Just Cause -sarjan tunnusmerkistöön kuuluvat laaja maailma, posketon tuhovoima ja veikeän luovat tavat hyödyntää erilaisia varusteita. Yksi minun "salaisista paheistani" onkin viime vuosina ollut kaaoksen luominen ja vapaustaistelu yksi alue kerrallaan. Sarjan jokainen osa on tähän mennessä tuonut jotain uutta. Hiekkalaatikkoa on ehostettu ja toimintasankari Rico Rodriguezin välinevalikoimaa kasvatettu, jotta tämä pääsisi siunaamaan jälleen yhtä saarta tai saariryhmää tulella ja tappuralla, jota vapaudeksikin kutsutaan. Tällä kertaa Rico matkaa Solisiin, joka on fiktiivinen Etelä-Amerikan valtio sarjan alkuperäisten maisemien hengessä.
Uusi Apex-moottori on merkittävä syy olla innostunut Just Cause 4:stä. Avalanche Studios käyttää sitä kaikkiin tällä hetkellä kehitteillä oleviin peleihinsä - siis myös Rage 2:een ja Generation Zeroon - ja se räjäyttää sukat jalasta. Moottori ei vain paranna visuaalista loistokkuutta tai pelin mittakaavaa, vaan mahdollistaa entistä dynaamisemman, fysiikkapohjaisemman hiekkalaatikon. Käytännössä uudistus näkyy valtavana määränä esineitä ja räjähdyksiä. Ammattilaisen (kuten kehittäjän itsensä) käsissä ruudulle saadaan sellaista luovaa tuhoa, jollaista ei peleissä ole aiemmin nähty.
Pelissä on esimerkiksi fysiikkapohjainen säämallinnus, joka paitsi näyttää upealta myös avaa pelaajalle uusia vaaroja ja mahdollisuuksia. Tuulta voi hyödyntää siipipukutyyliin, kosket kouhuavat realistisesti ja äärimmäiset sääilmiöt, kuten hurrikaanit ja ukkosmyrskyt, nousevat dynaamisesti. Ottaen huomioon, että avoimeen pelimaailmaan mahtuu monipuolinen biomi, joka kurkottaa lumisilta vuorilta aina aavikolle asti, voimme odottaa myös lumi- ja hiekkamyrskyjä. Äärimmäiset olosuhteet eivät varsinaisesti tapa Ricoa, mutta pelaaja pääsee kyllä hyödyntämään niitä vihollistensa päänmenoksi. Esimerkiksi yhdessä E3-messuilla näkemässäni tehtävässä "houkuteltiin" hurrikaani ilmatukikohtaan, joka lensi taivaantuuliin.
Aiemmin Rico Rodriguezin seikkailut ovat keskittyneet kliseisten diktaattorien kukistamiseen kieli poskessa. Tällä kertaa Avalanche yrittää jotain muuta. Studio astuu ulos kuluneesta ja koetellusta muotista tarjotakseen astetta henkilökohtaisemman seikkailun, jossa Rico ottaa tähtäimiinsä maailman mahtavimman yksityisarmeijan The Black Handin sekä sen johtajan Gabriellan.
Jos on Musta käsi pelaajan pahin vihollinen, niin Ricon (punainen) oikea käsi on paras ystävä. Sarjan ikoninen tarttumakoukku on saanut massiivisen päivityksen. Pelaaja pääsee heittelemään enemmän lankoja peliin linkittääkseen esineitä yhteen. Ricolta löytyy myös buustereita ja uusia ilmahissejä (ilmapalloja, joista syntyy aika makeita kotitekoisia ilma-aluksia). Kaikkia näitä pääsee päivittämään ja muokkaamaan mieleisekseen, ja kaikkien kolmen välillä voi vaihdella lennossa, mikä mahdollistaa entistä hienompia liikkumis- ja taistelutapoja.
Edellisten osien tavoin maan kamaralla ei kannata kauaa maleksia. Pelaajaa kannustetaan liikkumaan ja hyökkäämään ilmasta. Jos maassa kuitenkin joutuu taistelemaan, se vaikutti ainakin ensisilmäykseltä parantuneen Just Cause 3:sta. Kenties se työ, joka on mennyt Rage 2:n kaltaisen räiskintäpelin kehittämiseen Apex-moottorilla, kantaa hedelmää myös Just Cause 4:n puolelle.
Myös saarten vapauttaminen on saanut uusia juonteita. Kaaos on luonnollisesti kaiken keskiössä, mutta vapauttamiseen liittyvä systeemi on kokenut muutoksia. Sitä mukaa kun pelissä täyttää kaaosmittariaan, pääsee pelaaja kutsumaan apuun taistelutiimejä - paikallisia, jotka auttavat Ricoa käymään sotaa The Black Handia vastaan. Kartalla ei myöskään ole lohkoja, joiden väri muuttuu etenemisen mukaan, vaan Solisin halki pyyhkii oikea taistelurintama, jolla molemmat osapuolet käyvät kamppailuaan. Mikä on tietysti valtavan kiehtovaa.
Epäilen yhä, jaksaako tarina pitää mielenkiintoa yllä, mutta muuten Just Cause 4 vaikuttaa juuri sellaiselta kuin odottaisikin. Sarja on vetänyt muutaman vuoden henkeä ja on hakenut uusia kykyjä uudelta tekniseltä pohjalta. Rintamataistelu, tarttumakoukku ja äärimmäiset säätilat näyttävät kaikki loistavilta. Jos 20-minuuttinen E3-demo vastaa lopullista peliä, ottaa Just Cause selvän askeleen eteenpäin.