Silent Hill Homecoming - Kotona vai helvetissä?
Sodassa haavoittunut Alex Shepherd palaa kotiinsa Shepherd's Gleniin, vain huomatakseen ettei ennen rakkaassa ja hyvinvoineessa kaupungissa ole mikään kohdallaan.
Kaupunki on sumun peitossa, pimeydessä kulkevat inhottavat hirviöt luovat pelkoa eikä kovinkaan monta ihmistä enää asu kaupungissa. Moni ihminen on kadonnut, mukaan lukien Alexin pikkuveli Joshua ja hänen tiukkaa kuria pitänyt isänsä, ja jäljelle on jäänyt hermoromahduksen partaalla oleva äiti, joka tuntuu tietävän enemmän kuin sanoo.
Alex joutuu etsinnän aikana myös vierailemaan Shepherd's Glenin synkässä naapurikaupungissa, Silent Hillissä, jolla on paljonkin yhteyksiä kaupunkia riivaaviin hirvityksiin sekä myös Alexin perheeseen. Mutta mitä kaikkea muuta kamalaa miesparka joutuukaan kohtaamaan ja myös hyväksymään synkän matkansa aikana?
Hirviötä aamiaiseksi vaikka bugittaisi
Edellisistä Silent Hilleistä tuttu, kankeahko taistelusysteemi, on edelleen mukana. Välillä homma kuitenkin menee täysin pelkäksi huitelemiseksi ja yhdelläkin napilla pärjää pitkälle taisteluissa. Monta kertaa hirviötä vastaan taistellessa ei kannata tehdä virheitä, sillä hetkessä Alexin elinmittari voi laskea hyvinkin dramaattisesti yhdestäkin virheliikkeestä.
Taistelussa on kankeuden lisäksi toinenkin ongelma: sitä on aivan liikaa ja se myös vie hyvin rakennettua, hyytävää tunnelmaa pois. Tosin sarjan vakiosäveltäjä, Akira Yamaoka, on tämänkin Silent Hillin ääniraidan luonut ja myös onnistunut siinä erinomaisesti.
Vanhasta inventaariosta ei ole enää tietoakaan, vaan Alexin tavarat koostuvat pääosin hajoamattomista aseista, energiajuomista, ensiapupakkauksista ja tavaroista, joita tarvitaan pelin puzzle-osuuksissa.
PC-versio tosin sisältää erittäin paljon pelin pysäyttäviä bugeja, joten tallentaminen aina tallenuspisteen osuessa kohdalle on todella suositeltavaa. Tämäkin on yksi pelin rikkaruohoista: tallennuspisteitä ei tunnu olevan kovinkaan paljon matkan varrella, ja mikäli Alex kuolee taistelussa, joutuu jatkamaan juuri viimeisimmältä tallennuspisteeltään.
Lopussa seisoo kiitos... tai tuomio
Edellisistä peleistä poiketen Homecomingissa on Mass Effecteistä lainattu dialogipyörä, jolla pelaaja voi valita, mitä hän sanoo tai mitä tekee keskustelutilanteessa. Dialogivaihtoehdot eivät kuitenkaan vaikuta tarinan lopetukseen kuin muutamassa avainkohdassa ja yleensä pelin etenemiseen on vain yksi tietty vaihtoehto.
Homecoming on Double Helixiltä kohtuullisen hyvä suoritus näin ensimmäisenä pelinä, mutta paljon jää parantamisen varaan varsinkin PC-version ongelmien ja taistelun määrän kanssa.
Eli jos haluaa saada tästä parhaimman mahdollisen version, suosittelen jompaa kumpaa konsoliversioista, ellei halua kärsiä jatkuvasta bugituksesta. Tämän Silent Hillin PC-versiota taasen ei tule yhtään ikävä...
PLUSSAT:
+ Hyytävä tunnelma
+ Musiikki
+ Tarina
+ Dialogijärjestelmä on tervetullut lisä...
MIINUKSET:
- Taistelu on kankeaa ja sitä on ihan liian paljon
- Vanhentunut ulkoasu
- PC-version bugit
- ... mutta dialogivalinnat saisivat vaikuttaa enemmänkin tarinan lopetukseen
- Tallennuspisteitä voisi olla tiheämminkin
GRAFIIKKA: 6
ÄÄNI: 8
PELATTAVUUS: 7
PITKÄIKÄISYYS: 7