Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
JäSENARVIO

Sonic Lost World

Hohhoijaa, mistä minun pitäisi aloittaa tämä ensimmäinen arvostelu täällä GameReactorissa?

Ensiksi, juoni käyttää melkein samaa kaavaa kuin aiemmissa Sonic -peleissä, joka tarkoittaa sitä että Sonic ja Tails jahtaavat Dr. Eggmaniä, mutta kun Dr. Eggman ampuu Tailsin lentokonetta, niin ne joutuvat laskeutumaan Lost Hexiin, josta heidän seikkailu myös alkaa. En halua spoilata tarinaa liikaa, mutta tässä arvostelussa haluan myös korostaa toista puolta että Sonic JA Dr. Eggman joutuvat tekemään yhteistyötä jotta ne voivat voittaa Deadly Six -kuusikon.

Jos me nyt päästään itse pelattavuuteen, niin se mun mielestäni toimii kohtuullisesti. Luonnollisesti Sonic liikkuu kävelyvauhtia, mutta kun oikeaa liippaisinta pitää pohjassa, niin Sonicin saa lähetettyä juoksemaan. Mutta kontrolli puolella se on joksikseen vähäsen monimutkainen, sillä Y-napista tehdään Parkour-liikkeitä, kun taas A-napista tehdään vanhan kunnon Homing Attack. Seinässä juokseminen oli mun mielestäni rasittavaa, ja tämä alkoi tympiä Frozen Factoryn ensimmäisessä kentässä jossa tämä liike on välttämätön jotta pääsee hyppyalustoihin, tai mitä hemmetin oikealta nimeltä ne sitten on.

Colour Powerit tekevät myös paluun, mutta niiden käyttö Wii U Gamepadin kanssa on kyllä sekalaista settiä etten tiedä mitä niistä voisi sanoa. Eagle on kyllä varmaan huonoin Colour Power jota olen käyttänyt, sillä minulla oli niin paljon hankaluuksia pitää sitä ilmassa kerätäkseen sormuksia yhtä turhan muuta tekevää, mutta Rhythm toimii mun mielestäni kohtuullisen hyvin. Asteroid, vaikka se näyttää siistiltä, käytetään vain yhdessä kentässä tässä pelissä, ja se pisti minut tympimään. Myös aikaisemmat Colour Powerit tekevät myös paluun. Laser on mun mielestäni aika outo käyttää, sillä en tiedä mitä minä olen tehnyt väärin jos se kestää vain LYHYEN MATKAN KERRALLAAN! Rocket käyttää Gyroskooppia jotta sillä voi osoittaa jollekin planeetalle minne pitää olla menossa. Viimeisenä Drill, joka käyttää kosketusnäyttöä Gamepadissa jolla osoitetaan että minne suuntaan ollaan menossa.

Kenttäsuunnittelu on myös joissakin kohdissa mennyt päin metsää, sillä en tykkää siitä että kuolen epäreilusti, ja myös tässä pelissä on kohta että joutuu hiiviskelemään jottei jää kiinni rysän päältä. Mutta kiitokset annan tekijöille yhdestä Power-upista jolla voi skipata seuraavaan tarkastuspisteeseen, sillä ilman sitä en olisi päässyt tätä peliä läpi.

Eikä ongelmat lopu tähän. Vaikeustaso loppupuolella tätä peliä alkoi nousta niin haastavaksi, että tuli nähtyä Game Over -ruutu muutaman kerran ennen kuin sain rykäistyä tämän pelin läpi. Myös Frozen Factoryn toisessa kentässä pyöritään lumipallon kanssa, mutta sen ohjaaminen oli välillä haastavaa että välillä tuli pudottua rotkoon vahingossa.

Mutta pisteenä iin päälle on myös nuo pomotaistelut jotka ovat suorastaan turhan simppeliä ettei mulla ollut mitään vaikeuksia niiden läpäisyssä, mutta Zavokin kanssa mulle tuli vähäsen turhaa meiningiä etten tienyt ensiksi mitä piti tehdä että kun Zavok uhkaa pudota alustan reunalta, mutta myöhemmin tuli outo ajatus että minun piti ladata Homing Attack täyteen jotta sain tönittyä Zavokin reunan yli niin sitten pääsin tuon pomotaistelun läpi.

Update: No, itse meikäläinen testaili tuota Co-op -moodia mun veljeni kanssa kun veljeni ohjasi Sonicia ja meikäläinen ohjaili RC-ajoneuvoja, kuten helikoptereita ja ilmatyynyaluksia. Vakava ongelma näiden RC-ajoneuvojen kanssa on se että niiden ohjaaminen on ERITTÄIN JÄYKKÄÄ!! En oikein tiedä miten voisin sanoa tästä jotain, mutta tuntuu ihan siltä että RC-ajoneuvoissa on liikaa massaa, että ne liikkuu erittäin hitaasti ja ohjautuu myös jäykästi. Helikopteria käytettäessä voi tiputtaa pommeja, mutta niiden räjähdysalue on NIIN PIENI että sillä voi osua vain yhteen viholliseen kerrallaan. Ilmatyynyaluksella voi luoda väliaikaisia tasanteita, joka tuo mieleen Super Mario Galaxy 2:sessa Pilvikukan jollakin voi myös luoda väliaikaisia tasanteita. En laske arvosanaa vaikka Co-op -moodissa ajoneuvojen ohjaaminen on jäykkää kuin suossa kävely teräs-saappailla, mutta ennemmin käytän Co-op -moodia veljeni kanssa jotta me voitaisiin kerätä punaisia tähtisormuksia.

Mutta, jos hyvää tästä täytyy sanoa, niin grafiikat ovat aika miellyttäviä. Myös ruudunpäivitystä on nopeutettu 60 kuvaan sekunnissa, mutta pelatessa tuli vastaan yksi kohta jossa ruudunpäivitys hidastui sen verran rajusti että se putosi 15-20 kuvan ruudunpäivitys nopeuteen.

Musiikit, vaikka ne eivät ole parhaimmasta päästä, ovat grafiikan ohella myös miellyttävää kuunneltavaa. Ääniefektit ovat myös aika toimivia, mutta ääninäyttely on kyllä varmaan pahimmasta päästä mitä olen kuullut Sonic -pelissä. Myös dialogi on aika vammaista kuunneltavaa, sillä se sai minut kiristämään hampaitani.

Myös Miiverse on tässäkin pelissä mukana, mutta sen pääominaisuutena on se että sillä voi jakaa esineitä muiden pelaajien kanssa, ja siihen se myös rajoittuu, vaikka tässä pelissä voi myös postata kommenteja kentistä että mikä on suosikki ja mikä on inhokki.

Pelille tuli kestoa minun mielestäni vajaat alle 8 tuntia, mutta tässä välissä jouduin grindaamaan lisäelämiä jotta viimeisten kenttien läpäisy olisi mahdollista. Pelin elämä kasvaa jonkin verran kun avaa spesiaali maailman, mutta siinä on sitten kaikki mitä voin sanoa tämän pelin kestosta.


Jos tähän loppuun voisin tiivistää tämän asian kokonaisuuden, niin voin sanoa että vaikka pelaattavuus on ihan OK-tasoa, mutta epäreilut kohdat voivat viedä ilon pois kasvoilta kun hampaat irveessä joutuu vetäisemään kenttiä läpi jotta näkisi loppuratkaisun. Yksi asia joka vielä tympii että maksoin tästä pelistä 65 euroa, joten eiköhän tämä anna varoituksen että minne rahat ovat aikeissa mennä, sillä vaikka voin suositella tätä peliä Hardcore Sonic faneille, niin muille tätä peliä tulisi lähestyä varovaisuudella.

Keskiarvo: 5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10