Kävipä niin, että asteroidi mäjähti maahan, tuhoten planeetalta lähes kaiken elollisen ja jättäen vain ikuisen hyytävän talven jälkeensä. Suurin osa maan asukkaista kuoli planetaarisen yhteentörmäyksen sattuessa, mutta jotkut enemmän tai vähemmän onnekkaat selvisivät kuitenkin. Apua ei ole saatavissa mistään, vai onko sittenkin?
Mojo Bones -studion Impact Winter kertoo mielenkiintoisen tarinan selviytymisestä maailmanlopun jälkeisessä ympäristössä. Pelin päähenkilö, Jacob Solomon, onnistuu selvittämään tiensä läpi hyisten maisemien kuultuaan avunhuutoja ja löytää itsensä hylätystä kirkosta neljän muun selviytyjän seurana. Pian selviää, että apu on saapumassa jostain kaukaa ja viisikon tulisi selviytyä vielä 30 päivän ajan ennen mahdollista pelastumista. Selviytymistä hankaloittavat vähäiset ruokavarat ja muut resurssit, sekä tietysti hyytävä pakkanen jo itsessään.
Pelastussignaalin nappaajaksi selviää Ako-Light, pelin keskiössä toimiva robottiapuri, jolla on tärkeä rooli selviytymisen kannalta ylipäätään. Robo pystyy poraamaan tiensä läpi jäisen kamaran, skannaamaan ympäristöä mahdollisten resurssien toivossa ja kartoittamaan aluetta. Ensi alkuun peli vaikuttaa varsin simppeliltä kokonaisuudelta. Jokaisella tiimin jäsenellä on oma erityiskykynsä, jota on hyödynnettävä selviytymiseen. Ainoa pelaajan ohjastama hahmo on Jacob, joka yhdessä Ako-Lightin kanssa kiertää jäistä erämaata ruoan ja materiaalien toivossa.
Asiat alkavat kuitenkin muuttua varsin pian. Hahmot eivät ole erämaassa yksin. Erilaisia sivuhahmoja vaeltaa ympäri jäätikköä sivutehtävineen ja myöhemmin pelissä kuvaan astuvat myös vihollismieliset petoeläimet. Selviytyvän viisikon tarpeista on huolehdittava, sillä nälkä, jano ja väsy yllättävät nopeasti. Ryhmän hengissä pitäminen, uusien tarvikkeiden rakentelu, Ako-Lightin päivittäminen, erämaassa seikkaileminen ja eläimiltä puolustautuminen - siinäpä sarkaa kerrakseen seuraavaksi 30 päiväksi. Maailma aukeaa sitä mukaa, kun Ako-Light päivittyy ja tarvittavia varusteita saa kasattua kokoon. Erämaa aukeaa pelaajan eteen pala palalta, mikä pitää pelin jatkuvasti liikkeessä.
Yksi mielenkiintoisimmista seikoista pelissä on se, miten sen kerronta muuttuu pelaajan keskittyessä eri sivuhahmoihin. Jokaisella ryhmän hahmolla on oma tarinansa, jota pelaajan täytyy seurata päätarinan sivussa. Näin ollen uusilla pelikerroilla eri valinnat johtavat eri lopputuloksiin ja kuten kehittäjätiimi kertoi, yksikään pelikerta ei koskaan ole samanlainen. Yksi läpipeluukerta kestää ilmeisesti noin 12 tunnin ajan, mutta peli pitää yllä myös listaa nopeimmista läpipeluuajoista speedrunnereita varten. Nopeasti pelattuna peli kestänee tiimin mukaan noin viidestä kuuteen tuntiin, riippuen valinnoista.
Level up! -tapahtumassa pelattavissa ollut versio oli varhainen, mutta onnistui esittelemään pelin eri aspekteja silti hyvin. Ottaen huomioon sen, miten paljon pelaajalla on jatkuvasti asioita huolehdittavanaan, pelaaminen oli sujuvaa ja käyttöliittymä kaikkine ominaisuuksineen mukavan looginen ja toimiva.
Pelin visuaalinen tyyli on myös maininnan arvoinen asia. Peliä suunniteltiin aluksi tiukasti kaksiulotteiseksi, mutta nykyinen yläviistosta kuvattu tyyli on hyvä valinta, sillä tutkimusmatkailu on selkeää ja maailmalla on oma, erottuva ilmeensä. Kaikki tarvittava on suoraan silmien edessä. Hahmojen piirrostyyli on niin ikään mukavaa katseltavaa, eikä peliä voisi visuaalisesti sekoittaa oikeastaan mihinkään toiseen.
Tässä vaiheessa pelissä oli toki vielä myös ongelmansa. Aina kun ryhmän keskinäisiä nahinoita oli päässyt selvittämästä ja ruokkinut poppoon navat, oli aika lähteä uudelle tutkimusretkelle. Vaan annas olla, kun nenänsä työnsi kirkosta ulos, oli jolla kulla jälleen herne nenässä. Niinpä suuri osa ajasta kului sahaamiseen edes takaisin kirkon ja erämaan välillä. Tällaiset asiat ovat toivottavasti hiottu pois lopulliseen versioon mennessä.
Muilta osin peli vaikutti alkumetreillä pätevältä. Konsepti on kekseliäs ja vaikka ryhmän tarpeista huolehtiminen tuntuikin välillä siltä, kuin olisi pelannut maailmanlopun jälkeistä Simsiä, suurimmaksi osaksi pidin näkemästäni. Kuinka syvälle erämaa ulottuu, selviää huhtikuun lopussa kuluvaa vuotta, kun pelin PC-versio tulee ulos. Peli on luvattu myös Playstation 4:lle sekä Xbox Onelle, mutta minkäänlaista ajankohtaa julkaisulle studio ei halunnut tässä vaiheessa vielä antaa.