Suomi
Gamereactor
artikkelit

Kadonneet pelit, osa 1

Joka vuosi moni lupaava peli kokee karun kohtalon ja katoaa kartalta ennen valmistumistaan. Gamereactor avasi peliarkistojen syöverit viimeisen kymmenen vuoden ajalta ja tekee suuren katsauksen näihin kadonneisiin ja unohdettuihin peleihin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tässä artikkelin ensimmäisessä osassa pureudutaan kadonneisiin peleihin aina vuodesta 2000 kevääseen 2007. Palautamme mieliin esimerkiksi sellaisia pelejä kuin Starcraft Ghost, True Fantasy Live Online ja Killing Day. Osa peleistä on kadonnut kuin tuhka tuleen, osa on kaatunut konkurssien seurauksena ja osalta on vain kylmästi vedetty piuha seinästä.

Tuoreempia pelejä käsittelevä toinen osa julkaistaan Gamereactor-lehdessä vuonna 2011.

STARCRAFT GHOST
Alusta: GC, PS2, Xbox | Pelityyppi: Toiminta

Pentele, se vaikutti mahtavalta idealta! Warcraftin ja Diablon luoja Blizzard ei ollut vielä valmis Starcraft II:een, mutta studio halusi kokeilla siipiään toimintapelien saralla. Fanit odottivat tietysti Starcraft-universumiin palaamista kuin kuuta nousevaa.

Tämä on mainos:

Starcraft Ghostin alkuperäinen idea oli jossain Konamin Metal Gear Solid -sarjan ja Splinter Cellin välimaastossa - kunnon scifi-mausteilla terävöitettynä. Päähahmo Nova pystyi verhoutumaan näkymättömyyteen napin painalluksella. Hän oli kissamaisen notkea ja atleettinen, mikä takasi kurvikkaalle sankarittarelle laajan kirjon makeita liikkeitä ja keinoja päihittää vihollisensa. Gamereactor testasi varhaista versiota Microsoftin X03-tapahtumassa syyskuussa 2003, ja peli teki välittömän vaikutuksen. Ohjaus ja pelin ulkoasua tuntuivat jo varhain erinomaisilta.

Pian X03:n Starcraft Ghost menetti kuitenkin kehitystiiminsä. 18 kuukautta peliä Blizzardille työstänyt Nihilistic Software (Vampire: The Masquerade - Redemption) sanoutui projektista täysin irti ja kehitystyö pysähtyi kuin seinään. Nihilistic oli ajautunut ylitsepääsemättömään kiistaan Blizzardin kanssa, kun Blizzard halusi kehitystiimin toiveista poiketen siirtää pelin keskipisteen hiiviskelystä puhtaaseen toimintaan. Seurauksena julkaisupäivää siirrettiin jo kolmannen kerran hamaan tulevaisuuteen.

Kolme kuukautta kului, ennen kuin Blizzard löysi uuden kehittäjän kursimaan Starcraft Ghostin kokoon. Swingin 'Ape Studiosin tehtävänä oli keskittyä yksinomaan Novan seikkailuun, ja vuoden 2005 E3-messuilla pelin uusi ilme oli nähtävillä. Peli oli nyt huomattavan toimintapainotteinen - miltei Halon kaltaista hahmon silmistä kuvattua räiskintää. Samalla peli oli graafisesti modernisoitu.

Blizzard ilmoitti myös uuden julkaisupäivän: 21. päivä syyskuuta 2005. Tuli syyskuu, mutta ei Starcraft Ghostia. Jäi vain hiljaisuus. Vasta vuoden 2006 maaliskuussa Blizzard paljasti, ettei pelin kehitystä enää jatketa, eikä se siten tulisi koskaan näkemään päivänvaloa. Sadat tuhannet Starcraft-fanit ja pelitoimittajat jätettiin vain äimistelemään, miten peliä ei kaiken odotuksen jälkeen pääsikään pelaamaan. Starcraft Ghost on epäilemättä se lupaavin kaikista tämän artikkelin ensimmäisen osan kadonneista peleistä. Se, jonka missaaminen jäi kaikista eniten kaihertamaan mieltä.

Tämä on mainos:
Kadonneet pelit, osa 1

FRAME CITY KILLER
Alusta: Xbox 360 | Pelityyppi: Toiminta

Kun japanilaiset pelinkehittäjät yrittävät liian sokeasti matkia länsimaisia merkkiteoksia, mennään helposti täysin metsään. Namcon Breakdown oli tästä malliesimerkki, mutta se ei pelintekijää lannistanut. Pian Breakdownin jälkeen firma näytti ensimmäiset väläykset uudesta toimintapelistä, jota pystyi kuvailemaan vain sekoitukseksi Grand Theft Auto III:a ja Hitmania.

Frame City Killer keskittyy kylmäverisen palkkatappaja Crow'n edesottamuksiin Frame Cityn kuvitteellisessa kaupungissa vuonna 2047. Maailman rumimpiin aurinkolaseihin sonnustautuneen antisankarin sukset menevät pahasti ristiin kaupunkia hallitsevan huumeparoni Khanin kanssa. Ainoa vaihtoehto on tietysti päästää huumepomo hengiltä, mutta se ei toki onnistu ilman pitkällistä suunnittelua, valmistautumista sekä sisäpiirin kontakteja.

Ensimmäisistä pelitesteistä lähtien oli selvää, että joku Namcolla oli pelannut Hitmania epäterveellisen paljon. Tismalleen samoin kuin esikuvassaan, Frame City Killerissä suoraviivainen hyökkäys aseet tanassa oli pannassa. Aluksi tuli varjostaa kohdetta, ottaa selvää heikkouksista ja sitten suorittaa salamurha ilman poliisien tai gangstereiden huomiota. Hitman suorastaa huokui pelin jokaisesta osasta, kun taas kaupungin toteutus aiheutti vahvan déjà vu -tunteen GTA III -ajoista.

Namcolla oltiin epäilemättä täysin varmoja, että hittipelien sekoituksessa olisi kaikki ainekset uudelle myyntimenestykselle. Toisin kuitenkin kävi. Frame City Killer ei pelkästään näyttänyt karmealta, vaan myös ohjaus tökki vastaan. Kokonaisuudella ei ollut mitään mahdollisuuksia nautittavaan pelikokemukseen. Lehdistö oli armoton, eikä uudelle konsolisukupolvelle ollut asiaa heikolla ulkoasulla varustettuna. Lopulta keväällä 2006 Namco ilmoitti, että peli oli pistetty jäihin, kunnes laadulliset tavoitteet olisivat realistia toteuttaa. Nyt vuoden 2010 lopussa Frame City -tappaja on edelleen tipotiessään. Monilta moinen peli Xbox 360:n alkupäiviltä on jo ehtinyt tyystin unohtua.

Kadonneet pelit, osa 1

BLACK 9
Alusta: PC, PS2, Xbox | Pelityyppi: Toiminta

Joskus käy niin, että peli vain katoaa jälkiä jättämättä. Usein syynä ovat taloudelliset ongelmat tai vaikeudet saada pelille julkaisija. Joskus katoamisen syy on kuitenkin yksinkertainen ammattitaidottomuus (tai typeryys) kehittäjän puolelta. Näin juuri kävi Black 9:n tapauksessa.

Black 9 oli tarkoitus ilmestyä laajalle konerintamalle. Sen futuristinen tarina keskittyi maailmaan, jota uhkasivat yhdeksän pahansuopaa salaseuraa. Pelaajan piti ohjata yhtä neljästä palkkasoturista, joiden tehtävänä oli luonnollisesti tienata rahaa tekemällä erilaisia tehtäviä - siinä samalla ihmiskunta ilkeiltä pimeyden voimilta pelastaen.

Kehittäjästudio Taldren lupaili pelistä todellista eeppistä toimintaseikkailua varustettuna viimeisen päälle hiotulla grafiikoilla ja fysiikoilla, nettipelillä sekä yhteistyöpelimuodoilla. Peli kieltämättä näytti ja vaikutti aikanaan oikein lupaavalta projektilta. Studion edellinen peli Star Trek: Starfleet Command oli menestynyt kivasti, joten julkaisija Majesco ei nähnyt esteitä projektin rahoittamiselle.

Taldren oli kuitenkin haukannut liian suuren palan purtavaksi, eikä homma ollut lainkaan hallinnassa. Studio koostui pääosin aloittelevista pelintekijöistä ja opiskelijoista, joille peli ei ollut ensimmäinen prioriteetti. Budjetista ei osattu pitää lainkaan kiinni, ja yhtiö ajautui konkurssiin pian yhden kaikkien aikojen surkeimman E3-esityksen jälkeen. Majesco puolestaan syytti Taldrenia sopimusrikkomuksista, ja rahat riuhtaistiin tuskanhiki otsalla takaisin. Black 9 katosi nopeasti tyhjyyteen, eikä sitä koskaan päästy edes testaamaan.

Kadonneet pelit, osa 1

ENDLESS SAGA
Alusta: PC, PS3 | Pelityyppi: Nettiroolipeli

Pelikehittäjä Webzen on järkyttävän suosittu kotimaassaan Etelä-Koreassa, ja sen nettiroolipelit ovat myyneet miljoonia kappaleita. Firman tuotokset eivät kuitenkaan ole tehnyt samanlaista vaikutusta länsimaisilla peliareenoilla. Yhtiön kunnianhimoiset peliprojektit kuten Diablo-tyyppinen MU Online ja Huxley ovat silti saaneet varsin mukavasti huomiota kehitysvaiheessaan etenkin täällä Euroopassa.

Sonyn E3-lehdistötilaisuudessa kesällä 2005 Webzen oli yksi ensimmäisistä kehittäjistä, jotka ilmoittivat tukevansa uutta PlayStation 3:a. Esittelyssä ollut Endless Saga oli rakennettu Unreal Engine 3 -pelimoottorin varaan ja näytti uskomattoman kauniilta. Tarkempia yksityiskohtia pelistä emme kuitenkaan koskaan saaneet tietää, sillä vain noin vuosi myöhemmin Webzen ilmoitti pelin kehityksen päättyneen sekä PlayStation 3:lla että PC:llä. Webzenin mukaan pelistä ei olisi saatu riittävän innovatiivista eikä pelillisesti uraauurtavaa, eikä Sonyn uutuuskonsolin verkko-ominaisuuksia toisaalta pidetty riittävinä.

Näin jälkeenpäin voimme vain spekuloida, mikä oikeasti meni vikaan. Yhden teorian mukaan kyseessä oli ristiriita roolipelin vaatiman laajan maailman ja hyvin korkeatasoisen, mutta raskaan graafisen ulkoasun välillä. Tavoitteiden paljastuttua epärealistisiksi Webzen päätti mieluummin laittaa hanskat tiskiin kuin väkisin jatkaa hävittyä taistelua.

Kadonneet pelit, osa 1

TRUE FANTASY LIVE ONLINE
Alusta: Xbox | Pelityyppi: Nettiroolipeli

True Fantasy Live Online oli Xboxin alkuajoista lähtien Microsoftin yksi suurimmista satsauksista nettipelaamisen saralla. Peli olisi ollut tärkeä erityisesti Japanissa, missä konsoli oli jo varhaisessa vaiheessa altavastaajana.

Level 5, joka tuli myöhemmin tunnetuksi Dark Chronicles- ja Dragon Quest VIII -peleistään, sai nauttia Microsoftin yltäkylläisestä tuesta. Rahavirtojen mukana tulivat kuitenkin kovat vaatimukset siitä, kuinka pelin pitäisi tukea Xbox Liven tuolloin vielä uudenaikaisia ominaisuuksia, kuten puhekommunikointia. Seikkailulle vaadittiin myös erittäin persoonallista ilmettä. True Fantasy Live Online erottuikin esimerkiksi World of Warcraftista ja Everquest 2:sta värikkäällä sarjakuvamaisella ulkoasullaan. Esittelyissä Level 5 näytti myös, kuinka omaa hahmoaan oli mahdollista muokata pienimpään yksityiskohtaan asti, mikä sai monet roolipelifanit heti pohtimaan omaa pelihahmoaan.

Odotus venyi, kun peliä ei kuulunut lupauksista huolimatta. Myöhästymiset seurasivat toisiaan. Lopulta vuoden 2004 kesällä Microsoft ilmoitti luopuvansa projektista. Suunnitelmissa siinsi jo Xbox 360, eikä massiivisen roolipelin julkaiseminen vanhentuvalle konsolille tuntunut järkevältä. Ratkaisevaksi ongelmaksi koituivat nimenomaan nettipeliin liittyvät ongelmat, jotka pitävät Xbox Liven nettiroolipelivalikoiman olemattomana tänäkin päivänä. Eräs Level 5:n pelisuunnittelija tilitti myöhemmin, ettei viestintä amerikkalaisjätin kanssa toiminut missään vaiheessa. Ei ollutkaan ihme, että japanilaisstudio lähentyi Square Enixin ja Sonyn kanssa. Pelaajat menettivät joka tapauksessa lupaavan pelin.

Kadonneet pelit, osa 1

KILLING DAY
Alusta: PS3, Xbox 360 | Pelityyppi: Toiminta

PlayStation 3:n alkukauden yksi kiinnostavimmista ja huomioiduimmista peleistä oli Ubisoftin Killing Day. Huomio oli ansaittua, sillä peli näytti fantastiselta terävine grafiikoineen ja dynaamisine kenttineen. Verrattuna kohua aiheuttaneeseen Killzonen esirenderoituun demoon, Killing Day oli jo varhain pelattavissa ja pelin uskottiin olevan todella pitkällä kehityksessä.

Pelin visuaalista mahtia todisti kohtaus massiivisessa ostoskeskuksessa, joka oli koristeltu patsailla ja marmorilla. Koristukset eivät tosin säilyneet kauaa ehjänä, kun joukko rikollisia hyökkäsi keskukseen ja ilma täyttyi lyijystä ja hajoavista ympäristöistä. Pelattava kohtaus huipentui pelaajan hypätessä alas toisesta kerroksesta samalla ampuen alla olevan lasilattian paetessaan vihollisjoukkoja. Peliä hypetettiin voimakkaasti ja suosio vaikutti olevan taattu. Pian Ubisoft puhui jo mahdollisesta Xbox 360-käännöksestä. Sitten kaikki peliin liittyvä tiedotus hiljeni täysin, eikä seuraavan vuoden E3-messuilla peliä nähty lainkaan. Tilanne pelin kannalta näytti huonolta ja lopulta Ubisoft kertoi pelätyt uutiset: pelin kehityksestä oli luovuttu.

Syy alasajoon oli klassinen. Pelin graafinen loisto ei ollut tullut halvaksi ja kehitys imi koko ajan enemmän varoja, vaikka pelin valmistumista lykättiin jatkuvasti. Pelin hyvät ideat eivät menneet täysin hukkaan. Ubisoft käytti niitä muun muassa Wiin Red Steelissä, joka yhdisteli miekkailua ensimmäisen persoonan räiskintään.

Kadonneet pelit, osa 1

DUALITY
Alusta: Xbox | Pelityyppi: Toiminta

Muutama espanjalaisen Pyro Studion avainohjelmoija hyppäsi vuosituhannen alussa etelä-korealaisen Phatagramin kelkkaan. Maalissa piti häämöttää kokonaan uusi hiiviskelyyn ja monipuolisiin lähestymistapoihin nojaava vakoilupeli, josta luvattiin pelaamisen rajoja rikkovaa kokemusta. Pelin nimi oli Duality.

Duality sijoittui cyberpunk-tulevaisuuteen, jossa kolmen hyvin erilaisen päähahmon tehtävänä oli tunkeutua huippusalaiseen tutkimuslaitokseen. Travis oli tyypillinen salainen agentti, joka turvautui varjoissa hiiviskelyyn ja tarvittaessa voimankäyttöön. Vaihtelua tarjosi nimettömäksi jäänyt naishahmo, jonka väkivallan sijaan piti ratkaista ongelmat viekkaudella ja hakkerointitaidoilla. Myös kolmas pelattava hahmo oli myös atk-orientoitunut - aivan kirjaimellisesti. Hän oli tiedemies, jonka tajunta oli onnettomuuden seurauksena siirretty tietokoneeseen. Hänen tehtävänsä oli tukea kahta ihmishahmoa tietoverkoissa kuin Tronissa konsanaan.

Kolme erilaista pelimekaniikkaa ja etenemisvaihtoehtojen laajuus saivat pelin vaikuttamaan todella herkulliselta. Liika kunnianhimo kuitenkin kostautui. Kehittäjä Trilobyte ei pysynyt aikatauluissa ja pyytäessään kehitykseen lisää rahaa, valitsi julkaisija Phantagram pelaajien kannalta sen harmittavamman vaihtoehdon.

Kadonneet pelit, osa 1

CAPCOM FIGHTING ALL-STARS
Alusta: PS2 | Pelityyppi: Taistelu

Viime vuosina pelaajat ovat saaneet nauttia Capcomin taistelupelien uudesta tulemisesta, jossa on palattu hyväksi todettuun kaksiulotteiseen toimintaan. Vuonna 2003 tilanne oli täysin toinen. Kolmiulotteiset taistelupelit olivat kuumaa kamaa ja siihen aaltoon myös Capcon tähtäsi Capcom Fighting All-Starsillaan.

Peli tarjosi nimensä mukaisesti laajan kavalkadin Capcomin suosikkitaistelijoita. Mukana olivat tietysti Street Fighterin Ryu, Chun-Li, Guile ja kumppanit, kuten myös Final Fightin Haggar ja monet muut. Kolmiulotteisuus näytti toimivan kiitettävästi, ja pelissä oli selvää potentiaalia. Peli vaikutti kuvissa ja videoissa hyvältä - lupaukset pettiväst vasta, kun sitä oikeasti päästiin pelaamaan.

Capcom Fighting All-Stars ammuttiin alas ennätysnopeasti jo betavaiheessa. Japanilaisissa pelihalleissa testit saivat murska-arviot. Ohjaus oli karmea, ja erikoisliikkeiden suorittamiseen vaadittiin epäinhimillistä sorminäppäryyttä. 12 hahmoa ei myöskään ollut riittävästi. Peli leimattiin nopeasti liian tylsäksi. Katkera palaute oli Capcomille liikaa, ja se lopetti pelin siihen paikkaan syksyllä 2003.

Kadonneet pelit, osa 1

TAXI DRIVER
Alusta: PS2, Xbox | Pelityyppi: Toiminta

Vanhoihin klassikkoelokuviin perustuvat pelit olivat vuoden 2005 suuri trendi. E3-messuilla näytettiin vilahduksia niin Kummisedästä, Arpinaamasta, Tappajahaista kuin Taksikuskistakin. Kuten nykyään tiedämme, osasta ideoista kehkeytyi täysiverisiä pelejä. Taxi Driver ei ollut yhtä onnekas.

Taxi Driverissa pelaajan piti tietysti hypätä elokuvan päähahmon Travis Bricklen saappaisiin. Scarface-pelin tavoin Taxi Driver plagioi sumeilemattomasti Grand Theft Auto -pelisarjaa. Tarkoituksena oli ajella ympäri hiekkalaatikkokaupunkia samalla suorittaen erilaisia tehtäviä, jotka kuljettaisivat pelin tarinaa eteenpäin. Pelin tapahtumien piti sijoittua heti elokuvan jälkeen ja johdattaa Travisia läpi turhautumien ja koston tien.

Taxi Driverin kohtaloksi koituivat julkaisija Majescon pahat taloudelliset ongelmat. Epärealistinen projekti digitaalisen New Yorkin luomisesta ei päässyt edes kunnolla vauhtiin, ennen kuin Majesco pisti pelille stopin. Ottaen huomioon, kuinka keskinkertaiseksi muut lisenssipelit jäivät, saattoi ratkaisu lakkauttamisesta olla oikea. Hyvä vain, että yksi elokuvaklassikko vältti alelaaripeliksi vajoamisen.

Kadonneet pelit, osa 1

KNIGHTS
Alusta: GC, PC, PS2, Xbox | Pelityyppi: Tasohyppely

Oli vuosi 2001 ja kaikilla pelitoimittajilla piti kiirettä uuden PlayStation2:n ah-niin-ihanaa ulkomuotoa ihaillessa, suorituskykyä ihmetellessä sekä tietysti sikamaisen kovaa hintaa kauhistellessa. Uusien pelien graafista ylivoimaisuutta hehkutettiin, mistä osansa sai myös Knights.

Hollantilainen Lost Boys Games tarjosi ihailtavaksi monia mielenkiintoisia kuvia tuloillaan olleesta Knightsista. Alkujaan yksinomaan kakkospleikkarille tarkoitetun pelin oli määrä olla yhdistelmä humoristista seikkailua sekä älynystyröitä kutkuttavaa tasohyppelyä.

Knightsissa pelaajat pääsettiin tutustumaan Whyrulen kuningaskuntaan, jota oli kohtaamassa suuri mullistus. Kuningas oli nimittäin jäämässä eläkkeelle ja uusi hallitsija oli avoimessa haussa. Mikä olisikaan paras tapa valita uusi kunkku kuin monimutkaiset turnajaiset, joiden voittajalle olisi tiedossa prinsessa ja koko valtakunta. Huumoria ei oltu unohdettu. Järjestelyä perusteltiin pelissä myös sillä, että näin prinsessan ei tarvitsisi kaluta baareja sopivan aviomiehen löytämiseksi.

Peli näytti varsin hauskalta paketilta, ja Lost Boys Games ilmaisi halunsa julkaista pelinsä kaikille mahdollisille alustoille. Julkaisija Swing Entertainment ei ollut kuitenkaan samaa mieltä. Heidän mielestään tasoloikkamarkkinat olivat ylisaturoituneet ja julkaisija lakkautti jyrkästi pelin rahoituksen. Lost Boys Games ei saanut peliään valmiiksi, mutta eivät lyöneet hanskoja lopullisesti naulaan. Parin vuoden jälkeen he vaihtoivat nimensä Guerrilla Gamesiksi ja loivat myöhemmin PlayStation 3:lle sellaisen vaatimattoman pelisarjan kuin Killzone.

Kadonneet pelit, osa 1

LAMBORGHINI
Alusta: GC, PS2, Xbox | Pelityyppi: Ajopeli

Pelintekijän elämä voi joskus olla tarpeettoman raakaa ja julmaa. Raada kuukausia pelin eteen ja katsele ylpeänä, kun kaikki näyttävät olevan tyytyväisiä työn tulokseen. Sitten tapahtuukin jotain odottamatonta ja valmis peli ei koskaan päädykään kauppojen hyllyille.

Tammikuussa 2003 Rage Software julistettiin vararikkoon. Pelijulkaisijan koko pääoma oli huvennut muun muassa naurettavaan 15 miljoonan punnan lisenssimaksuun David Beckhamin nimen käytöstä umpisurkeassa futispelissä. Ragen Warringtonin-studiossa puolestaan pohdittiin kuumeisesti, mitä heidän valmiille Lamborghini-pelille kävisi. Peli oli jo näet lähetetty hyväksyttäväksi Microsoftille. Siitä olisi julkaisussa tullut ensimmäinen kaahailupeli, jossa voitiin kehua olevan täysi Xbox Live -tuki kaikkine herkkuineen.

Odotuksen tuloksen tiedämme tänä päivänä liiankin hyvin. EA osti konkurssipesän peleineen kaikkineen. EA:lla ei ollut kuitenkaan mitään suunnitelmia julkaista peliä. Ostolla se pystyi varmistamaan, ettei mikään kilpailija pystynyt käyttämään Lamborghinin lisenssiä peleissään ja kilpailemaan sillä EA:n Need for Speed -pelisarjaa vastaan. Kehittäjätiimi ei koskaan päässyt palaamaan Lamborghinin rattiin, vaan joutuivat aloittamaan uuden autoilupelin tyhjästä. Itsepintaisuus palkittiin onneksi parin vuoden päästä, kun tiimi sai valmiiksi Juiced-autopelin. Lamborghini on epäilemättä oudoimpia kadotettuja pelejä. On sanoinkuvaamattoman harmillista, etteivät kaahailupelifanit päässeet koskaan nauttimaan Lambojen vauhdikkaasta menosta.

Kadonneet pelit, osa 1

FULL THROTTLE: HELL ON WHEELS
Alusta: PC, PS2, Xbox | Pelityyppi: Seikkailu

Full Throttle on yksi LucasArtsin rakastetuimpia seikkailupelejä genren kulta-ajalta 1990-luvun alkupuolelta. Sen ja Sam & Maxin jatko-osat olivat epäilemättä kuumimmin odotettuja pelejä vuonna 2003. Pelin tuotanto jumittui kuitenkin pahasti kehitystyön suohon, eikä edes Benin viritelty Corley saanut peliä takaisin baanalle.

Hell on Wheelsin oli tarkoitus olla suoraa jatkoa vuoden 1995 Full Throttle -klassikkoseikkailulle. Ben Throttle sai siinä estettyä Ripburger-konnaa muuttamasta Benin rakastetun moottoripyörävalmistajan pakettiautotehtaaksi. Nyt Ben elää elämäänsä täysillä maanteitä kruisaillen. Ruusuinen elämä ei kestä kauaa, kun selviää, että joku sabotoi motoristien suosikkiteitä. Benin tehtäväksi jää tietysti selvittää, kuka on moisten tihutöiden takana.

Hell on Wheels ei saanut ennakoissa hyvää vastaanottoa. Vaikka fanit olivat iloisia jatko-osasta, pelin ulkoasu oli jotain aivan muuta kuin fanit olivat odottaneet. Alkuperäisen sarjakuvamainen ilme ei toiminut lainkaan kolmessa ulottuvuudessa, eivätkä syynä olleet pelkästään hätäisesti luodut staattisen tylsät taustat. Myös Benin ja hänen jenginsä Polecatsien hahmot olivat menettäneet siirrossa charminsa ja näyttivät pökkelöiltä niin kuvissa kuin liikkeessäkin.

Nyt vuosia myöhemmin olemme jo todistaneet Sam & Maxin paluun peleihin. Full Throttlesta sen sijaan ei ole kuulunut pihaustakaan. Jos Full Throttle: Hell on Wheelsin noloa mahalaskua voi käyttää viitteenä, on tuskastuttavan todennäköistä, että Benin pää pysyy puskassa vielä pitkään.

Kadonneet pelit, osa 1

THE FAST AND THE FURIOUS
Alusta: PS2, Xbox | Pelityyppi: Ajopeli

The Fast and the Furious (Hurjapäät) iski Yhdysvalloissa tismalleen oikeaan saumaan. Paul Walkerin ja Vin Dieselin tähdittämä hurjastelu oli juuri sitä, mitä kasvavan autoilun alakulttuurin fanit kaipasivat. Oli ilmiselvää, että tilausta oli myös pelille, jossa yhdistyisi auton tuunaus ja silmitön kaahailu.

Katukilpailut olivat jo kasvattaneet suosiota Aasiassa, mutta elokuvan siivellä autojen tuunaus ja katukisat nousivat suuren yleisön tietouteen myös Yhdysvalloissa. Etenkin ensimmäinen The Fast and the Furious -elokuva tuli teattereihin juuri oikeaan aikaan ja takoi teatteri- ja DVD-levityksellä yli 500 miljoonan dollarin tuotot. Elokuvan tuotantoyhtiö rupesikin heti patistelemaan tytäryritystään Vivendiä luomaan pelin, joka oli tarkoitus julkaista samaan aikaan elokuvan ensimmäisen jatko-osan kanssa.

Vivendi sysäsi pelin kehitysvastuun japanilaisen Genki-pelistudion harteille. Lafka oli aikaisemmin toteuttanut Tokyo Highway Challenge -kaahailun Dreamcastille, joten sillä oli arvokasta kokemusta katuhurjastelusta. The Fast and the Furious -pelin kantava idea oli avoin kaupunki, jota oli mahdollista kiertää vapaasti kisoja etsien. Kisoja riittävästi voittamalla puolestaan ansaittiin rahaa, jolla se todellinen myyntivaltti - autojen parantelu niin suorituskyvyn kuin ulkonäönkin osalta - avautui pelaajalle.

Peli ei kuitenkaan koskaan saanut kunnolla bensaa tankkiinsa. Noin vuoden kehitystyön jälkeen Vivendi sai pelistä tarpeekseen ja katsoi paremmaksi lopettaa. Vivendi selitti peruuttamispäätöstä avoimesti kertomalla, ettei se ollut tyytyväinen Genkin työn laatuun. Vivendin mukaan heikkolaatuisella tuotteella ei voinut haastaa suosittuja Midnight Club- ja Need for Speed -pelejä autopelien kiristyvässä kilpailutilanteessa.

Vivendin pakeista huolimatta Hurjapäät päätyivät lopulta myös konsoleille. Vuonna 2007 Namco Bandai julkaisi PlayStation 2:lle ja PSP:lle Eutechnyxin kehittämän The Fast and the Furious -pelin, joka pohjautuu suurelta osin elokuvasarjan kolmanteen osaan Tokyo Driftiin.

Kadonneet pelit, osa 1

B.C.
Alusta: Xbox | Pelityyppi: Seikkailu

Pelihypen kiistaton kuningas Peter Moleneux (Populous, Black and White) otti 2000-luvun alussa suojiinsa kaksi pientä pelistudiota Big Blue Boxin ja Intrepid Gamesin. Lionhead Studiosin alaisuudessa ne alkoivat työstää omia projektejaan: Big Blue Box Fablea ja Intrepid BC:tä. Molemmat olivat kunnianhimoisia urakoita, joihin käytettiin valtavasti voimavaroja. Toinen peleistä ei valmistunut.

BC:ssä pelaaja otti kontolleen esihistoriallisen ihmisryhmän johtajan, jonka vastuulla oli johdattaa alaisensa läpi sekä dinosaurusten että kilpailevien ihmisapinalajien asuttaman maailman. Pelin maailman luvattiin olevan toimiva ekosysteemi, jossa jokaisella eläimellä olisi oma paikkansa ruokaketjussa. Savanneilla pelaajan piti ottaa ensimmäiset askeleet työkalujen keksimiseen ja pyrkiä kehittämään ryhmän kommunikaatiota sekä kädentaitoja. Käytännössä pelin piti olla yhdistelmä ongelmanratkaisua ja toimintaa, esimerkiksi dinojahdin merkeissä.

Päätös BC:n ajamisesta alas julkistettiin lokakuussa 2004. Peli oli ollut kehityksessä vuosia, mutta sitä ei olisi ehditty julkaista ennen uuden Xbox 360:n tuloa. Vuosi peruuttamisen jälkeen Microsoft osti Lionhead Studiosin, jolloin myös Big Blue Box ja Intrepid sulautuivat uuteen Microsoft-pelien Euroopan haaraan.

Kadonneet pelit, osa 1


Ladataan seuraavaa sisältöä