Suomi
JäSENARVIO

Mass Effect

Mass Effect - Maailmanlopun synkät ennustukset

Pelatessa aina koittaa nauttia kaikesta, mitä pelaajan ympärillä tapahtuu ja mitä pystyy tekemään. Mass Effectin kanssa asia on täsmälleen niin, mutta vaikkei pelattavuus olekaan sieltä parhaimmasta päästä, Biowaren luoma sci-fi-eepos rikkaan, elävän universuminsa kera on rautaa ja kykenee poikkeamaan massasta juuri parhaalla mahdollisella tavalla.

Mutta mikä tekee juuri tästä sci-fi-roolipelistä kokemisen arvoisen? Roolipelaajat voivat antaa siihen vastauksen jo ensi-istumalta, sillä Massaa pelatessa voi oikeasti vaikuttaa maailmassa tapahtuviin välikohtauksiin ja tarinan yksityiskohtiin. Mikä voisikaan olla nautittavampaa kuin saada valinnanvapaus päättää, mitä pelihahmo sanoo millekin hahmolle milloinkin!


Menetetty paratiisi

Mass Effect alkaa ihmisten Alliance-järjestön Normandy-avaruusalukselta, jossa pelin päähahmo, komentaja Shepard valmistautuu tehtäväänsä turian-Spectre Nihluksen kera. Spectret ovat galaksia hallinnoivan Citadel-neuvoston agentteja ja heillä on valtuudet vaikka mihin, kunhan työ saadaan suoritettua. Alliance yrittää Shepardin ja ihmisten perustaman Eden Prime-siirtokunnan siirtokuntalaisten löytämän mystisen lähetinmajakan avulla päästä korkeammalle galaksin kansan silmissä.

Ikävä kyllä yksinkertainen tehtävä menee kertaheitolla vaikeammaksi, kun siirtokunta joutuu tuntemattoman vihollisen hyökkäyksen kohteeksi ja vain harva selviää ikävästä välikohtauksesta. Shepardin huolet eivät todellakaan ole aiheettomia, sillä valtaosa siirtokuntalaisista on muutettu zombeiksi ja erään toisen Spectre-agentin, kylmäverisen turianin Saren Arteriuksen, vakavia edesottamuksia nähdään tämän tästä siirtokunnassa.

Pysäytettyään Sarenin juonen Shepard altistuu siirtokuntalaisten löytämälle, ikivanhalle prothealaisten luomalle lähetinmajakan säteilylle, jonka antama sisältö ei todellakaan ole kaunista katsottavaa.

Citadel-neuvosto ei kuitenkaan usko väitteisiin, että juuri Saren, heidän 'ykkös-Spectrensä' olisi vastuussa Eden Primen välikohtauksesta, mutta löydettyään muutamia raskaita todisteita Shepard pystyy vakuuttamaan neuvoston Sarenin syyllisyydestä, ja hän saa itsekin Spectren arvonimen sekä oikeuden jahdata Sareniä.

Takaa-ajo ja koko galaksin kohtalon määräävä taistelu voi näin ollen alkaa...


Peli, joka kävisi elokuvastakin

Shepardilla on pelin aikana enintään 6 eri tiimin jäsentä, joista suurin osa on eri roduista lähtöisin omien historioidensa kera. Heistä 2 voidaan valita aina tehtävään mukaan ja Normandyllä aina silloin kun ei olla taistelemassa, voi keskustella tiimiläisten kanssa ja saada heistä mielenkiintoista taustatietoakin.

Romanssejakin Shepard voi viritellä matkan aikana, mutta niitä kuitenkin toivoisi olevan enemmän. Roolipeliominaisuuksiltaan Massa hoitaa hommansa kotiin loistavasti: laajat hahmonkehitysvalinnat, aseiden ja panssarien muokkaaminen sun muuta ovat sinällään erinomaisia, tosin loppupeliä kohden varusteet joutuu muuttamaan omni-geeliksi, jolla voi päästä suljettujen ovien hakkerointiosioista ilman vaadittua hakkerointia.

Mutta siinä missä roolipeliominaisuudet ovat onnistuneet mainiosti, on suorastaan sääli, että kankeahko räiskintä ja nopeat kuolemat tulitaisteluissa tuottavat harmaita hiuksia. Taisteluissa voi käyttää pyssyjen lisäksi myös biotic-kykyjä, joilla voi työntää, vetää vastustajia puoleensa tai murtaa heidän suojuksiaan. Biotic-kykyjen ansiosta Mass Effectin (tuli)taistelut tuntuvat niin erilaisilta antaen taisteluiden läpäisemiseen muitakin vaihtoehtoja kuin pelkän ammuskelun.

Keskustelukohtaukset saavat peliin elävän, elokuvamaisen tunteen, sillä hahmojen dialogia on mielenkiintoista kuunnella ja sitten keskustelun lopputulokseen voi vaikuttaa omilla puhetaidoillaan, minkä johdosta peliä on pelattava useampi kerta voidakseen käyttää myös radikaalimpiakin puhevaihtoehtoja, joita Shepard ei pystyisi normaalisti sanomaan.

Näin ollen vaikka pelin 10 tuntia kestävä pääjuoni ja sen tapahtumat on suurilta osin ennaltakirjoitettu, pelaaja saa mahdollisuuden vaikuttaa tarinan yksityiskohtiin pelaamalla päätehtävien lisäksi myös sivutehtäviä, jotka ikävä kyllä tuntuvat rasittavilta ja yksitoikkoisilta. On kyllä ihme, että juuri tarinavetoisessa roolipelissä on huonoja sivutehtäviä ja kankeaa räiskintää, mutta eivät ne Mass Effectiä pilaa paljoakaan juuri erinomaisen, todelta tuntuvan universumin ja sen tarjoamien rotujen myötä.

Mass Effect on peli, jossa valinnoilla on todellakin merkitystä tapahtumiin. Enemmän kuin uskookaan.


HYVÄÄ:
+ Mielenkiintoinen tarina ja universumi hahmoineen
+ Erinomainen dialogi
+ Laajasti tutkittavaa
+ Laajasti erilaisia hahmonkehitysmahdollisuuksia
+ Valintojen tekeminen houkuttaa
+ Taisteluissa käytettävät biotic-kyvyt antavat mukavan mausteen taistelulle

HUONOA:
- Normiräiskijöille tavallista kankeampi räiskintä
- Sivutehtävät yksitoikkoisia
- Tavaran arvon menetys pelin loppupuolella


GRAFIIKKA: 9
ÄÄNI: 10
PELATTAVUUS: 8
PITKÄIKÄISYYS: 10

Keskiarvo: 6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10