Suomi
Gamereactor
arviot
Hitman 2

Hitman 2

Ammattitappajan entistä monipuolisempi arki

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Täytyy myöntää, että niinkin laadukas ja kehuttu kuin Hitman-sarja on, omat pelikokemukseni sen parissa ovat jääneet jostain kumman syystä ainoastaan alkuvuosien tekeleisiin. Tämä ei ole kuitenkaan estänyt IO Interactivea kehittämästä sarjaa eteenpäin, jonka uusin osa on jo sarjan yhdeksäs. Vähemmän omaperäisesti nimetty Hitman 2 on jatkoa vuoden 2016 Hitman-pelille, joka monien fanien kauhuksi oli rakennettu episodipohjaiseksi. Hitman 2 kuitenkin palauttaa kaljun ammattitappajan juurilleen, niin sanotusti yhteen kokonaiseen peliin, joten ei kun skraga kaulaan ja (ihmis)metsälle.

Salassa pidetyn menneisyytensä alkaen hiljalleen selvitä, agentti 47 jatkaa kuolettavaa työtään ammattitappajana. Tällä kertaa miehen kiikarissa on mystinen organisaatio Shadow Client, jonka romuttaminen onnistuu napsimalla sen jäseniä yksi kerrallaan.

Peli muodostuu yksittäisistä toimeksiannoista, joissa tavoitteena on niputtaa yksi tai useampi juonen kannalta oleellinen kohde. Vaikka yksittäinen tehtävä sijoittuu aina rajattuun alueeseen, riittää tehtävässä tekemistä paikan laajuuden ja ennen kaikkea rikkaan ympäristön ansiosta pidemmäksikin aikaa, varsinkin jos haluaa todella hoitaa tehtävän ammattimaisesti. Hitmanin hienoin puoli onkin juuri tehtävän suorittamisen vapaus halutulla tyylillä. Kohteita voi eliminoida kovaan ääneen räiskien tai hiljaisuudessa tukehduttaen. Näiden ääripäiden välille mahtuu myös jos jonkinlaista onnettomuuden kyhäilyä aina myrkyttämisestä laitteiden sabotoimiseen. Monipuolinen tapa tappaa ei kuitenkaan tee pelistä helppoa, sillä kohteita turvaa yleensä lauma henkivartijoita tai vielä pahempaa, alueella saattaa pyöriä lukuisia siviilejä. Helposti säikähtävät sivulliset henkilöt raportoivat herkästi viranomaisille nähdessään jotain epäilyttävää tai vaarallista, eikä ongelmilta voi välttyä.

Pelin taustatarina on hiukan vaikealukuinen, jos pelisarja ei ole entuudestaan tuttu. Hahmoja ja organisaatioita esitellään paljon ja kun soppaan lisätään salajuonia ja muita koukeroita, ei tehtävien välillä juonta eteenpäin vievät animaatiot meinaa oikein aueta kokonaisuudessaan. Hitman 2 kuitenkin suosittelee pelaamaan tehtäviään useaan kertaan ja kokeilemaan erilaisia lähestymistapoja, sillä niiden avulla peliin voi saada paljonkin uutta sisältöä. Uusien pukujen ja aloituspaikkojen lisäksi törmäsin uusiin henkilöihin, jotka sitoivat tarinaa yhteen mielenkiintoisilla tavoilla. Hitman 2:n pelillinen anti on huomattavasti rikkaampi kuin se ensisilmäyksellä antaa ymmärtää.

Tämä on mainos:
Hitman 2Hitman 2Hitman 2

Suoriutuakseen tehtävistään hahmolla on tappavien taistelu- ja aseenkäsittelytaitojen lisäksi myös paljon erilaisia tarvikkeita käytössä. Riippuen tehtävästä, mukana on tuli- ja lähiaseita sekä mahdollisia harhautustyökaluja ja elektroniikkasälää. Tarpeen tullen myös vihollisten kalustoa voi käyttää heitä vastaan. Jos tehtäväalue ei mahdollista vaarallisten esineiden mukana tuontia, pitää pelaajan hyödyntää paikalta löytyviä arkisia asioita tehtävän suorittamiseen. Esimerkiksi WC-pönttö on oiva paikka hukuttaa kohde tarpeiden teon jälkeen tai ruuvimeisselillä saa aikaiseksi ilkeää jälkeä kylkeen tuikattuna, myös vahingossa. Monipuolinen toiminta hienosti toteutetun kenttäsuunnittelun aikaansaamassa rikkaassa ympäristössä eskaloituu hauskasti mitä innovatiivisimpiin paniikkiratkaisuihin, kun hahmo meinaa jäädä rysän päältä kiinni. Naureskelin moneen otteeseen, kuinka ammattiottein salassa alkanut tehtävä päätyy järkyttävään verihurmokseen siviilien ruumisläjän keskelle, yrittäessäni peitellä jälkiäni läsnäolostani ja teoistani.

Täysin itse ei pelaajan tarvitse kaikkea pelissä oivaltaa, vaan halutessaan pelissä saa päälle vihjeavun, joka mainitsee seuraavista toimenpiteistä kartalla näkyvinä huomiopisteinä, sekä käsittelijän mainitsemina vihjeinä. Agentti 47:n oleellinen työkalu on myös hänen aistinsa, jonka saa aktivoitua milloin haluaa. Tässä tilassa peli näyttää alueen mielenkiinnon kohteita ja uhkaavia henkilöitä itse kohteen ohella. Tappajan sulava liikehdintä vaatii siis aikamoisen kasan nappien painalluksia ohjaimesta. Aluksi pelaaminen tuntuikin varsin kankealle oikeiden nappien paikkaa hapuillessa. Pelin toiminnot on kuitenkin jaettu varsin loogisesti ja hetken pelaamisen jälkeen alkaa pelattavuus sujua kuin itsestään ja Hitman 2 pääsee täyteen potentiaaliinsa. Ainoastaan aseella tähtääminen on yliherkkää ja muistuttaa alkuaikojen FPS-pelien töksähtelevästä ohjainpeluusta, jolloin osuminen ilman useiden sekuntien sihtaamista oli lähes mahdotonta. Ammattitappajana aseeseen turvautuminen on kuitenkin aina se vihoviimeinen ja samalla kaikista tylsin vaihtoehto kohteen neutralisoimiseen.

Hitman 2 tukee ilahduttavasti 4K-resoluutiota ja HDR efektejä. Siksi olinkin aika yllättynyt kuinka vanhentuneelta grafiikka näyttääkään. Hahmojen naamat olivat suttuisia ja näyttivät enemmänkin istuvan yli kymmenen vuotta vanhaan peliin, varsinkin ensimmäisissä tehtävissä. Myös hahmojen animaatiot ovat kankeita ja osa käynnistetyistä toiminnoista töksähtää liikkeestä toiseen. Yleisilme on muutenkin hiukan kylmän teknisen oloinen, mikä tosin istuu hyvin pelin teemaan. Se missä Hitman 2:n graafinen ilme kuitenkin pääsee loistoonsa, on erikoistehosteiden ja yksityiskohtien määrä. Erityisesti heijastukset ja pintojen aiheuttamat vääristymät on tehty hienosti ja tuntuvat kaikessa vahvuudessaan miellyttävän omaperäiselle ja toimivalle ratkaisulle. Laajoissa tasoissa voi olla myös paljon kaiken maailman taustaroinaa kuten tuulessa heiluvaa ruohikkoa ja kymmenpäisiä ihmisryhmiä. Osittain johtuen ehkä juuri näistä asioista, peli tökkii välillä itsensä aivan pelikelvottomaksi grafiikka-asetusten panostaessa näyttävyyteen, siitäkin huolimatta, että pelaan Xbox One X:llä.

Tämä on mainos:

Uskottavan eläväisen äänimaiseman päälle, Hitman 2:n tasoissa hääräävät hahmot ovat kovin puheliaita. Osittain tämä on juonen kanssa oleellista, sillä keskusteluja kuuntelemalla voi saada vinkkejä avittamaan tehtävän suorittamista. Mutta myös näiden keskustelujen ulkopuolella hahmot esimerkiksi kommunikoivat keskenään ja reagoivat pelaajan toimintaan miellyttävän usein ja monipuolisesti. Täyteläisestä äänimaailmasta kertoo myös se, että tehtävien aikana musiikkia ei ole mutta sitä ei myöskään tajua edes kaipaavansa.

Nykypäivän suoraviivaisten ja hektisten toimintapelien seurassa, Hitman 2 erottuu edukseen omaperäisellä ja rauhallisella tyylillään. Monipuoliset ja laajat tasot mahdollistavat sisäisen ammattitappajavietin toteutuksen mitä mielikuvituksellisimmin keinoin. Teknisistä kömmähdyksistä huolimatta Hitman 2 vakuuttaa rikkaalla pelillisellä annilla ja toimii oivana esimerkkinä siitä, kuinka hiiviskelypelejä tehdään.

HQ
Hitman 2Hitman 2Hitman 2
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Todella monipuolinen, Omaperäinen, Kenttäsuunnittelu, Hauska tunnelma
-
Vanhentunut grafiikka, Optimoinnin puute
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Hitman 2Score

Hitman 2

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Ammattitappajan entistä monipuolisempi arki

GR Livessä tänään Hitman 2

GR Livessä tänään Hitman 2

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Jouluaaton "striimissä" on tänään kahden tunnin ajan Hitman 2:hta. Liity mukaan katsomaan ja kommentoimaan klo 17:00 täällä.



Ladataan seuraavaa sisältöä