Mikä onkaan elämän tarkoitus? Kehittäjä Tha Ltd. on tuonut pelissä Humanity esille oman ajatuksensa. Kyseessä on pulmaileva tasoloikkapeli, jossa johdatetaan sieluja pelastukseen hengellisenä Shiba Inuna.
Humanityn ajatus on sama kuin Lemmings-pelissä. Joukko ihmisiä liikkuu ilman älyä tai kiinnostusta muuttaa kulkusuuntaa, ja pelaajan on sitten johdateltava joukko turvaan oikeaa reittiä käyttäen. Nyt katsellaan kolmiulotteista tilaa, ja eri käskyillä voi vaikuttaa ihmisjoukon toimintaan. Ohjeena voi olla esimerkiksi kääntyä vasempaan, tai tehdä ihmiset kevyemmiksi ennen heidän sinkoamistaan uuteen paikkaan.
Ideana on tietenkin kannustaa luovuuteen ratkaisujen keksimisessä. Pelin edetessä haasteet lisääntyvät ja monipuolistuvat. Ajan kanssa tarjolla olevat keinot ja käskytkin lisääntyvät.
Tarinatilassa jokaisessa kentässä vaikuttaa olevan yksi selkeä ratkaisu, mutta tilanteeseen saa hieman mausteisuutta lähestymällä asiaa omalla tavallaan. Humanityssa se luovuus ei ehkä ole huipussaan, mutta itseään pääsee silti toteuttamaan jossain määrin. Nopein ratkaisu ei koskaan vaadi liiaksi ajatusta, mutta jos haluaa poimia kyytiin ne kerättävät Kultaiset Kundit, on tehtävä ties millaista merkillistä. Ja tähän rohkaistaan, sillä Kultaisilla Kundeilla avataan uusia kenttiä ja saadaan uusia kykyjäkin pelaamista monipuolistamaan. Lisäykset voivat olla kosmeettisia muutoksia aina sellaisiin työkaluihin asti, joiden avulla kentän suorittamisen suunnittelu helpottuu. Toisin sanoen Kultaiset Kundit ovat paljon muutakin kuin vain kiva lisätehtävä siinä sivussa.
Pulmaileva tarinatila opettaa pelin eri mekaniikat, mutta on kuitenkin vain yksi tapa pelata Humanitya. Mukana on myös mahdollisuus luoda niitä omia kenttiä ja pulmia muiden ratkottavaksi. Näin ollen pelattavaa on käytännössä loputtomasti ja ikuisesti, vaikkei haluaisi juuri itse kenttiä suunnitella.
Humanity on hyvin yksinkertainen peli, ja siksi pelaajien itsensä luoma sisältö toimii niin hyvin. Ajoittain pulman ratkaisu ei tietenkään ole selvä, mutta suurimmaksi osaksi pelattavuus on niin selkeää, että ratkaisu on kyllä hahmotettavissa. Mukana on kaikesta huolimatta erikseen tehtyjä ratkaisuohjelmia, joskin tällöin kerrotaan vain perusratkaisu ilman sitä, miten Kultaiset Kundit saa mukaan.
Olin yllättynyt siitä, miten hyvin Humanity rullaa PC:llä. Ajoittain ruudulla on tuhansia ihmisiä, ja siitä huolimatta peli ei yskähtele missään vaiheessa.
Humanity on pulmailupeli, jolla on se oma juttunsa. Pulmailu ja tasoloikkailu pitävät toiminnan tuoreena kentästä toiseen, ja käyttäjien itsensä tuottama sisältö takaa, että aina on jotain uutta pelattavaa. Päällisin puolin käsittelyssä on myös elämän tarkoitus, ja ehkä myös ikävän karkoitus.