Suomi
Gamereactor
arviot
Impact Winter

Impact Winter

Päivä huomisen jälkeen

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Maailma voi loppua monella tavalla, jos teoreettikkoja on uskominen. Impact Winterin visiolla ihmiskunta kohtaa loppunsa meteorin tömähtäessä tantereeseen ja aloittaessa uuden jääkauden. Aivan kaikki eivät sentään kuole, vaan muutama sitkeä jää jäisen planeetan pinnalle vailla toivoa paremmasta. Perheensä menettänyt Jacob lähtee etsimään turvaa pitkin salomaita, kunnes sattumalta tupsahtaa lumen peittämään vanhaan kirkkoon. Kirkossa Jacob ei ole yksin, sillä sisältä löytyy muutama muukin pelastumisesta haaveileva.

Potkua pelastushaaveille antaa eriskummallinen robotti nimeltä Ako-Light, joka ottaa kopin tuntemattomasta signaalista. Viesti kertoo jonkun saapuvan 30 päivän päästä, mutta kuka ikinä signaalin takana onkaan, jää mysteeriksi. Oljenkorsia ei ole käytettävissä liiaksi asti, joten tuore selviytymisryhmä ottaa tehtäväkseen selviytyä kyseisen 30 päivän ajan ja selvittää, ovatko tulijat ystäviä vai vihollisia.

30 päivää on pitkä aika, joten ryhmän tulee toimia yhdessä omien erikoistaitojensa avulla selvitäkseen. Jacobin tehtäväksi jää samoilla pitkin jäistä erämaata elintarvikkeiden ja materiaalien toivossa. Kirkon virallinen mummo hallitsee tottakai ruoanlaiton, vanhempi setämies selviytymiskeinot, siinä missä seurueen nuoriso rakentee, korjailee ja tieteilee. Hahmot tietävät mitä haluavat, joten Jacob kuuntelee kuuliaisesti ja pyrkii toteuttamaan toiveet parhaansa mukaan.

Ruoka, juoma, lämpimänä pysyminen ja väsymys ovat oleellisessa roolissa Impact Winterin seikkailussa. Henki on yllättävän höllässä jos perustarpeista ei huolehdi. Sivuhahmot ovat tekoälyn ohjaamia ja selviytyvät kirkossa omillaankin, mutta Jacob pystyy esimerkiksi säännöstelemään ruokatarpeita ja vettä ryhmän kesken. Syytä onkin, sillä ilman säännöstelyä hahmot kiskovat surutta napaansa kaiken minkä kirkosta löytävät ja varastot tyhjenevät ennätysvauhtia. Jacob pystyy myös antamaan sivuhahmoille erilaisia rooleja tarpeen mukaan. Esimerkiksi yhden hahmon voi komentaa metsästämään lumessa kahlaavaa faunaa tai esimerkiksi rakentelemaan tavaroita nopeammin pirteyden kustannuksella. Erilaista mikromanagerointia on paljon, jos niikseen haluaa, mutta ilmankin pärjää aikansa.

Tämä on mainos:

Pelin varsinainen pihvi rakentuu tutkimusmatkailun, Ako-Lightin päivitysten ja rakentelun ympärille. Kerätyllä roinalla ryhmä pystyy parantelemaan elinolosuhteitaan ja päivittyvän Ako-Lightin avulla maailmaa pystyy tutkimaan laajemmin. Ensimmäiset yritykset päättyivät itselläni kuolemaan, sillä asioiden priorisointi on alussa yllättävän hankalaa. Kunhan esimerkiksi paikallinen vesilaitos ja kunnollinen lämmitysjärjestelmä ovat valmiit, stressi helpottaa hieman. Ako-Lightin kehittymisen myötä ryhmälle aukeaa uusia mahdollisia rooleja ja rakentelemalla saa käyttöönsä tottakai kokonaan uusia laitteita kasattavaksi.

Impact WinterImpact WinterImpact WinterImpact Winter

Erilaisia liikkuvia osia on todella paljon, mutta peli pysyy silti näppärästi lapasessa. Koska pelaajan tarvitsee käytännössä huolehtia vain seikkailemisesta, tunnelma on kuin avoimen maailman roolipeliä pelatessa. Ryhmän muiden hahmojen antavat tehtävät yhdistettynä jatkuvasti aukeaviin uusiin juttuihin koukuttavat todella pahasti, eikä peliä meinaa malttaa laskea käsistään ennen kuin seuraava kuolema korjaa. Kokonaisuus taiteilee monipuolisuuden ja virtaviivaisuuden välillä todella taitavasti.

Rokassa on vain yksi todella paha rikka, nimittäin käyttöliittymä. Peli on suunniteltu pelattavaksi ohjaimella - konsoliversiot ovat ilmeisesti edelleen suunnitteilla - ja erilaista tekemistä on todella paljon. Käyttöliittymä on kuitenkin melkoisen kömpelö valikkohelvetti, jossa valikon alavalikoiden kautta haetaan tarpeellista informaatiota aivan liian hitaasti. Pikanäppäimiä ei ole, joten esimerkiksi joka ikistä esinettä on kaivettava repun pohjalta käytettäväksi turhankin perusteellisesti. Kunhan käyttöliittymään tottuu, se ajaa asiansa, mutta käyttäjäystävällisestä kokemuksesta ei kannata silti kovin suureen ääneen puhua.

Tämä on mainos:

Peli päivittyi arviosession aikana ahkerasti, mutta koodi on sekin vielä mokoma hieman kesken. Vastaan tuli muutamia todella outoja ongelmia, kuten se, että maastossa nukkuessa ei voinut herätä kesken tirsojen. Siinäpä sitten kirkko kylmeni ja teknikko kuoli nälkään Jacobin kiskoessa kaikessa rauhassa nuotiohirsiä keskellä erämaata. Välillä Jacob jumahti esineiden sisään, välillä taas keskustelua varten hahmoa joutui lähestymään useita kertoja. Luultavasti myyntiversioon mennessä suurimmat ongelmat ovat korjattu, mutta koska julkaisu on tänään, on oletettavaa että jotain bugeja koodiin vielä myös jää.

Käyttöliittymän kömpelyys harmittaa, sillä Impact Winter on parhaina hetkinään todella hauskaa ja koukuttavaa pelattavaa. Yhdelle pelikerralle voi laskea aikaa noin 10 tuntia, jos pelin siis onnistuu pelaamaan läpi. Kuoleman korjatessa on yleensä parempi aloittaa suoraan alusta, sillä tilanne on kehittynyt siinä vaiheessa jo niin epätoivoiseksi, että pelastusta on turha toivoa. Niinpä läpipeluulle voi laskea muutamia tunteja lisää vielä päälle ihan vain opettelua varten.

Impact Winter tekee omaa juttuaan suurimmaksi osaksi onnistuneesti. Selvitymistunnelma on kohdillaan ja puuhaa piisaa jatkuvasti. Tarjolla on jotain todella monenlaiselle pelaajalle ja se itsessään on jo hatun noston arvoinen suoritus. Kunhan viimeisetkin tekniset ongelmat saadaan kokonaisuudesta liiskattua, peliä pystyy suosittelemaan jo lähestulkoon varauksetta.

Impact WinterImpact WinterImpact WinterImpact Winter
HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Jatkuvasti erilaista tekemistä, koukuttava kuin mikä, tunnelmallinen ja hyvin kirjoitettu
-
Käyttöliittymä on melkoinen painajainen, kuoleman jälkeen peli on käytännössä aloitettava alusta, vielä tässä vaiheessa buginen
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Impact Winter konsoleille huhtikuussa

Impact Winter konsoleille huhtikuussa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Blogissaan kehittäjä Mojo Bones on ilmoittanut viime vuoden toukokuussa PC:lle julkaistun Impact Winterin olevan matkalla PS4:lle ja Xbox Onelle 5. huhtikuuta....

Impact Winter muuttuu haastavammaksi

Impact Winter muuttuu haastavammaksi

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Mojo Bones harkitsi niin sanotun permadeath-ominaisuuden lisäämistä Impact Winter -peliinsä jo julkaisussa. Aikeesta kuitenkin luovuttiin, koska se ei sopinut yhteen...



Ladataan seuraavaa sisältöä