Suomi
JäSENARVIO

Mass Effect 3

Mass Effect 3 - Shepardin viimeinen taistelu

(VAROITUS: sisältää spoilereita matkan varrelta!)


Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Sitä en todellakaan olisi halunnut uskoa, kun sain pelattua Mass Effect 3:n loppuun, niin upea pelisarja kun on kyseessä. Mutta nyt itse pelin juoneen.

Mass Effect 2:n Arrival-lisäosassa sarjan päähenkilö, pelaajan hallinnassa oleva komentaja Shepard räjäytti batarialaisten aurinkokunnan viivyttääkseen myyttisen Reaper-koneiden saapumista edes vähän. Ikävä kyllä komentajan teolla kaikki aurinkokunnassa olleet batarialaiset ovat kuolleet heidän aurinkokuntansa mass relay-laitteen räjähdettyä ja kohun aikaansaanut komentaja vapautetaan tästä hyvästä palveluksestaan.

Kovin pitkään Shepard ei kuitenkaan ole pystynyt Reapereiden saapumista estämään, sillä kolmosen alussa komentajan ollessa komitean puheilla myyttiset koneet tekevät lopultakin sen, mitä kahdessa aiemmassa osassa ollaan pelätty: täysimittaisen, koko galaksia koskevan invaasionsa, yrittäen tuhota kaikki kehittyneemmät siviilisaatiot!

Kovinkaan pitkään Shepard ei ehdi Maassa olla, vaan hän joutuu keräämään kaikkien mahdollisten lajien avun voittaakseen mahdottoman. Mass Effect 3:ssa siis ollaan sodassa. Sodassa, jossa uhrilukema kipuaa taivaisiin asti, vaikka se kirpaisee sydäntä.


Vanhat liittolaiset ja selkäänpuukottajat

Kaikki, mitä aikaisemmissa osissa Shepard on tehnyt, voi vaikuttaa tarinan tapahtumiin, muun muassa kaikkien elossa olevien tiimiläisten muodossa. Tosin valtaosa kakkososan tiimiläisistä tekee vain satunnaisia esiintymisiä tarinan aikana, mutta he voivat kuitenkin vaikuttaa tapahtumiin jollain tavoin.

Edellisosan valinnoillakin voi kolmosessa helpottaa komentajan raskasta taakkaa, mm. vanhoilla liitoilla ja teoilla. Mutta kun jo Reaperit eivät tuottaisi jo tarpeeksi vaikeuksia Shepardille, edellisosassa collector-rodun kukistamisessa auttanut Cerberus-järjestön päämies Illusive Man on kääntänyt hänelle selkänsä ja yrittää saada pahamaineiset koneet hallintaansa keinolla millä hyvänsä. Miehen Cerberus-iskujoukot tuottavat matkan aikana Shepardille esteitä, eikä erityyppisistä vihollisista todellakaan ole puutetta kaikkialla, missä komentaja tovereineen liikkuu.

Edellisosassa karsittuja roolipeliominaisuuksia on paranneltu hieman: nyt Shepardilla on enemmän valinnan varaa kehittää taisteluominaisuuksiaan, mutta kumppaneiden kehitysominaisuudet jäävät hieman ontoiksi. Hahmojen taistelukykyjä kehittäessään pelaaja voi valita ensimmäisen kolmen tason jälkeen 2 eri vaihtoehdosta mieleisemmän, joten sekin on pelkkää plussaa.

Kolmosessa voi myös kehittää aseitaan matkan varrella löytyvillä osilla ja paremmilla malleilla, minkä johdosta Shepardin ja kumppaneiden taistelu voi helpottua. Osia ja erityyppisiä aseita löytyy kyllä joka lähtöön, mutta jos pelaaja päättää laittaa Shepardin kantamaan 5 erityyppistä asetta taisteluun, komentajan painolasti hidastaa biotic-voimien uudelleenlatautumista eikä siihen todellakaan ole varaa taistelun tiimellyksessä. Kannattaa siis ottaa mahdollisimman vähän aseita, niin taistelu voi helpottua merkittävästi. Biotic-kyvyt tulevat tarpeeseen etenkin silloin, kun vihollislauma on käymässä päälle ja haluaisi pysäyttää ne esim. räjähtävällä ammuksella.


Ohut toivo selviytymisestä

Pelin aikana Shepardin on saatava kaikki lajit puhaltamaan yhteen hiileen, keinolla millä hyvänsä. Jotkin näistä keinoista voivat vaikuttaa siihen, keitä komentajan keräämissä sotajoukoissa lopulta on.

Dialogi on edellisosien tapaan taattua laatua, vaikka joissakin kohdissa näkyy pientä laiskuutta. Tällä kertaa Shepardin ei tarvitse kakkososan tapaan pelata jatkuvasti hyvänä tai pahana, sillä komentajan moraalipalkit korvaa tällä kertaa mainemittari, jonka avulla Shepard voi valita keskusteluissa joko hyvän tai pahan vaihtoehdon ihan miten tahtoo.

Tosin tässä on myös pikku ongelma: mainemittari tuntuu täyttyvän turhankin helposti, etenkin jos käyttää edellisosassa käyttämää hahmoa. Ja hahmontuonnissakin on raivostuttava ongelma: mikäli ykkösosasta kakkososaan siirtämäänsä hahmoa ei ole muokannut yhtään, peli pakottaa pelaajan luomaan Shepardilleen uudet kasvot!

Onneksi (ainakin) PC-versiossa Shepardin naamakoodin voi selvittää fanien luomalla työkalulla, mutta silti koodi saattaa heitellä naamasta miten sattuu. Päivityksiä odotellessa siis...


Erikoisjoukot pitämässä lippua korkealla

Moninpelin on nykyään löydyttävä niin joka pelistä. Itse asiassa Mass Effect 3:n moninpeli on jollakin tavalla nautittavaa 4 pelaajan yhteistä puolustustaistelua erityyppisiä vihollisjoukkoja vastaan. Nämä erikoisjoukot pitävät pääkampanjan aikana läpikäytyjä alueita tarkassa valvonnassa vihollisilta tappamalla heitä ja suorittamalla hakkerointitehtäviä ja ja sillä tavoin sotajoukkojen valmiustilaa voi nostaa korkeammalle.

Paremmalla valmiustilalla sotajoukot voivat lopulta suoriutua viimeisestä hyökkäyksestä paremmin, mutta juuri niin hyvä kuin Mass Effect 3 onkaan kaikkine hienoine hetkineen, on kyllä sääli, että juuri lopetus jättää vieläkin monta kysymystä ilmaan ja jättää tarinaan ihmeellisiä juoniaukkoja. Vaikka outo (ja useimmille pelaajille epäloogisen typerä) lopetus voi tuottaa raivareita, ei se kuitenkaan Mass Effect kolmosta pilaa.

Sarjan olisi todellakin halunnut ansaitsevan paremmankin päätöksen, mutta mistä kaikesta muusta jokainen Mass Effectiä aina alusta asti pelannut onkaan saanut nauttia? Monesta eeppisestä kohtauksesta, joita ei helpolla unohda! Mutta silti jäin ihmettelemään, miksi Biowaren täytyi tehdä lopetuksesta niin outo ja epälooginen. Toivottavasti vastaus lopun tapahtumiin selviää lähimain, sillä me pelaajat olemme todellakin ansainneet paremman lopetuksen kuin tämän!


HYVÄÄ:
+ Aiempia osia selvästi synkempi juoni toimii loistavasti...
+ Pelattavuus on yhä maistuvaa uudistuksineen
+ Tekoälyä paranneltu parempaan suuntaan
+ Edellisosien valintojen vaikutus näkyy tarinan tapahtumissa
+ Hahmonkehitysominaisuuksia on kakkososaa enemmän
+ Aseiden kustomointi
+ Moninpelissä käyttää mieluusti aikaa


HUONOA:
- ... outoa lopetusta lukuunottamatta
- Dialogivaihtoehtoja karsittu; nyt voi valita vain joko hyvän tai pahan vaihtoehdon
- Aiempia osia lineaarisempi rakenne
- Bugit


GRAFIIKKA: 9
ÄÄNI: 10
PELATTAVUUS: 9
PITKÄIKÄISYYS: 10

Keskiarvo: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10