Hei. Eli minulla olisi arvostelussa yksi tämän vuoden odotetuimmista peleistä: Halo 4. Ensin näin perustietoina mainittakoon, että Halo 4 julkaistiin Xbox 360 pelikonsolille 6. Marraskuuta 2012, ja projektin puikoissa hääräsi uusi tuttavuus, eli 343 Industries. 343 Industries, jos siis joku ei vielä tiedä, on uusi pelkästään Halo sarjaan keskittynyt peliyhtiö, jossa on Bungielta muutemia Halo- veteraaneja, mutta suurin osa on uusia tekijöitä.
Siirtykäämme itse peliin, eli Halo 4 jatkaa siitä, mihin Halo 3 loppui noin viisi vuotta sitten, sanoihin: "Wake me, when you need me", ja juuri nuo sanat kutkuttelivat varmasti monen Halo fanin mieltä uudesta Halosta kaikki nämä vuodet, kunnes Halo 4 vihdoin saapui näyttävällä paluulla 343 Industriesin saattelemana. Master Chief on takaisin hommissaan, mutta tälläkertaa panokset ovat vielä suuremmat, kuin ne olivat Halo 3:ssa. Uusi vihollinen on saapunut, ja se on vielä pahempi ja suurempi uhka kuin Covenant on koskaan ollut: Forerunnerit ovat palanneet.
Forerunnerit ovat siis täysin uusi muukalaisrotu, jota Halossa ei ole ennen nähty, mutta on kuultu puhuttavan, sillä Halo- renkailla on useita valtavia Forerunner rakennelmia, joita Chief on Halojen saatossa löytänyt. Nämä erittäin agressiiviset ja kestävät viholliset ovat todellakin piina Chiefille. Toisena Chiefiä vaivaavana asiana on Cortanan rappeutuminen, joka tuli kuin tyhjästä. Cortana siis heikkenee hetki hetkeltä rappeutumisensa takia, eikä pysty enään kunnolla keskittymään tehtävänsä hoitamiseen, eli Chiefin auttamiseen. Chief yrittää siis kuumeisesti saada Cortanan takaisin maapallolle, jotta hänet voitaisiin korjata.
Panokset ovat todellakin suuret, sillä Forerunnereiden eräs johtohahmo, nimeltään Didact haluaa hävittää ihmiset sukupuuttoon, ja vallata koko galaksin, estääkseen Forerunnereita kuihtumasta sukupuuttoon. Huono homma on myös se, että Covenantit puhaltavat yhteen hiileen saadakseen ihmisrodun hengiltä. Tässä on hyvä alku uudelle taistelulle, vai onko?
Halo 4:ssä on erittäin hyvät ja kehittyneet grafiikat, jotka hipovat huippuluokkaa varsinkin aikaisempiin Haloihin verrattuna. Yksi niistä asioista, joihin ei ole vieläkään tullut muutosta, on huono tekoäly. Vihollisten tekoäly on todella hyvä mutta samalla se hipoo pohjamutia. Toisissa kohdissa viholliset todellakin osaavat asiansa ja väistelevät taidokkaasti, kun taas toisissa seisovat vain luotisateen keskellä kuin odottaen kuolemaansa. Omien puolulaisten tekoäly ei ole muutakuin huonontunut sitten Halo: Reachin. Omat ajavat autoa miten sattuu, välillä jopa suoraan vihollisen tankkia päin tai suuren viholliskeskittymän keskelle plasmasateseen. Omien ampumisessakaan ei ole kehumista. Forerunnereiden tekoäly taasen on melko lailla normaalia luokkaa, eikä siitä oikeastaan löydy mitään erityisen poikkeavaa.
Uudet lisätehtävät, nimeltään Spartan Opsit ovat myös tulleet uutena toimintona Halo 4:seen. Spartan Opsien idea on jatkaa Halo 4:sen tarinaa vielä useita viikkoja sen julkaisun jälkeen. Tähän mennessä jo puolet Spartan Opseista on julkaistu, mutta puolet odottaa vielä julkaisuaan. Spartan Opseja tulee joka viikko yksi episoodi, eli viisi uutta noin 10 minuutin tehtävää vaikeimmalla vaikeustasolla. Tämä korvaa meille tutun Firefight moodin, missä taisteltiin aalloittain tulevia vihollisia vastaan useissa eri kentissä. Spartan Opseja voi pelata joko yksin tai kolmen kaverin kanssa yhteistyössä, jolloin se on huomattavasti mukavempaa. Ainoa pettymys kyseisessä "uutuudessa" on se, että siinä käytetyt kentät on poimittu suoraan Halo 4:sen yksinpelistä, vain vihollisten paikkaa ja kentän suuntaa on vaihdettu.
Siirrytäänpä sitten moninpeliin. Eli aikaisemmissa Haloissa moninpeli on ollut oikeastaan Halon "sydän" tarinapelin ohessa. Moninpeli ei petä myöskään Halo 4:sessa, mutta on vähän liikaa modernisoitunut. Halo 4:ssä on ns. killstreakit, jotka pystyy saamaan tietyn määrän pisteitä ansaitsemalla, ja valitsemalla minkälaisen setin haluaa pudotettavan haluamaasi paikkaan. Halo 4:sen multiplayerissä on myös todella paljon uusia ominaisuuksi, joista varmasti suurin uudistus on erilaiset "classit", eli setit joihin voit valita haluamasi aseet, kranaatit ja muut erikoistoiminnot. Myös erikoistoimintoja on tullut lisää aina seinien läpi näkevästä Promethean näöstä, tehokkaaseen thurster packiin, jolla voi tehdä ns. lyhyen matkan "pyrähdyksen" paikasta toiseen tai hypätä jonkin pudotuksen yli. Myöskään vanhoja parannuksia ei ole unohdettu, kuten jetpackia tai aktiivista naamiointia. Classeissa taasen saat valita oman aseen useista erilaisista kivääreistä, rynnäkkökivääreistä tai pistooleista, joita löytyy niin Ihmisten, Forerunereiden kuin Covenantien asevalikoimasta. Myös kranaatit saa valita itse.
Yhteenvetona Halo 4 on jokaisen Halo pelaajan unelma ja se ei jätä uuttakaan pelaajaa kylmäksi, vaan syöksee hänet suoraan kohti Master Chief seikkailua.
Pelattavuus:9
Pitkäikäisyys:8
Grafiikat:10
Moninpeli:9
Hyvää lyhyesti: +Hyvä moninpeli, +uutuuttaan kiiltävät grafiikat, +uusi vihollisrotu, +paljon uusia aseita, +paljon uusia kenttiä.
Huonoa lyhyesti: -Modernisoitunut moninpeli, -huono tekoäly, -lentoajoneuvoja ei ole nimeksikään, -lyhyt tarina, -Spartan Ops lupasi enemmän kuin pystyi toteuttamaan.
Arvosanani: 9