Jurassic World Evolution 3
Trilogian kolmas osa on juuri sitä, mitä odottaa, mutta laajennettuna ja hiottuna.
Jurassic World Evolution 3 on julkaistu neljä kuukautta sarjan seitsemännen elokuvan, Jurassic World: Rebirthin, jälkeen, joka paljasti, että lähes kaikki edellisissä elokuvissa saarelta paenneet dinosaurukset ovat kuolemaisillaan, lukuun ottamatta niitä, jotka ovat joissakin syrjäisissä paikoissa. Onneksi sim-peliasiantuntija Frontier Developments sivuutti Scarlett Johanssonin elokuvan masentavan lähtökohdan, ja heidän pelissään dinosaurukset kukoistavat ympäri maailmaa: Pohjois-Amerikasta Japaniin, Italiaan ja Maltalle, Kiinaan ja Indonesiaan. Kampanjatilassa vierailet kaikissa näissä paikoissa ja paljon muissakin, ja tapaat jälleen kerran samoja hahmoja kuin aiemmissa peleissä, kuten Cabot Finch, jotka antavat sinulle käskyjä ja juttelevat radiossa, mukaan lukien Jeff Goldblumin Ian Malcolm (ainoa hahmo elokuvista).
Jos olet pelannut trilogian aiempia pelejä, kaikki tuntuu tutulta, eikä ohjainten ja käyttöliittymän muistaminen vie aikaa, sillä ne ovat edelleen hyvin intuitiiviset ja mukavat ohjaimelle, sillä peli julkaistaan samaan aikaan PC:lle, PS5:lle ja Xbox Series X/S:lle. Jos et ole pelannut niitä, kampanjatilassa kestää vielä aikaa selittää kaikki, mutta se on paljon enemmän kuin tutoriaali, eivätkä veteraanitkaan kyllästy, sillä pelin tärkein uutuus esitellään nopeasti. Jos Evolution 2 esitteli lentävät ja merieläimet, joilla oli omat elinympäristönsä, Evolution 3 esittelee mahdollisuuden kasvattaa lähes kaikkia dinosauruksia ja sukupuuttoon kuolleita olentoja.
Se ei ehkä kuulosta paljolta muulta kuin siltä, että näkee söpöjä dinosaurusvauvoja kävelemässä epärealistisesti ulos pienistä munista, mutta todellisuudessa se tuo peliin paljon syvyyttä: se on toinen tekijä, joka on otettava huomioon, kun eläimille luodaan ja ylläpidetään aitauksia, ja varmistetaan, että ne viihtyvät tarpeeksi hyvin lisääntyäkseen ja että niiden vauvat, joilla on toisinaan erilaiset persoonallisuudet, viihtyvät muiden lajien joukossa. Kaikki tämä varmistaen samalla, että ne näkyvät turisteillesi, jotka ovat edelleen ne, jotka maksavat kaiken... vaikka hahmot puhuvat aina eläinten säilyttämisen tärkeydestä hyväksikäytön sijaan.
Kymmenen vuotta sitten ilmestyneen ensimmäisen Jurassic World -elokuvan tapahtumien jälkeen sarja ei ole kertonut eläintarhasta tai huvipuistosta karanneista dinosauruksista, sillä dinosaurukset olivat jo, no, karanneet. Tämä on valitettavaa, sillä Frontier tekee kaikki ne teemapuistopelit(Planet Coaster, Planet Zoo), ja vaikka he ovatkin päivittäneet lähtökohtia siten, että pelaaja työskentelee Dinosaur Integration Network (DIN) -järjestölle, joka rakentaa suojelulaitoksia pelastaakseen ja huolehtiakseen hukkuneista ja hyväksikäytetyistä dinosauruksista, tämä vaikuttaa harvoin kovin paljon pelattavuuteen, sillä jopa lääketieteellinen tutkimuskeskus avataan lopulta vierailijoille, ja sinua kannustetaan rakentamaan safarikyytejä, tällä kertaa jopa kuumailmapalloja, jotta voit kasvattaa voittojasi ja jatkaa tutkimuksiasi.
Tämä saa Evolution 3 tuntumaan täsmälleen samalta kuin muutkin pelit, mikä ei tietenkään ole huono asia, sillä minkään kehittäjän ei olisi järkevää muuttaa hyväksi havaittua kaavaa, jolla on tuhansia faneja, jotka vaativat jatkuvasti lisää ja lisää. Dino-vauvat eivät ole mullistavia, mutta ne lisäävät hallinnan syvyyttä, mitä Evolution fanit ovat aina pyytäneet, ja ovat samalla vastustamattomia pelaajille, jotka eivät halua stressata liikaa, mutta näkevät vaivaa nähdäkseen ja suojellakseen söpöjä dinoja. Se lisää monimutkaisuutta ja hauskuutta samaan aikaan.
Itse asiassa Frontier on virtaviivaistanut joitain pelin osia lisäämällä huolto- tai hoitotehtävien automatisointia, jonka puistonvartijasi voivat suorittaa automaattisesti, jos annat heille tiettyjä tehtäviä. On jopa turvakameroita, jotka lähettävät automaattisesti kiinniottoryhmiä, kun ne näkevät dinosauruksen karanneen. Tietenkin dinot voivat edelleen hyökätä ja syödä kävijöitä: ei mitään liian veristä, mutta niinkin voi tapahtua... vaikka kävijät antavat sen anteeksi (tai unohtavat sen) seuraavana päivänä.
Kuten aina, peli sopii mille tahansa pelityylille: kampanjatila, joka ei suinkaan ole pelkkä opetusohjelma, on pelin tärkein osa: pitkä ja yllättävän monipuolinen, sillä jokaisella kartalla keskitytään rakentamisen ja hallinnan eri osa-alueisiin, mukaan lukien joitakin hetkiä, jotka tuottavat suorempia seurauksia ja reaaliaikaista strategiaa (hetkiä, jolloin sinun on pakko ajaa ajoneuvoja, mukaan lukien dinosaurusten paimentaminen, tai reagoida myrskyihin tai sabotaasiin). Jos peli käy liian haastavaksi tai mokaat niin paljon, että joudut aloittamaan kartan uudelleen (aina kätevää luoda uusia ja erilaisia tallennustiedostoja usein), voit aina siirtyä muihin karttoihin ja jatkaa pelaamista siellä sekä "viljellä" tutkimuspuita, fossiiliretkiä ja DNA-uutoksia.
Osoitteessa Sandbox Mode, voit luoda ilman rajoituksia, ja kaikki dinosaurukset ovat käytettävissä (aluksi 86). Ainoastaan jotkut värivaihtoehdot puuttuvat ja ovat avattavissa tarinan kautta. Chaos Theory Mode osoitteesta Evolution 2 puuttuu, mutta laajennettujen Story Mode ja Challenges, jotka ovat lyhyempiä ja keskittyneempiä, emme oikeastaan kaipaa sitä.
Lajien luettelo on laajempi kuin Evolution 2 tarjosi julkaisussa, ja se sisältää joitakin hienoimpia lajeja, jotka lisättiin DLC:nä Evolution 2, kuten Netflix-sarjan Scorpios Rex Camp Cretaceous , Dominion DLC-dinot, kuten Therizinosaurus tai Dimetrodon, oudot hybridit, kuten Stegoceratops tai Spinoraptor, tai jopa jättiläishai Megalodon, joka ei ole koskaan esiintynyt elokuvissa. Monet puuttuvat edelleen peruspelistä (Evolution 2 peruspelissä oli 75 lajia ja siihen lisättiin 43 lajia kahdeksassa DLC-paketissa), mikä on suututtanut fanit, mutta sanoisin, että koko lista on erittäin vankka ja monipuolinen, ja monille Evolution 1 ja 2 -käyttäjille, jotka eivät ole maksaneet DLC:istä, monet ovat aivan uusia. Siitä huolimatta on hieman likaista, että he ovat jo lukinneet neljä dinosaurusta Deluxe Edition, mukaan lukien ihana Concavenator...
Elokuvafanit kaipaavat myös enemmän yhteyttä elokuviin, sillä nykyisessä julkaisutilanteessa ei oikeastaan ole minkäänlaista yhteyttä Rebirth (lisäksi Jurassic World Evolution 3:n tarina on oikeastaan täysin ristiriidassa elokuvien nykyisen kaanonin kanssa). Veikkaamme, että Gareth Edwardsin elokuvan dinosaurukset, kuten Titanosaurus, Aquilops, tai mutantit lisätään DLC:nä. Pelissä oleva Spinosaur on muuten JP3:n näköinen: on mielenkiintoista nähdä, miten he lisäävät tieteellisesti tarkan Spinosaur elokuvasta Rebirth, joka näytti täysin erilaiselta eläimeltä...
Graafisesti peli näyttää upealta, vaikka eroa edellisiin peleihin ei juuri olekaan. Jos katsot läheltä, saatat löytää joitakin rumia yksityiskohtia ja popping, mutta dinosaurukset todella näyttävät upeilta ja liikkuvat ja kuulostavat vastaavasti näyttäviltä, ja niitä on niin paljon, ettet kyllästy näkemään niitä, vaikka niiden animaatiot ja käyttäytyminen eivät olekaan kehittyneet (etkä oikeastaan näe "lisääntymisprosessia", jos ihmettelit).
Jurassic World Evolution 3 on juuri sitä, mitä voi odottaa: Frontier ottaa huomioon fanien palautteen (pidempi ja syvempi tarinatila, syvemmät hallintamahdollisuudet, rakennusten ja maaston täyden muokkauksen käyttöönotto) ja yllättää meidät dinosaurusvauvoilla, jotka ovat erittäin söpö ja hyvin harkittu lisäys, vaikka se ei muuttaisikaan paljonkaan pelitapaa. Luonnollisesti siitä puuttuu yllätyksellisyys ja innovatiivisuus, ja jotkut väittäisivät, että tämä on vain päivitys aiemmasta, kuten sanoimme myös Evolution 2.
Verrattuna ensimmäiseen Evolution-peliin vuodelta 2018 parannukset ovat kuitenkin selkeitä, ja nyt olisi vaikea palata tuohon peliin, jossa oli vain maadinosauruksia, vain yksi maastotyyppi ja jossa ei ollut edes aikanopeusvaihtoehtoja. Jurassic World Evolution 3 ei ole välttämätön ostos, jos omistat Evolution 2:n, mutta jos olet fani, et pety kaikkeen uuteen.







