Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
JäSENARVIO

Call of Duty: Advanced Warfare

Call of Duty: Advanced Warfare (PS4)

Advanced Warfare on Call of Duty sarjan uusin osa ja Sledgehammer Gamesin ensimmäinen peli, ja he todella tekevät hommansa erittäin hyvin näinkin suuren pelisarjan kanssa. Advanced Warfaressa on tuttuun tapaan yksinpeli ja moninpeli, ja kolmantena pelimuotona toimii Exo Survival joka on lähes sama asia kuin MW3:n vastaava mutta hitusen mukavampi ja pitkäikäisempi. Pelissä on myös yhtenä suurena pelielementtinä exo-puku, jonka avulla sotilaasi voi siis hyppiä muutaman metrin korkeammalle, väistää kranaatteja kätevästi ja hypätä suoraan vihollisen päälle ja tuottaa tappavasti vahinkoa, ja tämä siis on mukana jokaisessa pelimuodossa.

Kampanja on yksi pelin parhaista puolista ja alkaa siitä kun USA:n armeija menee auttamaan etelää-koreaa kun pohjois-korea hyökkäsi hiedän puolelle. Tämän näyttävän prologikentän aikana sinun hahmosi, Mitchell menettää toisen kätensä, hänen paras kaverinsa Will Irons kuolee ja hänet raahataan haavoittuneena taistelutantereelta pois ja seuraava kenttä alkaakin Willin hautajaisista. Willin isä on tunnettu mies nimeltä Jonathan Irons (Kevin Spacey), joka johtaa Atlas -nimistä yksityisarmeijaa ja tarjoaa sinulle uuden työpaikan ja kyborgikäden kaupan päälle. Atlashan on suurin yksityisarmeija maailmassa, ja myös todella varakas.

Tarina itsessään oli näyttävä ja muutama juonikäänne piti pelin kiinnostavana, mutta peli tuntui loppuvan liian lyhyeen jopa Hardened vaikeustasolla, eli toiseksi vaikeimmalla jolloin arvioitu aika on jotain viiden ja seitsemän tunnin välistä. Välinäytökset näyttivät oikeasti huomattavasti paremmalta kuin mikään Call of Duty peli koskaan, ja suurimmaksi osaksi ne näytti oikeassa elämässä kuvatuilta klipeiltä. Pelatessa peli näytti jonkun verran huonommalta, mikä on sinäänsä harmi, mutta päihittää silti viime vuoden Ghostsin. Effektit olivat huippuluokkaa, tekstuurit olivat väliltä normaali-hyvä, valaistus ei ollut mitenkään ihmeellistä ja hahmoanimaatiot näytti todella tönköiltä ja liikkeet tökkisi hahmoilla todella usein. Kampanjassa oli silti todella monipuolisia ja hauskoja kenttiä jotka kaikki poikkesi aina toisistaan, toisessa meinaan ammuttiin tarkkuuskiväärirobotilla vihollisia ja toisessa taas saatiin lennellä hävittäjällä ja ajella huipputeknologian tankkia.

Tulevaisuuden teknologiaa ollaan saatu hyvin tuotua peliin, Esimerkkeinä directed energy -aseet, Manticore pommit joka muistuttaa hitusen edellisistä peleistä tuttua nukea, Exo puvut, Destiny tyyliset hoverbiket, erilaisia droneja ja paljon muuta. Kaikki näyttää hyvin aikaansa uskottavalta ja nämä tulevaisuuden gadgetit näyttävät pelissä ylivoimaisesti parhailta ja yksityiskohtaisimmilta asioilta kuten juuri Mitchellin robottikäsi ja assault dronet joihin ollaan saatu todella paljon yksityiskohtia ja todella tarkat tekstuurit. Nämä meidän aikaiset perustalot ja likaiset kadut eivät taas vedä vertoja näille sillä ne tuntuu näyttävän mielestäni asteen huonommilta.

Multiplayer pelimuoto muistuttaa edelleen sitä mitä aina ennenkin elikkä reaktiosotaa, mutta exo puvut tekee asiasta joko haastavampaa -tai helpompaa. Create a Class systeemi muistuttaa Black Ops 2:n Pick 10 systemiä (joka siis tarkoittaa Classissa olevien tavaroiden yhteenlaskettua summaa, esim. Ase jossa kolme attachmentia vie neljä pistettä) mutta nyt kyseessä on vain Pick 13, johon ollaan otettu scorestreakit mukaan laskuihin, mikä tarkoittaa että jos haluua pääaseeseensa lisäattachmentin, voit jättää pari scorestreakkia pois ja saada tarvitut pisteet siitä. Myös tactical grenaden tilalle on tullut uusi kategoria nimeltä exo abilities, jossa on paljon pieniä etuja kuten näkymättömyys n.6 sek., Nopeus n. 15 sek. ym.. Näillä ei saa hurjaa etua, ja sen takia harva näitä käyttääkin. Aseita on mukava määrä, Assault ja SMG kategoriassa 6 ja Snipereissa ja Shotguneissa 3 ja Heavy weaponeissa 5. Näistä voi saada myös erinlaisia variantteja Supply dropeista jotka ovat ulkonäöllisesti hitusen erinnäköisiä ja statsit ovat aina vähän erinlaiset. Ghostsin hahmon muokkausta ollaan taas viety askeleella eteenpäin ja nyt voit kustomoida hahmoasi paljon yksityiskohtaisemmin, kuten voit vaihtaa kypärää, suojalaseja, paitaa, varustelua, exo puvun ulkonäköä, kenkiä ja paljon paljon muuta. Näitä voi myös saada lisää Supply dropeista, ja pelkästään eri kenkiä voi olla jopa 50.

Moninpelin kartat ovat hyvin tasapainoitettuja ja osa myös erittäin kauniita. Suurin osa ovat 3- linjaisia, keskisuuria ja tarjoaa eri tasoja vertikaalisti eksopukuja varten. Aseet ovat myös tasapainoitettuja nyt kun BAL joka oli pelin ylivoimaisin ase saatiin nerffattua.

Exo-survival taas on aika tylsä pelimuoto vaikka onkin parempi kuin MW3:sen kyseinen. Tarkoituksena on vain selvitä roundeja, ja joka roundista saa pari pistettä joilla voi päivitellä kestävyyttä, damagea, asetta ja muuta tällaista. Survival oli liian helppoa, koska roundeja pärjää loputtomiin koska 25:n roundin jälkeen vaikeustaso ei enää nouse ja ne ovat edelleen todella helppoja, joten on kyse milloin haluat lopettaa ennemmin kuin milloin peli haluaa sinun lopettavan. Tätä jaksaa pelata sen parisenkymmentä erää että saa tämän bonus kartan auki jossa saa esimakua zombeista, joita tottakai tulee DLC:ssä (miksi!). Kartat siis ovat myös aivan samat kuin multiplayerissa.

Peliä on todella hauska pelata aina pari tuntia päivisin, mutta tämä ei silti tunnu mitenkään mullistavalta enkä usko että tulen koskaan pelaamaan yhtä paljon kuin BO:ta mutta silti erittäin mukavaa ajanvietettä aina välillä.

Hyvää
Hauskaa ajanvietettä
Multiplayer toimii
Uudet exopuvut
Yksityiskohtainen ja loistavat effektit
Ääninäyttely ja välivideot

Huonoa
Hahmoanimaatiot
Survival on surkea
Lyhyt tarina

Grafiikka: 8
Pelattavuus: 7
Äänet: 9
Pitkäikäisyys: 7

ARVOSANA: 7/10

Keskiarvo: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10