ei kuitenkaan kutsu tutkimaan itseään, eteneminen on hyvin tasaista kautta linjan ja tarinaa on erittäin vaikea seurata. Ajoittain peli näyttää hyvältä, mutta pääasiassa erittäin vanhentuneelta. Jos siis pitää niin japanilaisista roolipeleistä kuin maatilanhoitopeleistä, saattaa Harvestella olla kokeilemisen arvoinen.

06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Maatilan hoitaminen toimii hyvin, taistelumekaniikka ja Job-luokat ovat yksinkertaisia ja tehokkaita, runsaat värit
-
Hyvin tasainen rytmitys, selvästi Nintendo Switchin peli, liian monimutkainen tarina
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä