Suomi
Gamereactor
ennakot
Infamous: Second Son

Infamous: Second Son

Kevään kuumin PS4-yksinoikeuspeli ensi kertaa pelattavana.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Lanseerauksen jälkeiset kuukaudet ovat kohtalaisen hiljaisia, mutta Playstation 4:lle alkaa vihdoin olla kypsymässä mielenkiintoisia pelejä. Näistä alkuvuoden merkittävin uutuus on Sucker Punchin Infamous: Second Son, josta Sony tarjosi GR:lle maistiaisen.

Demossa oli pelattavana noin 40 minuutin pätkä. Pelissä pyöritään poikkeustilaan julistetussa Seattlessa, jossa yhteen ottavat niin poliisivoimat, armeija kuin supervoimilla siunatut terroristit tai vapaustaistelijat - riippuen näkökulmasta tietysti.

Tätä myötäillen demossakin pääsi heti alkuun tekemään valinnan. neon-voimia käyttävän Fetch-tyttösen sai yrittää kääntää kaidalle tielle puhdistamaan kaupunkia huumediilereistä tai sitten tästä saattoi korruptoida armottoman terroristipsykopaatin. Binaariset moraalivalinnat ovat toki olleet mukana aikaisemminkin, mutta tässä tapauksessa mielenosoittajien murhaaminen laumoittain oli harvinaisen kaukana minkään näköisistä etiikan harmaan sävyistä.

Infamous: Second Son
Pelasta vai korruptoi - siinä vasta valinta.
Tämä on mainos:

Tehtävinä kumpikin olivat varsin heikkoja esityksiä, mutta toisaalta niiden pointtina näytti enemmän olevan pelattavuuden ja kaupunkinäkymien esittely. Sarjan uusi päähahmo Delsin Rowe juosta vipeltää pelisarjalle uskolliseen tapaan sujuvasti pitkin seiniä, heittää supervoimien vauhdittamia tuplahyppyjä sekä tietysti pistää vihollisia poikki ja pinoon erilaisilla kikkakolmosilla.

Delsin ei tosin ole edellisosien (anti)sankarin Cole MacGrathin tavoin rajoittunut vain yhden elementin hallintaan. Rowe-rasavilli pystyy kopioimaan/varastamaan uusia voimia muilta conduit-voimaisilta tyypeiltä. Demossa käytössä oli tosin vasta kaksi aiemmin paljastettua voimaa eli savu ja neon, joiden vaihtelu onnistui imemällä itseensä uusi voima esimerkiksi savupiipusta ja mainoskyltistä.

Erot voimien välillä tuntuivat demossa jotakuinkin merkityksettömiltä, ja kun taistelujen vaikeustasokin oli pudotettu pohjamutiin, kykyvalinta oli enemmän makukysymys. Neonin räiskyvät valosapelimaiset lähitaisteluiskut ja laser-ammukset olivat silti tyylikkäitä, ja kontrasti öisen synkän kaupungin varjoihin oli nättiä katsottavaa. Savuvoimat näyttivät ruudulla vähän vaisummilta. Kykyjen erilainen luonne antaa kuitenkin odottaa hyvää, kun voimia karttuu pelin aikana enemmän.

Infamous: Second SonInfamous: Second Son
Neon-voimat valaisevat kaupungin.
Tämä on mainos:

Ohjauskin toimi päällisin puolin hyvin, joskaan ei lyhyen demon puitteissa sataprosenttisen intuitiivisesti. Ote hahmon liikkeisiin tuntui hieman liukkaalta makuuni, ja vasemman liipaisimen tähtäys ja nopeiden ammusten heittely oli aavistuksen työlästä, koska viholliset hukkuivat mustien asujensa takia pimeään ympäristöön. Silti vauhtia ja siistejä tilanteita riitti yllin kyllin. On päivänselvää, että pelaajat pääsevät taas supervoimillaan pistämään kaupungin polvilleen, ja kokoversiossa pelin nyanssien kanssa päässee paremmin sinuiksi.

Infamous: Second Son ei ainakaan audiovisuaaliseen toteutukseensa kaadu. Peli näytti juuri niin hyvältä kuin kehittäjän puolesta on lupailtukin. Sateenjälkeinen Seattlen kaupunki näytti yövalaistuksessa kerrassaan mainiolta, ja pintojen kosteus, lätäköt sekä niiden heijastukset pistivät silmään erityisen hienosti. Kaupungin ulkoasu onnistui kaikessa realismissaan jopa työntymään sinne kuuluisan "uncanny valleyn" puolelle. Kaupunki näytti realistisen tylyltä ja vihamieliseltä samaan tapaan kuin oikean kaupungin kadut pimeässä ja sateessa.

Testisessio jätti pelistä hyvän maun. Oikeastaan ainoaksi huolenaiheeksi jäivät demon tehtävien heikohko taso sekä mustavalkoiset moraalivalinnat.

Nykyaikana toivoisi, että mustavalkeista vaihtoehdoista päästäisiin harmaansävyihin, mutta nyt näyttää siltä, ettei ainakaan Second Son ole tällä saralla uranuurtaja. Toivotaan kuitenkin, että tarina onnistuu muuten tarjoamaan rikkaan ja uskottavan kokemuksen, jolloin epäkohta ei muodostu ongelmaksi. Muilta osin pelin lähtöasemat näyttävät loistavilta.

HQ
Infamous: Second Son
Infamous: Second Son
Infamous: Second Son
Infamous: Second Son
Infamous: Second Son

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Infamous: Second SonScore

Infamous: Second Son

ARVIO. Kirjoittaja Jori Virtanen

Valloittava avoimen maailman supersankarointi. Seattlessa sohlaaminen on vinkeää puuhaa eikä kohkaamiseen pääse heti kyllästymään.



Ladataan seuraavaa sisältöä