Suomi
Gamereactor
ennakot
Jusant

Jusant keskittyy kiipeilemiseen

Don't Nodin uusin peli on kuin Journey, mutta pystysuunnassa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
JusantJusantJusant

Journeysta alkaen - ja varmaan sitäkin aikaisemmin - ovat pelinkehittäjät laittaneet jotain kiinnostavaa taivaanrantaan, ja antaneet pelaajan uteliaisuuden tehdä loput. Jusantissa vuoret Journeyn lailla toimivat ihan hyvin.

Don't Nodin tulevassa Jusantissa kivutaan ylöspäin kohti myyttistä pahista ja sitten päihitetään se. Ja tämä metri kerrallaan kapuaminen on koko pelin idea. Juuri muuta ei ole tarjolla, mutta ainakin ennakon perusteella ratkaisu toimii hyvin.

Jusant tarkoittaa laskuvettä. Juuri näin on pelin maailmassa tapahtunut, joka vuosia sitten kuivui melkein kokonaan. Sivilisaation jäänteet etsivät viimeisiä alueita, joissa voisi olla arvokasta vettä jäljellä. Journeyn, Insiden ja Abzun lailla tarinankerronta on hyvin ylimalkaista, ja vain pieniä vihjeitä on jäänyt jäljelle rakennuksiin ja mystisiin torneihin. Ne kertovat tarinaa romahduksesta, yksipuolisesta rakkaudesta ja vankkumattomasta optimismista.

Tämä on mainos:

Pelaajan matkakumppani Ballast on eräänlainen veden henki, joka elää vyöllä roikkuvassa pussukassa. Ballastia käytetään yliluonnollisena osana kiipeämisessä, mutta lisäksi Ballast voi virvoittaa hylätyt ja kuolleet autiot alueet. Siksi pelaajan on kiivettävä.

Jusant on pelimekaanisesti hyvinkin yksinkertainen. Don't Nod luottaa vahvasti tunnelmalliseen musiikkiin, grafiikkaan ja elokuvalliseen kuvaukseen. Liipaisimet merkitsevät oikeaa ja vasenta käsivartta, ja näin luodaan liike, jolla kiivetään seiniä toinen toisensa perään. Samaan aikaan on laitettava paikoilleen vuorenhuippuja kiveen, joista voi sitten ammentaa energiaa kulutetun tilalle. Pelattavuus on hyvin yksinkertainen, mutta samalla tyydyttävää. Oletan, että ajan kanssa peli lisää mukaan uusia haasteita, sillä pelin kesto ei ole kovinkaan pitkä. Ennakkotestaukseni kesti vähän yli kaksi tuntia.

Jusant on kaunis katsella. Tyylillisesti se tuo mieleen Journeyn ja Abzun. Näkymät ovat yksityiskohtaisia ja maalauksellisia, ja niitä haluaa päästä tutkimaan. Silti kovasti toivoisin, että Jusantissa voisi tehdä jotain muutakin kuin vain kiivetä. Ehkä hieman hahmonkehitystä? Ehkä jotain kerättävää tavaraa? Ehkä jotain strategista pohdittavaa? Celeste on idealtaan kiipeilypainotteinen, ja homma toimii. Mutta Jusantissa saisi olla enemmän mahdollisuuksia olla vuorovaikutuksessa pelimaailman kanssa. Hienolta peli näyttää, mutta juuri muuta ei voi tehdä kuin katsella maisemia.

Odotan kaikesta huolimatta innolla Jusantin julkaisua. Aika näyttää, säilyttääkö peli tenhovoimansa loppuun saakka.

Tämä on mainos:
JusantJusantJusant

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä